a ja będę dalej męczył i w związku z dzisiejszą rozmową z Michałem, pozwolę sobie wkleić Jego post z zeszłego roku:
"Dzisiaj postanowilem policzyc o ile wzrosnie stopien sprezania w odprezonym 2,0 ohc po zastosowaniu glowicy od 1,6 zamiast od 2,0
Troche danych :
pojemnosc silnika : 1993cm
srednica tloka nominalnego 90.82mm
Pojemnosc jednego cylindra 1993/4= 498,3cm
pojemnosc komory spalania 2,0 - 50cm
pojemnosc komory spalania 1.6 -38cm
objetosc walca V= (PI)x r2 x h
oprócz pojemnosci komory spalania dochodzi nam pojemnosc zwiazana z uszczelka pod glowica:
V uszczelki= 3,14x(90,82)2 x0,9(grubosc uszczelki)=3,14x8248,2x0,9=2,33cm
dodatkowo tloki w odprezonej wersji sa 1 mm ponizej krawedzi bloku czyli :
V nad tlokiem= 3,14x(90,82)2 x1=3,14x8248,2x1=2,59cm
razem daje to 4,92cm które nalezy dodac do pojemnosci komory spalania
Wzor na stopien sprezania
Vc+Vk/Vk
Vc pojemnosc cylindra
Vk pojemnosc komory
Sprezanie dla glowicy 1.6 :
498,3 +(38+4,92)/38+4,92=498,3+42,92/42,92=541,22/42,92= 12,6
Sprezanie dla głowicy 2,0
498,3+(50+4,92)/50+4,92=498,3+54.92/54,92=553,22/54,92=10,0
Sprezanie dla "normalnego" 2.0
498,3 +(50+2,33)/50+2,33=498,3+52,33/52,33=550,63/52,33=10,5
Oczywiscie rzeczywisty stopien sprezania ze wzgledu na straty zwiazane z napełnianiem cylindrow(które nigdy praktycznie nie wynosi 100%) i ucieczka ladunku(oraz cisnienia) poprzez nieszczelnosci pierscieni tlokowych i zaworow bedzie sporo nizszy od wyliczonego.
Fabryka podaje stopien sprezania 9,2 dla zwyklych wersji i 8,5 dla wersji odprezonych, po zastosowaniu glowicy od 1.6 stopien sprezania osiagnie prawdopodobnie wartosci okolo 11,2. Dodatkowo podczas obróbki glowicy komore nieco sie powieksza- zlikwidowanie nierownosci i wybranie materiału przy zaworach zwieksza troche pojemnosc, ale z drugiej strony glowice te nie sa juz nowe i sa juz(zazwyczaj) dosc mocno splanowane -nawet o wartosci rzedu 1 mm wiec nie ma sie co szczypac i mozna bez stresu powiekszyc komore spalania nadajac jej korzystnijszy ksztalt co poprawia spalanie i dodatkowo chroni przed przeprezeniem silnika"
Jako że będę zakładał ostrzejszy wałek, to zastanawiam się, czy zwalać czapę i zakładać obrobioną czapkę od 1.6 z tym wałkiem, czy po prostu wsadzić wałek w obrobioną głowicę, która sziedzi na silniku :roll:
Czapkę od 1.6 kompletną kupiłem za 50 zł i czekam obecnie na przesyłkę, więc i tak będę ją miał. Czekam na pomysły. Poza tym czekam na odpowiednią aurę, by wreszcie zrobić wydech jak należy (kolekor 4-2-1 i elementy wydechu ze sierry).
[ Dodano: 2009-01-08, 11:19 ]No to pozwoliłem sobie policzyć sprężanie dla:
1. silnik standardowy (nieodprężony) i głowica od 1.6:
[498,3 + 2,33 + 38]/[2,33 + 38] ~=13,36 i robi się trochę dizlowo :mrgreen:
2. silnik standardowy (nieodprężony) i głowica od 1.8:
[ 498,3 + 42 + 2,33 ]/[ 42 + 2,33 ] ~= 12,24
Podsumowanie:
W pierwszym przypadku potrzeba bardzo dobrej uszczelki pod głowicą + bogatej mieszanki, aby uniknąć spalania stukowego, jednak straty o których wspominał
Elwood#1887, powodują, że dla pierwszego przypadku będzie to realne 12-12,5, a dla drugiego około 11.
Istnieje jeszcze możliwość powiększenia (w granicach rozsądku) komory spalania w głowicy od 1.6, w celu powiększenia pojemności, wtedy sprężanie spadnie.