Autor Wątek: ----==== Co zrobiłem dziś w moim aucie **2024** ====----  (Przeczytany 16600 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: ----==== Co zrobiłem dziś w moim aucie **2024** ====----
« Odpowiedź #240 dnia: Maj 24, 2024, 19:09:06 pm »

Offline mihals

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1159
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez ohv
Ten zawór nagrzewnicy z Lublina mi przyszedł. Widzę, że to niby APE produkuje, więc pewnie stąd ta cena.
Mi osobiście w zaworze z lublina przeszkadza mała precyzja regulacji grzania przez co jest zero-jedynkowe grzanie, albo leci gorące albo zimne.
W przyszłości zaeksperymentuje z zaworem od innego auta, np z vw, który jest bardziej kompaktowy i kosztuje ułamek ceny tego z lublina. A wygląda praktycznie tak samo https://allegro.pl/oferta/zawor-nagrzewnicy-vw-golf-14226309459

Odp: ----==== Co zrobiłem dziś w moim aucie **2024** ====----
« Odpowiedź #241 dnia: Maj 24, 2024, 19:31:14 pm »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 294
    • Polonez Atu+X20SED Polonez Kombi Polski Fiat 125p
Ceramiczny zaworek z Łady plus adapter pozwalający na zastosowanie w Polonezie podobno rozwiązuje problem szczelności, trwałości i dozowalności. 

Jednak nagrzewnica to nie jedyne źródło niepotrzebnego ciepła we wnętrzu.

Odp: ----==== Co zrobiłem dziś w moim aucie **2024** ====----
« Odpowiedź #242 dnia: Maj 24, 2024, 21:18:34 pm »

Offline Majonez

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 574
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez C+ gli
Jednak nagrzewnica to nie jedyne źródło niepotrzebnego ciepła we wnętrzu.

Czyli co jeszcze, możesz rozwinąć ?

Odp: ----==== Co zrobiłem dziś w moim aucie **2024** ====----
« Odpowiedź #243 dnia: Maj 24, 2024, 23:46:08 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5160
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
Mi osobiście w zaworze z lublina przeszkadza mała precyzja regulacji grzania przez co jest zero-jedynkowe grzanie, albo leci gorące albo zimne.
Ja to do plusa zakładam, a tam temperatura jest sterowana uchyleniem klap, a nie zaworem, więc taki jest idealny. Podłączę siłownik od centralnego, przycisk i po temacie.
W sumie, to nie sprawdzałem, jak pracuje ten zawór, w sensie, czy rzeczywiście jedynie otwiera i zamyka przepływ, czy też można tylko trochę ograniczyć przepływ, jak w zaworze z poloneza. Nie wiem nawet, jak to w lublinach jest, czy oprócz zaworu jest podobne sterowanie temperatura, jak w polonezie? Tam jest chyba nagrzewnica w typie calsonica, sterowana linkami.
Tak se popatrzyłem na allegro i widzę taki cudaczny zaworek. To chyba na podciśnienie jest?
https://allegro.pl/oferta/zawor-ukladu-ogrzewania-nagrzewnicy-vw-golf-iv-4-10768904716?reco_id=2de3a162-1a16-11ef-86fa-d2247f4a35d3&sid=1147bbb04b955b96a226cab2e664258d9124ef0862320b2d7366fdd6604cf017

Odp: ----==== Co zrobiłem dziś w moim aucie **2024** ====----
« Odpowiedź #244 dnia: Maj 25, 2024, 07:35:34 am »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 294
    • Polonez Atu+X20SED Polonez Kombi Polski Fiat 125p
Czyli co jeszcze, możesz rozwinąć ?
Pomijając promieniowanie cieplne przenikające przez szyby, zauważalnym źródłem (przynajmniej w Plusie) jest ciepło z komory silnika, które dostaje się poprzez przegrodę czołową, przedni fragment podłogi i tunel środkowy. W moim Atu+ było to odczuwalne przy fabrycznym OHV, a po swapie na X20SED jest odczuwalne jeszcze bardziej mimo dodatkowego wygłuszenia wspomnianych elementów, ale wiadomo wygłuszenie to nie izolacja termiczna. Wydaje mi się, że to jest wina słabej fabrycznej izolacji termicznej w/w elementów karoserii (tunel w Plusie nie ma też od strony wnętrza tej osłony/wygłuszenia co była we wcześniejszych modelach), a podejrzenia moje co do tego stanu poparł bym dodatkowo doświadczeniami z eksploatacji C+ w przeszłości. Tak jak teraz daje mi się we znaki nadmiar ciepła we wnętrzu (przy dłuższej trasie przy temp.zewn pow 25st.C), tak kiedyś nie mogłem się nadziwić, że jadąc w trasie przy -20stC, sprawne ogrzewanie nie tyle nie było w stanie nagrzać wnętrza co zatrzeć wrażenia przenikania chłodu z komory silnika do środka.
A wracając do ciepła, o ile przenikania przez przegrodę czołową nie jestem w stanie namacalnie stwierdzić (poza ciepłem z nagrzewnicy bardzo skutecznie ogrzewającym panel sterowania wentylacją), tak przez tunel owszem. Po dłuższej trasie wsporniki foteli przymocowane do tunelu są może jeszcze nie gorące, ale wyraźnie ciepłe, na tyle można je podejrzewać że pełnią funkcję grzałki, a skoro one to i tunel. Wyraźne ciepło czuję też na dźwigni zmiany biegów (opel omega). Możliwe że zmiana zespołu napędowego i szczelniejsze wypełnienie komory silnika zakłóciło przepływ powietrza w jej wnętrzu, bo nie sądzę żeby X20SED wydzielał tak znaczne ilości ciepła, znacznie większe niż OHV. Przed wakacjami będę jeszcze w nim grzebał, to przy okazji zaizoluję bandażem termicznym fragment układu wydechowego znajdujący się w komorze silnika i tuż za nią. Kolektor wydechowy (żeliwny OmegaB) ze względu na kształt zaizolować się nie da. Kusi mnie też żeby zamontować ekran cieplny w tunelu (od spodu) i po rozebraniu zespołu nagrzewnicy podobnym ekranem wykleić jego wnętrze (oczywiście można odciąć zaworkiem nagrzewnicę, ale ze względu na przebieg i konstrukcję mojego układu chłodzenia oraz wpięty szeregowo parownik lpg jest to w tym momencie prawie niewykonalne).

ps. Z tego co mogę zauważyć, przenikanie ciepła przez tunel w produktach FSO nie jest tylko domeną Poloneza, w moim Polskim Fiacie też to obserwuję, co prawda w porównaniu z Polonezem w bardzo niewielkim stopniu, ale jest (temperatura wsporników fotela).   

Odp: ----==== Co zrobiłem dziś w moim aucie **2024** ====----
« Odpowiedź #245 dnia: Maj 25, 2024, 07:38:43 am »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 294
    • Polonez Atu+X20SED Polonez Kombi Polski Fiat 125p
Tak se popatrzyłem na allegro i widzę taki cudaczny zaworek. To chyba na podciśnienie jest?
https://allegro.pl/oferta/zawor-ukladu-ogrzewania-nagrzewnicy-vw-golf-iv-4-10768904716?reco_id=2de3a162-1a16-11ef-86fa-d2247f4a35d3&sid=1147bbb04b955b96a226cab2e664258d9124ef0862320b2d7366fdd6604cf017
Ty, to całkiem fajne jest i chyba można by tym sterować tak jak siłownikiem klapki obiegu wewnętrznego w Plusie.

Odp: ----==== Co zrobiłem dziś w moim aucie **2024** ====----
« Odpowiedź #246 dnia: Maj 25, 2024, 08:41:14 am »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5160
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
chyba można by tym sterować tak jak siłownikiem klapki obiegu wewnętrznego w Plusie
To samo właśnie pomyślałem. On też zapewne jest 0-1, no bo jak inaczej,  ale do plusa w sam raz. Pobawić się trochę i jak ktoś niem klimy, to pewnie można by wstawić przycisk w zaślepione miejsce na panelu i mieć taki trochę oyginał. Albo po prostu podłączyć to zamiast obiegu wewnętrznego, jeśli ktoś nie używa.
Jak wcześniej pisałem, na allegro jest wszystko, cuda na kiju, a przecież w różnych autach są różne rozwiązania, o których niekoniecznie trzeba wiedzieć.

Odp: ----==== Co zrobiłem dziś w moim aucie **2024** ====----
« Odpowiedź #247 dnia: Maj 25, 2024, 08:58:49 am »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 294
    • Polonez Atu+X20SED Polonez Kombi Polski Fiat 125p
Pobawić się trochę i jak ktoś niem klimy, to pewnie można by wstawić przycisk w zaślepione miejsce na panelu i mieć taki trochę oyginał. Albo po prostu podłączyć to zamiast obiegu wewnętrznego, jeśli ktoś nie używa.
Albo zakombinować jakiś mikrostyk sterowany ruchem linki ( lub dźwignią) sterowania klap ogrzewania, zaczynasz kręcić pokrętłem od temperatury powietrza i cyk zawór się otwiera.  :]
Jak wcześniej pisałem, na allegro jest wszystko, cuda na kiju, a przecież w różnych autach są różne rozwiązania, o których niekoniecznie trzeba wiedzieć.
Może nie wszystko, a dużo, problem tylko w dotarciu do tego, a to wynika po pierwsze z czasu jaki trzeba poświęcić na takie poszukiwania, a po drugie z nazewnictwa fachowego i nazewnictwa potocznego nie zawsze wynika że to czego szukasz to akurat tak się nazywa i jest tym czego szukasz.

Odp: ----==== Co zrobiłem dziś w moim aucie **2024** ====----
« Odpowiedź #248 dnia: Maj 25, 2024, 10:01:35 am »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5160
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
zakombinować jakiś mikrostyk sterowany ruchem linki ( lub dźwignią) sterowania klap ogrzewania, zaczynasz kręcić pokrętłem od temperatury powietrza i cyk zawór się otwiera
Może trochę przesada, bo niema co komplikować prostych spraw. Równie dobrze, można by zrobić na zasadzie całkowicie mechanicznej, by zawór był sterowany linką, razem z uchylaniem klap w nagrzewnicy. Tylko musiałoby wszystko być ładnie ustawione i przede wszystkim, chodzić lekko. Wszystko da się zrobić.
problem tylko w dotarciu do tego, a to wynika po pierwsze z czasu jaki trzeba poświęcić na takie poszukiwania, a po drugie z nazewnictwa fachowego i nazewnictwa potocznego nie zawsze wynika że to czego szukasz to akurat tak się nazywa i jest tym czego szukasz
No i właśnie dlatego ja to znalazłem przez przypadek, bo wszedłem w link do tego zaworu "tańszego od lublinowskiego" a potem z niego na inny, jeszcze tańszy, bo za 16 pln, a tam już pod spodem w propozycjach był ten zawór. Tak to właśnie jest. Jest naprawdę tyle różnych rozwiązań w autach, że chyba łeb by eksplodował, gdyby to wszystko miało się wiedzieć.

Odp: ----==== Co zrobiłem dziś w moim aucie **2024** ====----
« Odpowiedź #249 dnia: Maj 25, 2024, 10:37:01 am »

Offline Sławek#1978

  • Partacz
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1695
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 OHV Turbo +1?? KM?? & Fiat Croma 1.9 JTD '09 120 KM - Holownik & Volvo V70 2.4T AWD '01 200 KM - "TurboŁoś"
Albo zakombinować jakiś mikrostyk sterowany ruchem linki ( lub dźwignią) sterowania klap ogrzewania, zaczynasz kręcić pokrętłem od temperatury powietrza i cyk zawór się otwiera.  :]
Też od razu o takim czymś pomyślałem. I miałoby to ręce i nogi.

Może trochę przesada, bo niema co komplikować prostych spraw.
E no, nie powiedziałbym - to też bardzo prosty układ. Kwestia zamocowania mikroprzełącznika (nawet na mocną taśmę dwustronną), do tego kawałek przewodu, przekaźnik, jakiś najprostszy elektrozawór i jest full automatyka.
Im dalej w blachę tym więcej rdzy...

Odp: ----==== Co zrobiłem dziś w moim aucie **2024** ====----
« Odpowiedź #250 dnia: Maj 25, 2024, 15:46:14 pm »

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3767
  • Płeć: Mężczyzna
    • E46 325Ci | ROVER 45 1.8 | C+ 98 | Caro 1996 1.6 16V
A nie prościej wykorzystać zawór z BMW i wysterować go PWM tak jak jest to zrobione fabrycznie? Zwykły sterownik z potencjometrem za kilkanaście/dziesiąt pln załatwi temat.
"JAZDA PRÓBNA" c.d nastąpi...

Odp: ----==== Co zrobiłem dziś w moim aucie **2024** ====----
« Odpowiedź #251 dnia: Maj 25, 2024, 22:12:34 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5160
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
Jeśli miałoby to chodzić tylko na zasadzie włącz-wyłącz, a nie płynnie, jak zawory w minusach, to można to zrobić za pomocą nawet zwykłego stycznika od stopu, tylko ustawić to tak, żeby on zadziałał dopiero w położeniu pokrętła od temperatury na początku czerwonego pola i tyle. A czy to będzie za pomocą tego, czy jakiegoś innego przełącznika/stycznika, to już sprawa drugorzędna, bo zasada działania jest taka sama.
Ja sobie zrobię jak mówiłem, zaworek z Lublina (bo skoro już za niego przepłaciłem, to niech będzie, nie będę oddawał) i do niego siłownik centralnego. Plus tego rozwiązania jest taki, że napięcie jest tam tylko na chwilę, a minus jest z kolei taki, że trzeba pamiętać, żeby to włączyć przyciskiem, a nie robi się automatycznie, jak w przypadku w/w układu.
Ciekawe, jak trwałe są te elektrozawory? Bo np taka cewka gaszenia w Lublinach, padała nader często, ponieważ to było zrobione tak, że podczas pracy silnika, było cały czas pod napięciem i po prostu najzwyczajniej w świecie się grzało. Wystarczyło zrobić to odwrotnie, żeby podczas pracy silnika, cewka była bez napięcia, a przy gaszeniu, dawałoby na chwilę napięcie, po czym odłączało je z obwodu np po zapaleniu się kontrolki ciśnienia oleju, która dawałaby masę na przekaźnik odłączający ten obwód.
Uzmysłowiłem sobie dopiero dzisiaj, że muszę inaczej podłączyć parownik, przed zaworem, bo inaczej pozbawię go podgrzewania. Wcześniej miałem to podłączone normalnie szeregowo z wyjścia z nagrzewnicy, a teraz się nie będzie tak dało. Tak przecież chyba robili w minusach?Nie pogorszy to ogrzewania?

Odp: ----==== Co zrobiłem dziś w moim aucie **2024** ====----
« Odpowiedź #252 dnia: Maj 25, 2024, 22:52:35 pm »

Offline mihals

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1159
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez ohv
Tak z dzisiaj, to zamontowałem sobie dysze sprysków mgłowych i wrzuciłem tweetery na trojkąty od lusterek ;p

Odp: ----==== Co zrobiłem dziś w moim aucie **2024** ====----
« Odpowiedź #253 dnia: Maj 26, 2024, 13:43:30 pm »

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3767
  • Płeć: Mężczyzna
    • E46 325Ci | ROVER 45 1.8 | C+ 98 | Caro 1996 1.6 16V
Ciekawe, jak trwałe są te elektrozawory?

Moje E46 jest z końca 2003 roku i ma 250k przebiegu, zawór jest fabryczny. Zdarzaja się awarie ale niezbyt często. W wielu wypadkach wystarczy go rozebrać i wyczyścić.
"JAZDA PRÓBNA" c.d nastąpi...

Odp: ----==== Co zrobiłem dziś w moim aucie **2024** ====----
« Odpowiedź #254 dnia: Maj 26, 2024, 16:06:11 pm »

Offline CieniaczRider

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 517
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus
Niedawno (jakiś 1000km temu) zmieniłem olej w moście i dorzuciłem ceramizer (nigdy nie testowałem, a ciekawość wzięła górę)

W efekcie podczas trasy z Wawy do Bielska-Białej Polonez zaczął wydawać dziwne dźwięki, w okolicach 40-50 potrafił zawyć jak stary Ikarus, co wcześniej nie miało miejsca.Oczywiście nie jest to zawsze, czasem słychać, czasem nie-ciekawe, czy nowy olej z ceramizerem mu nie posmakował, czy to zbieg okoliczności i coś innego dokazuje  <mysli> Momentami również w okolicach 90km/h pojawiały się wibracje-ehh, auto z duszą xD

Dziś zajrzałem pod spód, no ale wał na swoim miejscu, krzyżaki czy podpora nie wyglądają dramatycznie, no ale... Właśnie, między wałem a skrzynią jest jakieś łożysko centrujące czy coś w ten deseń?Nigdy tego nie zmieniałem, bardzo skomplikowana operacja?

Odp: ----==== Co zrobiłem dziś w moim aucie **2024** ====----
« Odpowiedź #255 dnia: Maj 26, 2024, 17:59:27 pm »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 294
    • Polonez Atu+X20SED Polonez Kombi Polski Fiat 125p
między wałem a skrzynią jest jakieś łożysko centrujące czy coś w ten deseń?Nigdy tego nie zmieniałem, bardzo skomplikowana operacja?
Jest pierścień centrujący, na wałku głównym jest zamontowany na wcisk i zabezpieczony segerem. Mały ściągacz spokojnie daje radę.

Odp: ----==== Co zrobiłem dziś w moim aucie **2024** ====----
« Odpowiedź #256 dnia: Maj 26, 2024, 19:25:13 pm »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2874
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
Ale on się nie zużywa na tyle aby powodować wibracje. Dopiero jego brak jest odczuwalny
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: ----==== Co zrobiłem dziś w moim aucie **2024** ====----
« Odpowiedź #257 dnia: Maj 26, 2024, 19:30:28 pm »

Offline CieniaczRider

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 517
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus
I tam jakiegoś ukrytego łożyska czy coś nie ma?

Zapobiegawczo jest to sens zmieniać, czy sprawdzić obecność i tyle?

Odp: ----==== Co zrobiłem dziś w moim aucie **2024** ====----
« Odpowiedź #258 dnia: Maj 27, 2024, 10:47:42 am »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2874
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
Tam żadnego łożyska nie na bo wał kręci się z tą samą prędkością co wałek główny skrzyni. Jeśli już to tylko obecnośc sprawdzić
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: ----==== Co zrobiłem dziś w moim aucie **2024** ====----
« Odpowiedź #259 dnia: Maj 28, 2024, 04:27:11 am »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4130
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
Ten zawór nagrzewnicy z Lublina mi przyszedł. Widzę, że to niby APE produkuje, więc pewnie stąd ta cena.
Mi osobiście w zaworze z lublina przeszkadza mała precyzja regulacji grzania przez co jest zero-jedynkowe grzanie, albo leci gorące albo zimne.
W przyszłości zaeksperymentuje z zaworem od innego auta, np z vw, który jest bardziej kompaktowy i kosztuje ułamek ceny tego z lublina. A wygląda praktycznie tak samo https://allegro.pl/oferta/zawor-nagrzewnicy-vw-golf-14226309459
Stary metalowy zaworek od Poloneza też był taki "zero-jedynkowy". Za temperaturę powietrza bardziej odpowiadały klapki przesłaniające lub odsłaniające grzejnik.
Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap