Autor Wątek: termostat powietrza w polonezie z wtryskiem  (Przeczytany 10610 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: termostat powietrza w polonezie z wtryskiem
« Odpowiedź #40 dnia: Wrzesień 23, 2019, 16:44:48 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4632
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
I sobota, i niedziela :P. Ale to T9 zaszalał i nasz forumowy skrypt cytowania, w sumie wyszła z tego bezsensowna wypowiedź.

Pomiary bez przyrządów, organoleptyczne wielokrotne, powtarzane do znudzenia próby drogowe zaprowadziły mnie parę razy w ślepą uliczkę. Z kontrolerem jest dużo prościej i udało się wystroić auta naprawdę fajnie - jak zamykają licznik na piątce, a według kontrolera wszystko gra i nie jest ani za bogato, ani za ubogo, to uważam, że na pewno wszystko jest OK i lepiej nie będzie  :] Nie miałem jeszcze przypadku, żeby jakiś gaźnik dawał zbyt ubogą mieszankę na pełnym gazie. Może kiedyś się trafi akwarium z tym słynnym, felernym gaźnikiem z ubogimi nastawami i wtedy będzie trzeba coś poprawiać po fabryce.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: termostat powietrza w polonezie z wtryskiem
« Odpowiedź #41 dnia: Wrzesień 23, 2019, 17:45:25 pm »

Offline JohnyWalker

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 258
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez, PF 125p, 126p
Musisz mieszkać w rejonie gdzie trafiała produkcja ze środy :D Zamknięcie licznika, szczególnie wsk, również szanuję. Mnie do tej pory się nie udało, M21W2 rozwijała tylko 130.
Fiat 125p 1987- w budowie (trwale); Fiat 125p 1500 1978; Caro VVC 1996; Atu+ 1.8 - w przebudowie (też wiecznie); Caro 1.5 1994; Fiat 126 BIS- ; Caro 1.4 16V 1994, Truck 1.9 2003

Odp: termostat powietrza w polonezie z wtryskiem
« Odpowiedź #42 dnia: Wrzesień 23, 2019, 17:46:57 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4632
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Nie nie, zamykanie licznika dotyczy aut - w WSK 125 jest to możliwe, ale wskazania licznika będą się sporo różniły od faktycznej prędkości :P. Na WSK V-max mam w okolicach 82-83km/h, przy czym cylinder jest w marnej kondycji po nieudanym szlifie ze zbyt dużym luzem.

Mam film z dokonywania odczytów w borewiczu z silnikiem 1500 i gaźnikiem od wąskiego caro 1.5, ale musiałbym go porządnie obrobić, żeby się nadawał do publikacji. Może wrzucę za jakiś czas, żeby zobrazować, jak taki pomiar wygląda i jakie odczyty są ze sprawnego i idealnie wyregulowanego gaźnika.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: termostat powietrza w polonezie z wtryskiem
« Odpowiedź #43 dnia: Wrzesień 23, 2019, 20:35:12 pm »

Offline Sławek#1978

  • Partacz
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1664
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 OHV Turbo Intercooler +1?? KM?? & Fiat Marea Weekend 1.9 JTD '01 110 KM - Gruz Holownik & Volvo V70 2.4T AWD '01 200 KM - Dailycar "TurboŁoś"
Poważnie, wszystkie gaźniki grały okej i nie wymagały żadnych zabaw z poziomem paliwa oraz żonglowania dyszami i rurkami emulsyjnymi? Co tam oprócz powyższych elementów służy jeszcze do regulacji składu mieszanki - pytam jako gaźnikowy laik.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 23, 2019, 20:38:15 pm wysłana przez Sławek#1978 »
Im dalej w blachę tym więcej rdzy...

Odp: termostat powietrza w polonezie z wtryskiem
« Odpowiedź #44 dnia: Wrzesień 23, 2019, 21:17:22 pm »

Offline JohnyWalker

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 258
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez, PF 125p, 126p
W gaźniku znanym z ohv jest w sumie sporo elementów wpływających na charakterystykę. Występowały różne średnice gardzieli (I i II przelot), z tego co pamiętam silniki 1300 (fiat i polonez), silnik AA i wariacje tego gaźnika do S-21 miały mniejsze gardziele, nie pamiętam teraz o ile, w razie czego mnie poprawcie. Dalej: dysze jałowych obrotów, dysze główne, rurki emulsyjne, dysze powietrzne tych rurek, poziom paliwa. W wersjach z podciśnieniową II gardzielą (fiat) dało się regulować moment jej otwierania. Nie pamiętam jak było z możliwością regulacji pompki przyspieszającej, chociaż ona działa tylko chwilowo. W pewnym momencie pojawił się słynny ZHS - zawór hamowania silnikiem, który miał odcinać układ jałowy przy dużym podciśnieniu w kolektorze, czyli właśnie hamowaniu silnikiem i w tym samym poprawiać ekonomię. Z jego działaniem bywały różne przygody, też m.in. opisane w "Modyfikacjach..."
Fiat 125p 1987- w budowie (trwale); Fiat 125p 1500 1978; Caro VVC 1996; Atu+ 1.8 - w przebudowie (też wiecznie); Caro 1.5 1994; Fiat 126 BIS- ; Caro 1.4 16V 1994, Truck 1.9 2003

Odp: termostat powietrza w polonezie z wtryskiem
« Odpowiedź #45 dnia: Wrzesień 23, 2019, 22:15:12 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
gaznik na otwartej tylko pierwszej przepustnicy powinien dawac mieszanke lambda 1.15 ,a na otwartych obu na maks lambda 0.85,
na drugiej gardzieli jest dysza wbogacajaca, ktora ma wzbogacic mieszanke przy pelnym otwarciu,
w stanach posrednich mieszanka powinna wzbogacac sie (z otwieraniem przepustnicy oczywiscie) od 1.15 do 0.85 po paraboli , ewentualnie proporcjonalnie - jezeli nikt nie odstawil swojej tworczosci mieszania dysz, to gaznik tak bedzie dawkowal paliwo,
mieszanka bogatsza niz 0.85 obniza moc, a mieszanka bogatsza od 1.15 na pierwszej gardzieli obniza sprawnosc, wiec psuje ekonomie - jezeli gaznik jest sprawny i prawidlowo ustawiony, to auto pali mniej niz na wtrysku
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: termostat powietrza w polonezie z wtryskiem
« Odpowiedź #46 dnia: Wrzesień 23, 2019, 22:57:11 pm »

Offline JohnyWalker

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 258
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez, PF 125p, 126p
Tak, tylko można by doprecyzować, że wtrysku pracującym w pętli zamkniętej na stechiometrycznej mieszance. Przed erą katalizatorów istniały wtryski dawkujące właśnie zróżnicowany skład (np. słynny jednopunkt Lucasa z roverów 820 na małym obciążeniu schodził ponoć w rejony 1.20).
Fiat 125p 1987- w budowie (trwale); Fiat 125p 1500 1978; Caro VVC 1996; Atu+ 1.8 - w przebudowie (też wiecznie); Caro 1.5 1994; Fiat 126 BIS- ; Caro 1.4 16V 1994, Truck 1.9 2003

Odp: termostat powietrza w polonezie z wtryskiem
« Odpowiedź #47 dnia: Wrzesień 23, 2019, 23:22:50 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4632
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Poważnie, wszystkie gaźniki grały okej i nie wymagały żadnych zabaw z poziomem paliwa oraz żonglowania dyszami i rurkami emulsyjnymi? Co tam oprócz powyższych elementów służy jeszcze do regulacji składu mieszanki - pytam jako gaźnikowy laik.

Wymagały ustawienia poziomu paliwa (książkowy) i w sumie tyle, ewentualnie wymiany oringów uszczelniających np. dysze główne i śrubę regulacji składu mieszanki. I oczywiście regulacji składu mieszanki dla wolnych, zazwyczaj był ustawiony zbyt bogato. Wspomniany borewicz z Olsonem czeka, aż bedę miał chwilę, żeby zdemontować system i wtedy pomierzyć, to jest gaźnik z serii z końcówką /300 dla silnika AA. Na pełnym gazie dostaje mieszankę idealną, AFR=13. Gorzej z gaźnikami zużytymi. Gaźnik po przebiegu 220kkm już zalewał, pewnie przez erozję dysz (wspomina o tym Trzeciak w książce "gaźnik". AFR wynosiło ok. 11,2. Na majówce mierzyłem skrajnie zużyty gaźnik w zużytym żuku, który dostawał AFR w okolicy 9,5 w całym zakresie obrotów. :D. W 125p mam podobnie, zapewne po wymianie dysz na nowe problem zniknie :). Za to jak pisałem nigdy nie zdarzyło się do tej pory trafić na gaźnik, który dawkowałby paliwo zbyt ubogo na pełnym gazie, ciekaw jestem, czy po kolejnych regulacjach "uda się" taki trafić.

gaznik na otwartej tylko pierwszej przepustnicy powinien dawac mieszanke lambda 1.15 ,a na otwartych obu na maks lambda 0.85,
na drugiej gardzieli jest dysza wbogacajaca, ktora ma wzbogacic mieszanke przy pelnym otwarciu,
w stanach posrednich mieszanka powinna wzbogacac sie (z otwieraniem przepustnicy oczywiscie) od 1.15 do 0.85 po paraboli , ewentualnie proporcjonalnie - jezeli nikt nie odstawil swojej tworczosci mieszania dysz, to gaznik tak bedzie dawkowal paliwo,
mieszanka bogatsza niz 0.85 obniza moc, a mieszanka bogatsza od 1.15 na pierwszej gardzieli obniza sprawnosc, wiec psuje ekonomie

No i to właśnie pisałem od początku :). Z tym, że AFR=17 (lambda 1.15) przy bardzo niewielkim otwarciu pierwszego przelotu to według mnie trochę za mało, bo trzeba mocniej deptać pedał gazu, żeby auto żwawiej jechało.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 23, 2019, 23:29:47 pm wysłana przez daniel22 »
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: termostat powietrza w polonezie z wtryskiem
« Odpowiedź #48 dnia: Wrzesień 24, 2019, 13:11:15 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Z tym, że AFR=17 (lambda 1.15) przy bardzo niewielkim otwarciu pierwszego przelotu to według mnie trochę za mało, bo trzeba mocniej deptać pedał gazu, żeby auto żwawiej jechało.
i jaki masz z tym problem, podeszwy w butach sie wycieraja, czy co ?
i nie bardzo niewielkim otwarciu pierwszego przelotu, tylko 1.15 ma byc w calym zakresie otwarcia pierwszego przelotu - nie liczac oczywiscie tego, ze drugi przelot otwiera sie stosunkowo szybko i wzbogaca, bo nie za bardzo da sie nad tym panowac,
mozna jednak kontrolowac sam pierwszy przelot odpinajac mechanizm drugiego

Tak, tylko można by doprecyzować, że wtrysku pracującym w pętli zamkniętej na stechiometrycznej mieszance. Przed erą katalizatorów istniały wtryski dawkujące właśnie zróżnicowany skład (np. słynny jednopunkt Lucasa z roverów 820 na małym obciążeniu schodził ponoć w rejony 1.20).
nie widzialem, ani nie slyszalem dotad o czyms takim, bo zastepowania gaznika takim wtryskiem nie mialo kiedys uzasadnienia ekonomicznego,
raczej stosowano odrotne rozwiazania, czyli gazniki z regulacja skladu po sondzie lambda, zeby moc dolozyc katalizator np. w Tico czy Nissanie Almera,

technicznie jest to mozliwe, tylko do prawidlowego wystrojenia i trzymania parametrow potrzebny bylby przeplywomierz, a takich wtryskow jednopunktowych nie widzialem,
bo zakladamy,ze sonda tam zastosowana byla waskopasmowa, a taka nie rozroznisz mieszanek ubogich,
chociaz piszesz o roverze i jezeli projektowal to ten sam jełop co UPG do K16, to mozliwe ze myslal, ze bedzie sprytny stawiajac cos takiego na MAPsensorze - a co sie faktycznie bedzie dzialo z silnikiem to juz nie jego sprawa ;]   
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: termostat powietrza w polonezie z wtryskiem
« Odpowiedź #49 dnia: Wrzesień 24, 2019, 13:30:45 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4632
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
i jaki masz z tym problem, podeszwy w butach sie wycieraja, czy co ?
i nie bardzo niewielkim otwarciu pierwszego przelotu, tylko 1.15 ma byc w calym zakresie otwarcia pierwszego przelotu - nie liczac oczywiscie tego, ze drugi przelot otwiera sie stosunkowo szybko i wzbogaca, bo nie za bardzo da sie nad tym panowac,
mozna jednak kontrolowac sam pierwszy przelot odpinajac mechanizm drugiego

Co kto lubi - niektórzy lubią, jak auto przyśpiesza jak tylko muskasz pedał gazu. Jak w moim 125p z wyrąbanym gaźnikiem, który przez rozregulowanie i zalewanie rwie do przodu jak tylko lekko dotykam pedał gazu, a jak wcisnę w podłogę to przyśpiesza ale bez szału, widać to na filmie z przejażdżki na moim kanale :P :

https://www.youtube.com/watch?v=i55Zqqzyt0g

O ile przy AFR=18 i wyżej (zepsuty Olson 34 DCMP 1/300) 1 przelocie taka jazda jest nieprzyjemna, auto przyśpiesza opornie i występują lekkie szarpnięcia przy nagłym dodaniu gazu, to przy 15 czy 16 da się spokojnie jeździć, trzeba się tylko przyzwyczaić, że gaz trzeba wciskać trochę mocniej, a żeby sprawnie wyprzedzać - do podłogi. Jak kogoś nie obchodzi ekonomia, to może sobie dać większą dyszę na 1 przelot, ale wtedy pewnie trzeba by zmniejszyć dyszę dla drugiego przelotu. To wszystko przypuszczenia, bo nie widziałem potrzeby zabawy w ten sposób do tej pory. Kiedy wymagam ekonomii ma być ekonomia, a kiedy przyśpieszenia, to ma dostać ile trzeba. I tak właśnie staram się ustawić gaźnik w WSK i fiacie.

Sam będę dążył do fabrycznych ustawień, wymienię dysze, ustawię poziom paliwa i zobaczymy wtedy, jakie będzie dawkowanie. Przypuszczam, że w tym gaźniku przy otwartym tylko pierwszym przelocie będzie bogatsze, niż w nowszych gaźnikach, ze względu na stykowy zapłon, który kiepsko sobie radzi ze spalaniem ubogich mieszanek.

Ale piękny OT narobiliśmy :D Warto by było wyodrębnić oddzielny temat o AFR w autach FSO.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 24, 2019, 13:35:59 pm wysłana przez daniel22 »
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: termostat powietrza w polonezie z wtryskiem
« Odpowiedź #50 dnia: Wrzesień 24, 2019, 17:29:08 pm »

Offline JohnyWalker

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 258
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez, PF 125p, 126p
Oj tam, zawsze będzie co poczytać. KGB, sam też mocno się zastanawiałem jak to było w tym roverze zrobione, nie dotarłem do dokładniejszego opisu technicznego. Ponoć ten wynalazek potrafił też korygować kąt zapłonu indywidualnie dla poszczególnych cylindrów (!). To się działo na silnikach M-serii czyli 2.0 16V. Równolegle istniało już pierwsze wydanie roverowskiego mpi, jednak mimo większej mocy (140 koni, spi coś koło 120) uznawali go wtedy za prymitywniejszy. MPI też był bez katalizatora i ponoć na małych obciążeniach też dawkował ubogo. Wprowadzenie mpi z katem miało wywołać u nabywców lekką konsternację w związku ze wzrostem spalania.
Fiat 125p 1987- w budowie (trwale); Fiat 125p 1500 1978; Caro VVC 1996; Atu+ 1.8 - w przebudowie (też wiecznie); Caro 1.5 1994; Fiat 126 BIS- ; Caro 1.4 16V 1994, Truck 1.9 2003

Odp: termostat powietrza w polonezie z wtryskiem
« Odpowiedź #51 dnia: Wrzesień 25, 2019, 14:08:09 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
przy 15 czy 16 da się spokojnie jeździć, trzeba się tylko przyzwyczaić, że gaz trzeba wciskać trochę mocniej, a żeby sprawnie wyprzedzać - do podłogi. Jak kogoś nie obchodzi ekonomia, to może sobie dać większą dyszę na 1 przelot, ale wtedy pewnie trzeba by zmniejszyć dyszę dla drugiego przelotu.
gaznik to jedno urzadzenie o danych parametrach, to ze sa dwie gardziele nie oznacza, ze maja zyc swoim wlasnym zyciem,
to ze pierwsza gardziel daje mieszanke uboga, nie powoduje, ze silnik na niej zamula, bo po pierwsze OHVka jest bardzo tolerancyjna na zmiane mieszanki, a AFR  17 to zadna odczuwalna ubogosc,
druga sprawa, ze na pierwszej gardzieli jest jest pompka przyspieszacza, ktora pluje benzyna przy ruchu pedalem gazu, zeby nie bylo chwilowego zubozenia przy naglym otwarciu przepustnicy - i ta pompka jest jedna, a gaz mozna wcisnac do oporu w ciagu ulamka sekundy, wiec pompka musi obsluzyc dwie gardziele i daje rade (co slychac po wydechu),
dlatego nie ma sensu sztucznie wzbogacac mieszanke na pierwszej gardzieli, bo to nie da nic oprocz wiekszego zuzycia paliwa

Ponoć ten wynalazek potrafił też korygować kąt zapłonu indywidualnie dla poszczególnych cylindrów (!)
na rozdzielaczu i jednej cewce potrafil korygowac kat dla kazdego cylindra, ale nie potrafil sprawdzic po co i ktory cylinder koryguje ;]
no i jeszcze nikt nie mial sie czym podpiac, zeby to wszystko sprawdzic <hahaha>
takie opowiesci dziwnej tresci i wytwory wyobrazni masturbatorow bicyklu,
tylko nie wazne, co to bylo, skoro juz tego nie ma,

a ze zubazaniem mieszanki to nie jest nic trudnego do wykonania, bo juz sterowniki gazowe z poprzedniego wieku mialy takie funkcje np. Voila+ przy wyborze modelu jazdy "ekonomiczny" , gdy w ciagu nie dlugiego czasu nie zmieni sie polozenie przepustnicy, przymyka krokowca o 8 krokow i nie obchodzi jej co sie dzieje z mieszanka do momentu ruchu przepustnica,
ustawialem to tak, zeby mieszanka stala sie uboga, sonda dawala 0.0v,
algorytm prosty, problem tylko w tym, ze w ten sposob nie da sie kontrolowac tego jak bardzo mieszanka jest uboga,

z tego co zauwazylem, to roverowski MPI w 2.0 16v bardzo opornie reagowal na zmiane sygnalu z sondy lambda, co bylo dziwne,
ze starszymi wtryskami w silnikach tej firmy nie mialem do czynienia
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 25, 2019, 14:10:32 pm wysłana przez KGB »
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: termostat powietrza w polonezie z wtryskiem
« Odpowiedź #52 dnia: Wrzesień 25, 2019, 16:56:23 pm »

Offline JohnyWalker

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 258
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez, PF 125p, 126p
Nie opowieści dziwnej treści, tylko opis tego ustrojstwa z czasów jego powstania. Miał przynajmniej jeden czujnik spalania stukowego i widocznie potrafił się orientować który cylinder akurat pracuje, to w sumie nic dziwnego. No u nas pewnie nie było się czym podpiąć, ale do czego z wtryskiem w tamtych latach było? Tamto 2,0 mpi było inne, oprócz innego sterowania ten silnik miał ogólnie inną charakterystykę, coś bardziej jak później 1.4 - do 4000 obr za bardzo nie jechał, potem dostawał pierdolca. Dopiero później wyewoluowała z tego T-seria.
Polonezów już też za bardzo nie ma :P
Tak to wyglądało, puszka filtra jest dosyć znajoma:
https://www.youtube.com/watch?v=DvTWp5M7Ehw
Fiat 125p 1987- w budowie (trwale); Fiat 125p 1500 1978; Caro VVC 1996; Atu+ 1.8 - w przebudowie (też wiecznie); Caro 1.5 1994; Fiat 126 BIS- ; Caro 1.4 16V 1994, Truck 1.9 2003

Odp: termostat powietrza w polonezie z wtryskiem
« Odpowiedź #53 dnia: Wrzesień 28, 2019, 22:49:05 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
i gdy juz sie zorientowal, ktory cylinder stuka, to nagle zaczyna liczyc cykle od tego cylindra ;]
daj spokoj, zeby rozrozniac kolejnosc cylindrow potrzebny jest czujnik polozenia walka rozrzadu - oczywiscie mowa o silniku 4cyl, bo chyba tyle mial ten 2.0,
w R3 i R5 mozna troche pokombinowac, gdy jest aparat zaplonowy, ale i tak nie widzialem w praktyce takich kombinacji z sekwencyjnymi wtryskami, tylko wpada czujnik walka
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: termostat powietrza w polonezie z wtryskiem
« Odpowiedź #54 dnia: Wrzesień 30, 2019, 14:58:15 pm »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1174
Mam wrażenie że temat zdryfował.
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9