Autor Wątek: Rover - luz na małym kole rozrządu  (Przeczytany 8277 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Rover - luz na małym kole rozrządu
« dnia: Czerwiec 04, 2009, 21:23:46 pm »

Offline graczol1

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 563
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borek 1.4 & Caro 1.6
na początek napiszę, że śrubę od koła pasowego odkręciłem kluczem płaskim próbując ustawić rozrząd na znakach. luz na małym kółku wynosi ponad jeden ząbek, nie mam jeszcze nowego koła, ale wał korbowy też jest delikatnie wyrobiony, wiec obawiam się, że bez rzeźby się nie obejdzie :|  z chęcią przeczytam wszystkie pomysły na naprawę, które tu napiszecie. najpierw jednak pytanie - jak ustawić wał korbowy "odpowiednio", tzn. wiem że wszystkie tłoki muszą być w jednej linii, ale czy nie ma jakiegoś znaku na kole zamachowym?? wstępnie ustawiłem wał, ale chciałbym to jeszcze sprawdzić, czy np. CPWK musi być w środku jednego magnesiku, czy może na począdku, czy śróbka od sprzęgła ma się pokrywać z rysą na głowicy (linia względem osi wału korbowego). jak naprawię silnik to napewno napiszę swój sposób, coby było dla potomnych :wink:
nic się tak wzajemnie nie uzupełnia jak szlifierka kątowa i migomat...
...i sto koni w Borku goni...
FSO POLONEZ Your best discovery

Rover - luz na małym kole rozrządu
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 04, 2009, 21:47:02 pm »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2902
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
ten luz to norma. nie chce mi sie wierzyc ze wynosi jeden zabek :roll:  jesli byl taki luz to silnik dziwnie by pracowal. mi ostatnio odkrecilo mi sie kolo pasowe i nie duzo  brakowalo a bylo by konkretne bum. chcesz dobrze ustawic wal korbowy?? dokrec reka kolo pasowe, krec walem zeby znaki byly tak jak powinny a potem zmieniaj pasek rozrzadu i inne elementy jesli potrzeba i potem dobrze dokrec kolo pasowe. na kole zamachowym nie ma zadnego punktu. Ja osobiscie nie patrzylem czy magnesiki od CPWK sa ulozone w jakis specjalistyczny sposob. Wiem jedno. Na malym kolku rozrzadu sa dwie kropki czasem wyzlobienie od dupy strony na kolku tzn za zebami na takim jakby ograniczniku zeby pasek nie tarl o pompe oleju. I te dwa punkty musza miec po srodku wciecie na zabek paska rozrzadu i na pompie powinna byc pionowa linia, ktora to (wedlug moich sposptrzezen) sluzy jako punkt do ustawienia walu korbowego. jesli cos nie jasne pisac i postaram sie poprawic :P
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Rover - luz na małym kole rozrządu
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 04, 2009, 23:05:30 pm »

Offline Senn#1869

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1388
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1500C Rover 820Si MG ZS180
Kolega mareks chyba napawał wał. Uderz do niego, a poza tym poszukaj bo juz o tym bylo.
Były: C+1.4 K16 DOHC C1.6 K16 DOHC C+1.8 K16 DOHC Jest Polonez 1500C
Rover 820Si LPG
MG ZS180 PB
Renault Espace IV Pb

Rover - luz na małym kole rozrządu
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 04, 2009, 23:56:30 pm »

Offline graczol1

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 563
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borek 1.4 & Caro 1.6
błogosławieni ci co nie wierzyli i zobaczyli:
http://img190.imageshack.us/my.php?image=wideo000k.mp4
szukałem i czytałem o różnych sposobach naprawy: można napawać, można przewiercić koło i wstawić dodatkowy klin, ale ja wciąż pytam o jakiekolwiek znaki na kole zamachowym, (przecież CPWK musi się jakoś zgadzać z tym punktem) bo od tego należałoby naprawę zacząć, żeby wiedzieć w którym punkcie umocować koło. na filmie widać że koło ma ewidentnie większy luz w lewą stronę (zakładając, że dobrze ustawiłem wał korbowy)
czy jest różnica między kołem o nr LHB10049 a LHH10049 VVT oprócz tego dodatkowego miejsca na klin w tym drugim?
nic się tak wzajemnie nie uzupełnia jak szlifierka kątowa i migomat...
...i sto koni w Borku goni...
FSO POLONEZ Your best discovery

Rover - luz na małym kole rozrządu
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 05, 2009, 08:04:12 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Cytat: "graczol1"
wiem że wszystkie tłoki muszą być w jednej linii

I tego się trzymaj. Ja zawsze jak ustawiam rozrzad w roverku to ustawiam tłoki na równo i dopiero zgrywał wałki. Nigdy nie wnikałem w położenie małego kółka i CPWK.  No może raz jak pisałem artykół ;).

Do śruby zalecam też klej zabezpieczający i minimum 160Nm. Po takim zabiegu nie ma szans żeby śruba się odkręciła. w 1,8 się sprawdza już drugi rok.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Rover - luz na małym kole rozrządu
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 06, 2009, 23:12:19 pm »

Offline graczol1

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 563
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borek 1.4 & Caro 1.6
a jakim klejem śrubki posmarować?? bo śruby od kół rozrządu i pompy wodnej (praktycznie wszystkie od osprzętu) były maczane w hermetyku, nawet zdawało to egzamin bo się nie wykręciły przecież, a ja mogłem sobie poradzić z ich odkręceniem :wink:
PS. w niektórych instrukcjach podają nawet 205 Nm dla tej magicznej śduby
nic się tak wzajemnie nie uzupełnia jak szlifierka kątowa i migomat...
...i sto koni w Borku goni...
FSO POLONEZ Your best discovery

Rover - luz na małym kole rozrządu
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 08, 2009, 09:03:23 am »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1216
Mój silnik też ktoś spierdzielił! Koło pasowe odkręciłem jedna ręką.
Ja stwierdziłem że beznadziejnych konstrukcji nie bede poprawiał. Jak sie rozj... to załoze drugi silnik. Miałem luzu na ponad ząbek. wymieniłem małe koło, z wałem nic nei robiłem.
Montaż: Pozwoliłem aby małe koło opóźniło się względem wału (bo nawet po niewiem jak mocnym dokręceniu i tak sie znajdzie w tym połozeniu), wał był w położeniu srodkowym, wałki ze znakami na siebie i dopiero wtedy spiąłem to wszystko paskiem.
W/g znaków rozrząd przestawiony o ząb, ale w rzeczywistosci zgrany dobrze. Po ok roku eksploatacji nie zauważyłem zmiany przefazowania, ani powiększania się luzu.
Koło pasowe miałem podwójne - do wspomy co też powięszkało obciążenie tego punktu.
Śruba dokręcona jak tylko mocno się dało. 22 na długiej przedłużce z rurką, jedna osoba pcha samochód do tyłu na biegu a ja tylko hamuję cały samochód energicznie dokręcając śrubę wału. Oczywiscie loctite na gwint!
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Rover - luz na małym kole rozrządu
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 08, 2009, 12:33:40 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Cytat: "graczol1"
jakim klejem śrubki posmarować

Są specjalne kleje do gwintów. Resztę już powiedziano.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Rover - luz na małym kole rozrządu
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 08, 2009, 12:59:30 pm »

MarcinRadecki

  • Gość
Bocian widzę że się pozmieniało i masz 1.8 :)

Rover - luz na małym kole rozrządu
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwiec 30, 2009, 01:08:08 am »

Offline graczol1

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 563
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borek 1.4 & Caro 1.6
Po otrzymaniu konkretnych wskazówek zabrałem się do roboty   
Cytat: "mareks#1181"
Konkretnie to napawałem kółko zębate w miejscu wyrobienia, a jeżeli i wał był wyrobiony to więcej tego trzeba napawać. Tylko najpierw trzeba ustawić tak wał żeby tłoki były w jednej pozycji, i wtedy znaki na zębatym kole maja się pokrywać ze znakiem na obudowie uszczelniacza wału. I teraz właśnie trzeba tak zeszlifowywać te napawanie i pasować ,żeby kólko wchodziło z lekkim oporem i bez mozliwości obrotu na wale i zgodnie ze znakami.Napawać lepiej jest migomatem w osłonie gazu bo niema nagaru i ładnie wszystko się uzupełnia.A dopasowywałem to takimi małymi tarczkami-kamieniami co są w zestawie takiej wiertarki z wężem giętkim, lub można dokupić takie różne w zestawie bez tej wiertarki. Regenerowałem również wał taka metodą bez jego wyjmowania, tylko zasłoniłem uszczelniacz, żeby go nie zniszczyc, ale lepiej wymienić bo i tak sie delikatnie przypala. Wał napawywałem małymi kroczkami, żeby go ewentualnie nie przegrzać, no i cały czas był schładzany mokra szmatą. Na wale to napawanie szlifowałem kątówką, ale też z wyczuciem i delikatnie żeby nie przedobrzyć i do tego dopasowałem wtedy kólko bo jak kólko nie jest wyrobione to powinno od razu wszystko ładnie pasować. Pierwszą metodą zrobiłem juz drugie koło zebate i jak narazie poldrover jeżdzi. Bo pierwsze zniszczyło się dlatego ,że za słabo było dokręcone. A drugie dokręciłem porządnym kluczem i z założona rurą, bo właśnie przez słabe dokręcenia one się wyrabiaja. a druga metoda zrobiłem silnik, który czeka jako część zamienna i myślę że też będzie chodził.

wypoziomowałem dokładnie tłoki i zrobiłem sobie znak na kole zamachowym, żeby za każdym razem nie sprawdzać, CPWK dokładnie w środku jednego magnesu (nie wiem czy u wszystkich tak będzie)
naprawiałem za pomocą drugiej metody ponieważ dostałem niewypracowane kółko rozrządu, ale oczywiście jak to w moim przypadku pojawiły się pewne komplikację: wał korbowy w miejscu naszlifowania wyrobił się tak, że nie trzymał płaszczyzny co powodowało bicie kółka :evil:
teraz mam takie pytanie jakie jest dopuszczalne bicie kółka?
bo mi udało sie zejść do 0,1mm na obwodzie, mogłoby już tak zostać?
nic się tak wzajemnie nie uzupełnia jak szlifierka kątowa i migomat...
...i sto koni w Borku goni...
FSO POLONEZ Your best discovery

Rover - luz na małym kole rozrządu
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwiec 30, 2009, 15:55:09 pm »

Offline AndrewS#100

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 973
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 125p 1.4 16V MPI
    • http://www.roverki.pl
hmm chyba gdzieś w instrukcji  jest podana wartosc bicia, ale dla gornych walkow

mam, zwie sie to luz poosiowy, powinien wynosic 0,06 do 0,19
dopuszczalny graniczny to 0,3mm

znalazlem i dla wału, tylko te wymiary sa mierzone jeszcze bez zalozonych koł

Luz prawidłowy 0,1-0,3mm
max dopuszczalny 0,4 mm
Pozdrawiam Andrzej
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800 2.0 16V MPI
Jawa TS 350

Rover - luz na małym kole rozrządu
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwiec 30, 2009, 19:03:06 pm »

Offline graczol1

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 563
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borek 1.4 & Caro 1.6
Dzięki, ale nie do końca jest to luz poosiowy, bardziej mi chodzi o luz/bicie obwodowe. Ja to mierzę tak: Przykręcam do śruby obudowy rozrządu wyprofilowany płaskownik i mierzę szczelinomierzem odległość od małego koła podczas obrotu wałem korbowym. Maksymalnie wychodzi mi 0.1mm od strony koła pasowego, od strony pompy oleju jest jeszcze mniej. Pytam o to bo teoretycznie rzecz biorąc pasek rozrządu będzie się napinal i luzowal podczas pracy silnika i czy mu to nie zaszkodzi.
nic się tak wzajemnie nie uzupełnia jak szlifierka kątowa i migomat...
...i sto koni w Borku goni...
FSO POLONEZ Your best discovery

Rover - luz na małym kole rozrządu
« Odpowiedź #12 dnia: Czerwiec 30, 2009, 22:21:01 pm »

Offline Zoltan#1930

  • Administrator
  • Wiadomości: 3185
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sport&Classic Workshop
0,1 mm to nie jest dużo, ale jednak.
pasek bedzie sie napinac bardziej o te 0,1 mm co może powodować jego szybsze zużycie, podkeslam moze, bo niewiadomo przeciez czy dopuszczalcne jest jakieś bicie, a jesli to jakie.
taka mała róznica moze również powstawać od zabrudzenie itp.

złoż, zobacz, jak bedziesz czuł ze wibruje czy jakies inne niepokojące rzeczy to niestety trzeba to poprawić
Cytat: KGB
GAZ rzadzi ,GAZ radzi ,GAZ nigdy was nie zdradzi  :twisted:

Polski Fiat 1977r, Polonez 1600 L 1980r, Volvo 945 2300 GL 1992r, Mazda Bongo SD1D32 2200D->2000i 1994r, Iveco Daily Max 2800TD 1997r Chrysler Town&Country 3300 LX 2001r

Rover - luz na małym kole rozrządu
« Odpowiedź #13 dnia: Czerwiec 30, 2009, 23:01:50 pm »

Offline AndrewS#100

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 973
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 125p 1.4 16V MPI
    • http://www.roverki.pl
oo, to nie zakumalem, myslalem ze kolo sie buja na boki, pewnie inaczej to Twoje bicie, mozna  nazwac promieniowe,
jesli na oko tego nie widac to pewnie bedzie OK, ale sprawdz jak pisal Zoltano

ciekawe jak to jest w innych, przeciez tego pewnie nikt nie mierzy
Pozdrawiam Andrzej
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800 2.0 16V MPI
Jawa TS 350

Rover - luz na małym kole rozrządu
« Odpowiedź #14 dnia: Czerwiec 30, 2009, 23:52:31 pm »

Offline graczol1

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 563
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borek 1.4 & Caro 1.6
Cytat: "AndrewS#100"
przeciez tego pewnie nikt nie mierzy

heh takie mam zboczenie do takich rzeczy...
co do sprawdzenia - to silnik mam na stole - czeka na SWAP :mrgreen:
Cytat: "graczol1"
wał korbowy w miejscu naszlifowania wyrobił się tak, że nie trzymał płaszczyzny
chodziło mi o to, że to co sie wyklepało "przeszło" na czoło wału i powstał tam garb, który "odpychał" koło podczas dokręcania.
kolejnym argumentem, który przemawia za tym, że nikt tego nie sprawdza jest to, że na czole wału dostrzegłem ślady niewykończenia powierzchni (takie chrakterystyczne garbki) a na kole rozrządu, które pochodziło, ze sprawnego poldorovera były identyczne garbki odciśnięte... więc, albo mi sie wydale, albo nawet w fabryce to olewali.
ma ktoś zdjęcie czoła sprawnego wału korbowego do roverka :wink:

[ Dodano: 01 Lip 2009 00:32 ]
własnie sobie uzmysłowiłem, że sam wał korbowy ma pewne drgania, bo gdyby nie miał to po co montowali by "tłumik drgań wału korbowego" w kole pasowym
nic się tak wzajemnie nie uzupełnia jak szlifierka kątowa i migomat...
...i sto koni w Borku goni...
FSO POLONEZ Your best discovery

Odp: Rover - luz na małym kole rozrządu
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 09, 2022, 13:21:32 pm »

Offline AndrewS#100

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 973
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 125p 1.4 16V MPI
    • http://www.roverki.pl
No to robię mega odkop ale jak najbardziej w temacie :-)

Film pokazuje moj luz na małym kole :-)
Silnik normalnie pracował ale juz tłoki lekko odznaczyły się na zaworach  <cwaniak2>
https://youtube.com/shorts/oJsTUnGpIQY?feature=share


Pozdrawiam Andrzej
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800 2.0 16V MPI
Jawa TS 350

Odp: Rover - luz na małym kole rozrządu
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 09, 2022, 13:40:17 pm »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2902
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
O kurde... Grubo xD
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: Rover - luz na małym kole rozrządu
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 09, 2022, 13:45:02 pm »

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1948
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
No to robię mega odkop ale jak najbardziej w temacie :-)

Film pokazuje moj luz na małym kole :-)
Silnik normalnie pracował ale juz tłoki lekko odznaczyły się na zaworach  <cwaniak2>
https://youtube.com/shorts/oJsTUnGpIQY?feature=share




To jak składałem swoje VVC to się stresowałem luzem na małym kole rozrządu który był mniej więcej 1/10 tego co tu pokazałeś :d Jak widać niepotrzebnie :d
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 160+KM 23E | Renault Laguna 3 GT 2.0 dCi 178KM

Odp: Rover - luz na małym kole rozrządu
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 09, 2022, 13:50:11 pm »

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3795
  • Płeć: Mężczyzna
    • E46 325Ci | ROVER 45 1.8 | C+ 98 | Caro 1996 1.6 16V
O k...a. 😅
"JAZDA PRÓBNA" c.d nastąpi...

Odp: Rover - luz na małym kole rozrządu
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 09, 2022, 14:30:04 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
wielkie mi halo,
regulowane kola rozrzadu sa znane od dawna, rowerek potrzebowal po prostu wiecej czasu, zeby ewaluowac do tego rozwiazania  :P
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.