FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Elektryka => Wątek zaczęty przez: Bocian_s#313 w Listopad 15, 2010, 09:16:56 am
-
Jak w temacie. były modele lamp wyposażone w dodatkowe gniazdo na żarówkę 21W obok odbłyśnika. Nawet niedawno na allegro widziałem.
CZy można te gniazda i żarówki używać jako światła do jazdy dziennej?? Mam kilka połamanych kierunkowskazów i kilka lamp przednich do caro. Może bym sobie coś takiego wyrzeźbił i zrobił jakiś układ przekaźnikowy do świateł dziennych.
Zastanawiam się tylko co na to prawo. Może ktoś ma coś takiego i podzieli się spostrzeżeniami/uwagami.
-
Założyłem am sobie keidyś pozycyjne. Otwór z wycięciem na łapki - oprawka z kierunkowskazu i żarówka 5W. Można się bawić, ale po co?
-
Ja słyszałem że można jeździć na pozycyjnych i to się zalicza do świateł dziennych.
Prawo mówi że te światła mają tylko informować uczestników o tym że się poruszasz
Tak samo jak zakładają te listwy diodowe i tak jeżdżą, a nawet o tym było w jakimś programie na tvnturbo
-
Ale pozycji nie będzie widać z większej odległości a światła do jazdy dziennej mają świecić że tak powiem prosto w oczy jadących z naprzeciwka tyle że z małą mocą nie powodującą oślepienia. Bodajże w nowszych modelach audi jest to zrealizowane przez użycie świateł drogowych z ograniczoną mocą ( PWM, współczynnik wypełnienia 60%)
-
Ja tak zrobiłem w swoich lampach. Zrobiłem wycięcie tak, że pasuje oprawa z żarówką od kierunkowskazów 21W. Świeci lepiej niż pozycje ale oczywiście nie tak dobrze jak zwykłe mijania. Biorąc pod uwagę fakt, że w tym kraju (bez)prawa wszystko musi być homologowane to zapewne jest to strasznie nielegalne. Tyle tylko, że stróże (bez)prawa niekoniecznie muszą mieć o tym pojęcie. Generalnie i tak w ładny słoneczny dzień jeżdżę bez tych głupich świateł i nikt się nie czepia. Tutejsi szeryfowie nie nudzą się w pracy więc nie zwracają uwagi na takie pie r do ły...
Ale myślę nad modyfikacją tego świecenia w kierunku obniżenia prądożarłoczności w kierunku LED lub jakiejś świetlówki zamiast tych 21W...
-
Polecam przyjrzeć się power ledom
-
Tak zrobione lampy (czyli dodatkowe żarówki 21W) miał Danielewicz z Forum Miłośników FSO. Zdaje się, że problemów z przeglądami nie miał żadnych
-
również mam tak dołożone 21W, czasem ktoś w słoneczny dzien mignie "zebym włączył światła" ale policja jakoś mnie nie zatrzymywała. wycinałem otwór i wklejałem gniazdo z potłuczonych kierunkowskazów, więc koszt praktycznie zerowy a do gniazda elegancko wchodzi oprawka z żarówką.
a prawo jak prawo nie ma homologacji DRL na kloszu i pozamiatane
[ Dodano: 15 Lis 2010 20:36 ]
aha, ze "zmieniłbym" to dodałbym odbłyśnik (już mam przszykowane z przeciwmgielnych tylnych), żeby świeciło bardziej do przodu wypełnionym snopem niż rozświetlało klosz
[ Dodano: 15 Lis 2010 20:40 ]
ps. zdjecie z innego projektu
(http://images48.fotosik.pl/179/11c60185f41d05fem.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=11c60185f41d05fe)
-
Można kupić reflektory z homologacją na żarówkę 21W.
-
a nie łątwiej zamiast wstawia odbłyśnika, czy żarówkę luzem, wsadzić 20 watową meblową żarówkę halogenowa?
(http://img15.allegroimg.pl/photos/400x300/13/02/85/91/1302859101)
ma odbłyśnik i całkiem całkiem świeci na 14 woltach
-
Tylko żarówka 20 W halogenowa ma 20 W i ciekawe jak będzie z jej trwałością przy dłuższym traktowaniu napięciem 14,5 V.
Jakieś mocne LED-y by się przydały...
Te power ledy to niby mocniejsze czy tylko nazwę maja mocniejszą ?
-
Są dużo mocniejsze.
-
może być takie coś? :wink: http://allegro.pl/zarowka-diodowa-power-led-mr16-3x1w-12v-ciepla-i1322557932.html
-
Strasznie duża jest. Nie zastosuje się w jej przypadku oprawy od żarówki kierunkowskazów.
I czy nie zepsuje się od razu przy prawie 15 V ?
-
Strasznie duża jest. Nie zastosuje się w jej przypadku oprawy od żarówki kierunkowskazów.
I czy nie zepsuje się od razu przy prawie 15 V ?
Owszem duża to jest i tego sie nie da ukryć dlatego wolałbym halogenka o średnicy 35mm :wink:
Nie spali się, te żarówki mają układ stabilizacji dla każdej diody osobno teoretycznie powinny wytrzymać do 18 V a 15 na pewno im nie zaszkodzi może będą się ciut mocniej grzały...
Te diody są sterowane prądowo.
-
Działałem już kilka razy z diodami power led (Cree) i tak np. dla 3 diodwego 9W modułu Cree z kolimatorem 15-20 stopni zasięg 70m to nie problem. Ogólnie diody power led są bez porównania z wcześniejszymi prostymi diodami. Oczywiście trzeba sobie zdać sprawe że dioda za 10zl nie będzie świecić tak jak "taka sama" za 35zl.
-
Ale myślę nad modyfikacją tego świecenia w kierunku obniżenia prądożarłoczności w kierunku LED lub jakiejś świetlówki zamiast tych 21W...
Jakiej "prądożarłoczności" skoro to jest drobne 42W zamiast 110? To nie maluch z prądnicą żeby trzeba było akumulator aż tak oszczędzać. :wink:
-
A jeszcze lepiej mieć 6 W zamiast 42 W słaboświecace.
Przy standardowym alternatorze 55 A to wolę zimą prąd (paliwo) zużyć np na grzanie foteli niż na głupie świecenie.
-
W kraju takim jak nasz, gdzie mamy 60 dni w roku słonecznych, a resztę w różnym stopniu pochmurne światła do jazdy dziennej to nie fanaberie tylko coś zdecydowanie pożytecznego, a koszt dodatkowego paliwa wypalone przez dodatkowe 42+10+10 +8 W bardziej się opłaca niż ryzyko bycia niedostrzeżonym na jezdni moim zdaniem. :)
Jak już koniecznie chcemy oszczędzać, to przecież można odłączyć na dzień podświetlenie zegarów, ideogramów nagrzewnicy i zapalniczki. W sumie to wychodzi koło 15 W. :)
Mój sąsiad jako lamp do jazdy dziennej używa halogenów z zamontowanymi żarówkami 21W.
-
nie fanaberie tylko coś zdecydowanie pożytecznego
Tia. Tylko ze człowiek przełącza się na zauważanie świateł a nie pojazdów. Nie ma świateł=stoi. Już 2 razy bym się naciął.
-
I dodam, że jak dotąd to nie ma obowiązku posiadania takich świateł po bokach. Więc jak szarobure auto wyjedzie dziobem z podporządkowanej i nie będzie widać jego świateł ale za to światła tych jadących z naprzeciwka 100 m dalej to... pognieciemy sobie i jemu blachę pewnie.
Jak ktoś nie jest zupełnie sprawny - dobrze nie widzi lub nie słyszy - to wcale nie ma obowiązku kierować pojazdem...
O potrzebie świateł można sobie dyskutować w nieskończoność...
Dobrze mieć mołożerne światełka gdy są one naprawdę potrzebne.
Więc proszę podsuwać propozycje wydajnych tanich ledów wielkości żarówki 21 W...
-
Jak w temacie. były modele lamp wyposażone w dodatkowe gniazdo na żarówkę 21W obok odbłyśnika. Nawet niedawno na allegro widziałem.
CZy można te gniazda i żarówki używać jako światła do jazdy dziennej??(...)
Zastanawiam się tylko co na to prawo.
Dwa lata temu zakładałem u siebie dzienne, wtedy stan prawny był następujący:
- na szkle lampy mają być wytłoczone litery RL
- światła mogą być zamontowane nie dalej niż 40cm od krawędzi bocznej pojazdu
- i muszą automatycznie gasnąć po włączeniu "krótkich"
Było też wymagane żeby razem z dziennymi paliły się pozycyjne z tyłu. Dowiedziałem się niedawno, że ten wymóg zniesiono, ale nie sprawdzałem tego na pewno.
Bocian_s#313, na Twoim miejscu śmiało zakładałbym tą dodatkową żarówkę. Na tej focie co snikers wrzucił ładnie to wygląda. Stawiam że na przeglądzie w ogóle tego nie zauważą, MO się nie przyczepi bo raczej wystarcza im jak "coś" się z przodu świeci. Oszczędnośc będzie przede wszystkim na żarówkach - lepiej wypalać bez sensu w dzień te 21W (pewnie kosztują tyle co pestki), niż porządne H4 za ~40zł.
-
Dzisiaj widziałem trucka z tak przerobionymi lampami
i pewnie jak bym nie wiedział to bym nie poznał żadnej przeróbki
-
www.sklep.wesem.pl/7/6663/Lampy_jazdy_dziennej_typu_LA2
Po co przerabiać halogeny i ryzykować mandat jak można mieć za 70zł z homologacja i przełożyć tylko.
-
A ja na ten przykład lubię swoje halogeny (choć wymagają już wymiany) i nie chcę ich zamieniać.
Poza tym za te lampy dzienne trzeba zapłacić. To wielka ich wada...
Żeby mieć żarówkę 21 W w obudowie lampy caro trzeba poświecić tylko trochę czasu na zabawę.
Tak samo jak przy wymianie halogenów na lampy dzienne.
-
Ja ostatnio założyłem żarówki 21W w to dodatkowe gniazdo w lampie i dobrze to świeci jak narazie nikt się nie czepia. W sumie to mógłbym nawet napisać artykuł jak to zrobić od A do Z.
-
W sumie to mógłbym nawet napisać artykuł jak to zrobić od A do Z.
To rób, na pewno się przyda;)
-
Tak świecą w dzień
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/aa92d92333463df3.html
-
Poprawny link:
(http://images46.fotosik.pl/773/aa92d92333463df3.jpg)
-
Rafał - pod Twoim linkiem nie ma obrazka.
(http://images46.fotosik.pl/773/aa92d92333463df3m.jpg) (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/aa92d92333463df3.html)
-
Rafał - pod Twoim linkiem nie ma obrazka.
Był, ale z tego co widać został usunięty i wrzucony od nowa...
-
Nawet fajnie to wygląda z tym badlookiem :)
-
wygląda jak poliftowy peugeot 406. ;D
-
Na pikniku w słonnym wszystkim się ten pomysł bardzo podobał. Mam nadzieję więcej osób zdecyduje się na to rozwiązanie lamp do jazdy dziennej.
-
no opisz co i jak to i ja sie skusze
-
No ja też bym się zdecydował szczególnie że planuję zakup jakichś lepszych żarówek i szkoda by je było wypalać w dzień ;)
-
Jutro napiszę artykuł. Żeby każdy mógł sobie to wykonać.
-
Na pikniku na słonnym faktycznie - oświetlenie wygląda nieźle - ale zaraz pojawiła sie opcja żeby użyć do tego halogenów "meblarskich" ledowych - po pierwsze większa jasność, po drugie mniejsze zużycie prądu - po kolejne wklejenie całego halogenu w lampe razem z odbłyśnikiem powinno dać lepszy efekt i lepszą widoczność np w słońcu. Będziem rzeźbić
-
Aby samodzielnie wykonać światła do jazdy dziennej potrzeba:
1. Lamp przednich z dodatkowym gniazdem na żarówkę 21W
(http://img194.imageshack.us/img194/8391/dsc00001dir.jpg)
2. Oprawki na żarówki 21W z przednich kierunków
(http://img18.imageshack.us/img18/3174/dsc00003ux.jpg) wraz ze wtyczkami z kawałkiem przewodu
3. Otwornicę do drewna o odpowiedniej średnicy oraz pilnik
4. Przekaźnik zwierno rozwierny wraz z gniazdem przełącznik 0-1 , około 3m przewodu 1,5mm2 oraz wsuwki żeńskie do zaciskania na przewodach.
Pracę zaczynamy od wywiercenia otworów pod gniazdo, następnie należy pilnikiem wypiłować dwa zacięcia na ząbki które są w oprawkach (http://img862.imageshack.us/img862/6351/dsc00004gj.jpg) Po wypiłowaniu i zamontowaniu oprawek lampa wygląda tak(http://img705.imageshack.us/img705/5429/dsc00006om.jpg) tak świeci(http://img684.imageshack.us/img684/4748/dsc00008eax.jpg). Następnie zakładany lampy do auta. Tak świecą w dzień (http://img811.imageshack.us/img811/5213/dsc00010bq.jpg)
a tak w nocy (http://img819.imageshack.us/img819/4677/dsc00012mb.jpg)
Jeśli chodzi o zasilanie to główne zasilanie ich podłączone mam z osobnego przewodu prowadzonego od akumulatora, natomiast zasilanie cewki przekaźnika podłączone mam ze świateł postojowych, na przewodzie zasilającym cewkę mam założony wyłącznik od świateł do jazdy dziennej. Tak najprościej mogę przedstawić instalację elektryczną. U mnie w aucie jest bardziej skomplikowana gdyż z przewodu od akumulatora pobierają prąd również halogeny itd.
-
Na pikniku na słonnym faktycznie - oświetlenie wygląda nieźle - ale zaraz pojawiła sie opcja żeby użyć do tego halogenów "meblarskich" ledowych - po pierwsze większa jasność, po drugie mniejsze zużycie prądu - po kolejne wklejenie całego halogenu w lampe razem z odbłyśnikiem powinno dać lepszy efekt i lepszą widoczność np w słońcu.
Wszystko fajnie co mówisz ale jakim to kosztem. Mnie całość wyniosła 40 zł (z kupnem lamp) do tego masz wszystko gotowe, tylko wywiercić. A te ledy to będziesz musiał się głowić jak zamocować <mysli> .
-
Wszystko fajnie co mówisz ale jakim to kosztem. Mnie całość wyniosła 40 zł (z kupnem lamp) do tego masz wszystko gotowe, tylko wywiercić. A te ledy to będziesz musiał się głowić jak zamocować
Tak - to prawda :) Drożej będzie i większa rzeźba... ale ja lubie takie patenty :) Lamp mam dużo, więc zobacze jak to będzie śmigać.
-
a w lampach bez tych dodatkowych otworów się nie da? Miejsce na ich zrobienie przecież jest
-
Na bank się da tylko musisz dobrze pozaznaczać żeby nie były w różnych miejscach.
Ja w tych miejscach wepchałem sobie pozycje i wygląda dość ciekawie ;)
-
Da się bez problemu.Sam tak miałem robić,gdybym nie dostał takich lamp,ale na szczęście dostałem :P Chodzi tylko o to,żeby się nie przypier****ł jakiś fagas typu "pan władza" że to jest wsadzone w lampę nie przystosowaną do takiego patentu.Tak mi się wydaje <co>
-
Ktoś kiedyś pokazywał lampę przystosowaną i zwykłą i różniły się żebrowaniem w miejscu dziennych
-
Chodzi tylko o to,żeby się nie przypier****ł jakiś fagas typu "pan władza" że to jest wsadzone w lampę nie przystosowaną do takiego patentu.
oni pod maske nie zaglądają
-
wystarczy że spojrzy na napisy na lampie
na dziennej powinno być DRL
-
Ale przecież lampy z miejscem na dodatkową żarówkę można bez problemu znaleźć na złomie.
-
A mi przyszło do głowy coś innego. Wsadzić w te miejsca jakieś żarówki 55W (H1/H7 ...?) do tego odbłyśnik z lamp tylnych z przeciwmgielnych. W opcji światła dzienne połączenie szeregowe. Dodatkowo praca z pełną mocą przy zapaleniu długich...
-
Hmmm dobra rzecz.....
Tylko.. obciążenie układu...
-
Jejku ale niektórzy lubią kombinować. Po co się bawić w montaż dodatkowych żarówek 55W do dziennych. Przecież to na jedno wychodzi jak by jeździć na światłach mijania. A jeśli ktoś chce mieć mocne oświetlenie w nocy to niech zainwestuje w halogeny dalekosiężne. A jeśli montuje się światła do jazdy dziennej to chyba po to żeby była jakaś oszczędność a nie tylko po to żeby sobie były.
-
jeśli ktoś chce mieć mocne oświetlenie w nocy to niech zainwestuje w halogeny dalekosiężne.
Miałem w starym aucie i spisywały się pięknie ale obecnego nie chcę tak "upiększać" A jeśli montuje się światła do jazdy dziennej to chyba po to żeby była jakaś oszczędność a nie tylko po to żeby sobie były.
2x55W w szeregu to powinno być odpowiednikiem 25/30W zwykłej żarówki...
Po co się bawić
Widać mam za dużo czasu na myślenie a za mało na robotę...
Jejku ale niektórzy lubią kombinować.
Ale dzięki takiemu kombinowaniu rozpracowano tu już bardzo wiele rzeczy...
-
cytuje BOCIANA
''Ale dzięki takiemu kombinowaniu rozpracowano tu już bardzo wiele rzeczy...''
dokładnie bez kombinacji to forum było by nie potrzebne <lol>
-
Po dwóch miesiącach używania tych świateł powiem że do tej pory nikt nie migał ani nie pokazywał żebym włączył światła, więc jak widać zwykłe żarówki 21W się nadają do tego bez żadnych problemów.
-
No dokładnie,ja już też na tym jeżdżę jakiś czas i nikt nie mruga. :-) Można jeździć do samego zmroku.Patent bardzo fajny i nie drogi,no ale jak ktoś chce udziwniać,to droga wolna :d Nikt tu nikogo nie powinien na siłę przekonywać do swoich racji :P
-
Koledzy, czy moglibyście pomierzyć mniej więcej w którym miejscu wypada otwór na tą żarówkę 21w w lampach z miejscem na nią?
-
Koledzy, czy moglibyście pomierzyć mniej więcej w którym miejscu wypada otwór na tą żarówkę 21w w lampach z miejscem na nią?
Kolega Pold20 wszystko pokazał.Tu nie ma żadnej filozofii.Żarówki są w miejscu,gdzie lampy są najbardziej "spłaszczone" tzn. od strony atrapki
-
A podrzuci ktoś schemacik elektryczny gdzie i jak się wpiąć ?? bo z tego opisu co jest wcześniej ja mało rozumiem :(
-
Tylko czekać jak wprowadzą kolejny bzdurny przepis NAKAZUJĄCY posiadanie świateł dziennych i używanie ich zamiast zwykłych mijania w dzień.
Wszak te przepisy od samego początku nie miały nic wspólnego z bezpieczeństwem...
-
Kolega Pold20 wszystko pokazał.Tu nie ma żadnej filozofii.Żarówki są w miejscu,gdzie lampy są najbardziej "spłaszczone" tzn. od strony atrapki
Filozofii to w tym faktycznie nie ma tylko chciałem mieć jak najbardziej zbliżone do fabrycznych :)
Przy okazji może zrobię sobie jakiś fajny układzik elektryczny coby się załączały same i gasły po włączeniu świateł mijania:)Według przepisów prawa polskiego o ruchu drogowym. światła do jazdy dziennej mają mieć homologowany klosz i homologowane żarówki dzienne. Na razie policja się nie czepia tego że ktoś sobie kupi paski led w Tesco i zamontuje i ma dzienne ale zaczną z tego co wiem. Polecam wyciągnąć z halogenów (lub przeciw mgielnych przednich) żarówki i wsadzić żarówki diodowe.
To chyba na jedno wychodzi bo i to i to nie ma homologacji jako światła dzienne ;P
-
Przy okazji może zrobię sobie jakiś fajny układzik elektryczny coby się załączały same i gasły po włączeniu świateł mijania:)
Ja mam tak zrobione
-
o chyba na jedno wychodzi bo i to i to nie ma homologacji jako światła dzienne ;P
Przepisy mówią że klosz ma być homologowany a czy na nim będzie że do jazdy dziennej czy że halogen nie ma różnicy :)
Na kloszu musi być homologacja E oraz napis RL jeśli ma to być homologowane światło do jazdy dziennej. Na zwykłym halogenie przeciwmgłowym masz homologacje E i literke B - która to właśnie oznacza, że jest to lampa przeciwmgłowa.
-
Według przepisów prawa polskiego o ruchu drogowym. światła do jazdy dziennej mają mieć homologowany klosz i homologowane żarówki dzienne. Na razie policja się nie czepia tego że ktoś sobie kupi paski led w Tesco i zamontuje i ma dzienne ale zaczną z tego co wiem. Polecam wyciągnąć z halogenów (lub przeciw mgielnych przednich) żarówki i wsadzić żarówki diodowe.
I myślisz że jak wsadzisz diodowe żarówki to już będziesz miał homologację do jazdy dziennej ??
-
Z daleka i tak wygląda to jakby normalnie lampa świeciła więc nikt się nie doczepi do tego. A poza tym i tak ten patent lepiej wygląda niż te dodatkowe diodówki.
-
Przy okazji może zrobię sobie jakiś fajny układzik elektryczny coby się załączały same i gasły po włączeniu świateł mijania:)
Ja mam tak zrobione
Pold20 spróbuję najpierw sam ale jak nie będzie mi wychodziło to się zwrócę do kolegi z pomocą :-)
Z daleka i tak wygląda to jakby normalnie lampa świeciła więc nikt się nie doczepi do tego. A poza tym i tak ten patent lepiej wygląda niż te dodatkowe diodówki.
I to jest najlepsze bo jednak te diodówki z marketu wyglądają tandetnie na PN-ie.
-
I myślisz że jak wsadzisz diodowe żarówki to już będziesz miał homologację do jazdy dziennej ??
Pytałem się znajomego :) co pracuje w drogówce.
To zmień znajomego :d Po pierwsze zadna dostepna na tynku diodowa żarówka nie ma homologacji do świecenia w lampie samochodowej, po drugie w ten sposób nadal masz lampe homologowaną jako światło przeciwmgłowe i czy to żarówka diodowa czy też włożenie na chama żarówki P21W nie zmieni tego! Niech ten krawężnik się zastanowi czy wogóle zna jakiekolwiek przepisy...
-
Żarówki może i homologacji nie mają ale jakoś policja się specjalnie nie czepia tylko że dioda musi na biało świecić. Rafał#1951 a ty znasz jakiegoś policjanta z drogówki który chciałby się wykazać ?? Chyba że sam masz taką wiedzę. ja miałem przez ledy problem z policją ale nic mi nie zrobili bo sami do końca pewni nie byli czy to można tak mieć jak ja miałem czy nie.
-
Żarówki może i homologacji nie mają ale jakoś policja się specjalnie nie czepia tylko że dioda musi na biało świecić. Rafał#1951 a ty znasz jakiegoś policjanta z drogówki który chciałby się wykazać ?? Chyba że sam masz taką wiedzę. ja miałem przez ledy problem z policją ale nic mi nie zrobili bo sami do końca pewni nie byli czy to można tak mieć jak ja miałem czy nie.
Wiem że dla niektórych z policji kolor biały zimny(ledowy)=niebieski i tego sie czepiają :P
-
Wiem że dla niektórych z policji kolor biały zimny(ledowy)=niebieski i tego sie czepiają :P
A jak masz biały chłodny, ale zwykłą żarówkę to też się czepiają ?!
-
Wiem że dla niektórych z policji kolor biały zimny(ledowy)=niebieski i tego sie czepiają :P
Chodzi mi np. o takie ledy jak ja mam w postojówkach :) czasami nawet jeżdże na nich jako dzienne i jakoś nikt nie mruga czy cos :)
(http://trojanowskipawel.w.interii.pl/DSC00191.JPG)
A jak masz biały chłodny, ale zwykłą żarókę to też się czepiają ?!
-
A jak masz biały chłodny, ale zwykłą żarówkę to też się czepiają ?!
Jak chcesz takie światło uzyskać żarnikiem wolframowym, który z reguły pali się na żółty lub żółto-biały ?
Światło "białe zimne" to albo LEDy albo palniki wyładowcze, czyli xenony.
-
Albo zwykła żarówka W5W z niebieską bańką
taka http://moto.allegro.pl/zarowki-postojowa-w5w-t10-zarowka-pozycyjne-i1659801143.html lub taka http://moto.allegro.pl/japonskie-postojowki-postojowka-w5w-6000k-xenon-i1634690635.html
-
Mam pytanie z innej beczki. Żeby nie zakładać nowego tematu. W razie coś proszę o wydzielenie/przeniesienie. Pod co najlepiej podłączyć światła do jazdy dziennej? Pod co się wczepić aby światła przy przekręconym zapłonie nie świeciły, a przy zapalonym silniku i wyłączonych światłach mijania już świeciły i aby po zapaleniu świateł mijania w miarę możliwości gasły?
-
Nie odróżnisz przekręconego zapłonu i zgaszonego silnika od zapalonego silnika,
chyba, że chodziło Ci o nie świecenie w trakcie rozruchu.
Nie pamiętam czy na obwodzie świateł mijania występuje przełączanie +12/masa
czy +12/rozwarcie, ale jeżeli to pierwsze, to wystarczyłoby dać dodatkowy przekaźnik
wysterowany światłami mijania oraz kablem ze stacyjki (tym co załącza zasilanie dmuchawy, świateł, wycieraczek itd).
Podświetlenie zegarka w C+ jest w podobny sposób wysterowane, idą kable:
stały +12 , zapłon +12 (wyłączając rozruch), +12 włączonych świateł mijania
Z tego co pamiętam na tej podstawie układ zegarka miał prosty komparator,
który załącza odpowiedniej jasności podświetlenie.
Jeżeli co C+ to zerknę w schemat jak to najprościej zrobić bo nie mam teraz pod ręką.
-
Nie wiem,po co Ci aż takie udziwnienie.Te światła biorą tak mało prądu,że można spokojnie na nich uruchamiać silnik,wiem,bo czasem tak robię. :-) Mam osobny przełącznik podłączony do kostki przełącznika świateł pozycyjnych i mijania,tak,że po wyłączeniu zapłonu te światła gasną również,tak jak orginalnie światła zewnętrzne.Przełącznik załącza przekaźnik,a on kolei obwód na żarówki.Wszystko działa niezależnie od położenia przełącznika świateł zewnętrznych.Do zmiany mam jeszcze drugi przekaźnik,który jest sterowany światłami mijania i w momencie włączenia świateł odłącza masę od przekaźnika świateł dziennych.Wiem,że trochę skomplikowane,ale tak sobie to wymyśliłem.Jak chcesz mieć światła dzienne włączane dopiero po uruchomieniu zapłonu,to możesz dać masę od czujnika ciśnienia oleju i zastosować przekaźnik zwierno-rozwierny.Po włączeniu przekaźnika przełącznikiem,światła nie będą działać,bo masa z czujnika spowoduje przyciągnięcie zwory do drugiego styku,a po uruchomieniu silnika masa zostanie odcięta i zwora wróci w swoje "fabryczne" położenie zasilając obwód świateł.
Mam nadzieję,że dobrze myślę i nie wprowadzam kolegi w błąd.Jak coś,to poprawcie mnie ;-|
-
Zupełnie nie pomyślałem o czujniku ciśnienia oleju :]
Wydaje mi się, że kolega chce mieć jakieś eleganckie rozwiązanie,
dlatego zasugerowałem nie świecenie przy rozruchu.
-
Po prostu chciałbym aby światła dzienne włączały się dopiero gdy chodzi silnik, a wieczorem jak zapale mijania aby gasły co by się cały grill nie świecił. Światła będę miał w grillu zamontowane i wieczorem palące się cztery "żarówy" na przodzie mogą przeszkadzać innym kierowcą.
Taki system mają nowe autobusy MANa w Warszawie. Kiedy autobus wjeżdża na pętlę, kierowca gasi silnik to wszystkie światła gasną. Przełącznik świateł ustawiamy na "0". Po załączeniu zapłonu nadal światła są ciemne.
http://phototrans.eu/14,466056,0,MAN_NG363_Lion_s_City_G_3469.html
Po rozruchu i uruchomieniu silnika ze światłami w pozycji "0" czyli wyłączone w autobusie zapalają się światła do jazdy dziennej.
http://phototrans.eu/14,477147,0,MAN_NG363_Lion_s_City_G_3430.html
Po przełączeniu świateł na pozycje czy mijania światła do jazdy dziennej gasną a zapalają się mijania, boczne i górne obrysy.
http://phototrans.eu/14,478309,0,MAN_NG363_Lion_s_City_G_3464.html
Coś na takiej zasadzie. W linkach zdjęcia autobusów w opisanych sytuacjach.
-
CzaroT-11 napisz dokładnie jak ma to działać,a zaprojektuję Ci taki układ.Nie jestem elektrykiem,ale u siebie parę rzeczy wymyśliłem "z głowy" i jeszcze się do tej pory nie zdarzyło,żeby się coś zwarło,albo spaliło :-) :P
-
Dobra,wymyśliłem już ten schemat,zaznaczam,że to na szybko i nie było testowane w praktyce :-) W razie problemów proszę nie krzyczeć :-) Potrzebne dwa przekaźniki typu 561 tzw. zwierno-rozwierne.
Układ ma działać bez żadnego przełącznika,zgodnie z życzeniem kolegi CzaroT-11
Wszystko chyba jest mniej więcej jasne.Do jednego przekaźnika dajemy stałą masę,na drugi styk dajemy sterowanie ze świateł zewnętrznych (zależnie jak kto chce) na zacisk 30 dajemy STAŁY +12V np. z zapalniczki.Dalej ze styku 87a idzie do styku 30 drugiego przekaźnika.Z kolei jego jeden styk 86 dajemy do czujnika ciśnienia oleju,a styk 85 dajemy do zasilania po włączeniu zapłonu.Jest to ważne,żeby światła nie świeciły po wyłączeniu zapłonu.Z kolei ze styku 87 idzie już bezpośrednio do lamp.Działać ma to tak,że po włączeniu zapłonu drugi przekaźnik odłącza obwód do chwili uruchomienia silnika i odcięcia masy z czujnika ciśnienia oleju.Z kolei 1 przekaźnik cały czas przekazuje prąd do drugiego przekaźnika do chwili włączenia świateł,które powodują rozłączenie układu.
W RAZIE DOSTRZEŻONYCH BŁĘDÓW PROSZĘ REAGOWAĆ
-
Dzięki :) Zobaczymy czy zadziała :)
-
Raczej błędów w nim nie ma, jest prosty. Trochę duży bo na dwóch przekaźnikach, ale prosty.
-
Mam kłopot. Jestem laikiem w dziedzinie prądu więc się nie śmiać :P Mam kabelek i lampę. Jak to podłączyć żeby na starcie nie spalić?
(http://img546.imageshack.us/img546/2302/img2306y.jpg)
(http://img824.imageshack.us/img824/4660/img2310br.jpg)
Czarną "kostkę" na końcu kabla mam podczepić po prawej czy po lewej stronie żarówki patrząc na te zdjęcie? I gdzie w czasie montażu umieścić dodatkowy przekaźnik?
-
Czarna kostka,czyli zasilanie po prawej,a ten czarny kabel to masa,czyli po lewej :] O jaki przekaźnik Ci chodzi?
-
Panowie, a po co kombinować z czujnikiem oleju, nie lepiej podłączyć to pod kontrolkę ładowania??
-
Czarna kostka,czyli zasilanie po prawej,a ten czarny kabel to masa,czyli po lewej :] O jaki przekaźnik Ci chodzi?
Po zakupie lamp zacząłem o nich czytać i jest tam schemat jak podłączyć te światła tak pisałem wcześniej na jednym dodatkowym przekaźniku :)
http://wesem.pl/pytania/schemat_dzienne.pdf
Z tego schematu nie rozumiem tylko podłączenia styku 86. Mam przeciągnąć kabel gdzie? Czy może połączyć 85 z 86? I dzięki za podpowiedź z kabelkami :)
-
CzaroT-11 Ze schematu wynika, że światła dzienne są wyłączane/włączane
wraz z przełączaniem świateł drogowych.
Prąd płynący między zaciskami 86 i 85 przekaźnika powoduje jego załączenie
i w konsekwencji połączenie obwodu 87 -- 30.
Na 87 zasilanie dziennych,
30 - do tego białego kabelka w lampach,
85 - do masy
86 - +12 św drogowych (nie musi być z przełącznika, możesz się wpiąć do przewodu idącego do reflektorów)
jasso Sterowanie przekaźnikiem przez kontrolkę ładowania będzie powodować zmiany prądu wzbudzenia,
co może się przekładać na skuteczność ładowania.
-
jasso Sterowanie przekaźnikiem przez kontrolkę ładowania będzie powodować zmiany prądu wzbudzenia,
co może się przekładać na skuteczność ładowania.
A o tym nie miałem pojęcia. Dzięki za oświecenie.
Ja podłączyłem światła do jazdy dziennej pod oświetlenie zegarów, a po włączeniu mijania się wyłączają, następnie włączają się wraz z drogowymi.
-
Czy ktoś z Was włożył do lampy od caro odbłyśnik pod tą dodatkową żarówkę 21 W ?
Jeśli tak to jaki/od czego ?
Ten z tylnej przeciwmgłowej to niekoniecznie pasuje a przycinanie/doginanie tego kończy się zniszczeniem tej farbki odblaskowej...
-
A po co tam odbłyśnik?To świeci tak,że można w nocy na tym jeździć,no,może nie zupełnie :P ale świeci nieźle.
Ja tam nie mam żadnego odbłyśnika :]
-
Ja też dotąd nie miałem odbłyśnika a teraz przy naprawianiu lamp zanim przykleję szkło może coś jednak wstawię. Może dzięki temu mogłoby być jeszcze mniej prądu pobierane przy efekcie takim samym...
-
Ja dałem odbłyśnik z lampki rowerowej, tylko , że ja mam tam pozycje więc 5W :)
-
http://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/bezpieczenstwo/news/swiatla-dzienne-w-starym-aucie-czy-to-legalne,1707136,415
Coś w temacie
-
No i co mondrego i nowego się z tego dowiedzieliśmy ?
-
Mogę prosić o przygotowanie schematu podłączenia świateł do jazdy dziennej? Mają świecić same dzienne, bez pozycji. Uruchamiać się mają po włączeniu zapłonu i gasnąć po włączeniu świateł mijania. Dodatkowo włącznik, żeby można było je w razie "czegoś" wyłączyć, kontrolka. Chciałbym też, żeby gasły podczas rozruchu silnika. Proszę o proszę o przedstawienie zagadnienia w ludzi sposób i opisem, jakie przekaźniki będą potrzebne.
Montaż w caro plus.
-
Kolego,zażyczyłeś sobie zbyt wiele udziwnień w jednym schemacie,ale mimo wszystko przygotowałem Ci coś takiego,mam nadzieję,że się połapiesz.Nie chce mi się tego objaśniać.Potrzebujesz jednego włacznika klawiszowego,ale tak przerobionego,żeby w pozycji "wyłączony" miał załączony obwód,a w pozycji "włączony" go rozłączał,bo tego wymaga Twój pomysł <lol2> <lol2> Do tego 1 przekaźnik zwierny,jak do świateł i 2 przekaźniki zwierno-rozwierne.Miłej zabawy.Schemat.
(http://img440.imageshack.us/img440/4742/obraz002hh.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/440/obraz002hh.jpg/)
Przez przełącznik łączysz masę do 1 przekaźnika,a po jego włączeniu,masa zostanie odcięta i przekaźnik rozłączy obwód świateł.Z kolei drugi przekaźnik po włączeniu rozrusznika odłączy chwilowo główne zasilanie obwodu świateł pierwszego przekaźnika.3 przekaźnik po włączeniu świateł mijania odetnie masę drugiego przekaźnika i rozłaczy główny obwód zasilania świateł.Mam nadzieję,że nic nie pomyliłem i wszystko jasne.
-
Ten włącznik, to tak skrótowo napisałem. On będzie cały czas w pozycji włączony, chodziło mi o to żeby można gasić dzienne bez konieczności włączania mijania - czyli przełącznik w pozycji off.
Do wyłączania świateł podczas rozruchu nie można wykorzystać istniejącej instalacji?
-
Do wyłączania świateł podczas rozruchu nie można wykorzystać istniejącej instalacji?
Nie wiem,jak u Ciebie,ale u mnie czegoś takiego nie ma.Jest tyko gaszenie świateł po wyłączeniu zapłonu (na światłach mijania) Gaszenie przy rozruchu zrobiłem sobie dopiero niedawno.
-
Buźka, bo Ty masz minusa. W Plusie już było to fabrycznie.
-
Aha,to takie kredki.Dzięki za uświadomienie mnie. <lol> <lol> Ja sobie dałem przekaźnik i już.Nie muszę myśleć o wyłączaniu świateł,jest to wygodne.