Autor Wątek: Zaciski Lucas na tylnej osi  (Przeczytany 17854 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3358
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
Zaciski Lucas na tylnej osi
« dnia: Grudzień 24, 2010, 22:04:58 pm »
Przepraszam,ale nie wiedziałem,czy zakładać nowy temat,czy podpiąć się do istniejących więc proszę o wyrozumiałość.Czekam na jakiekolwiek uwagi.Jako że nie dysponowałem aparatem kiedy to tworzyłem,to nie mogłem zrobić fotek 'na gorąco' a szkoda,bo byłby z tego fajny artykuł.No ale to powinno wystarczyć.Do zrobienia tego potrzebne nam 4 płyty kotwiczne tylne ze starego układu,4 zaciski lucas wraz z jarzmami,tarcze i klocki najlepiej też lucas   :mrgreen: ale można zrobić na starym typie jak ja.Płyty kotwiczne tniemy na równe połówki i wstępnie spawamy,żeby nam się nie rozleciały przy dalszej 'obróbce' najlepiej mieć do tego celu jakąś 'matrycę'zapewniającą odpowiednie ułożenie obu części i chroniącą przed naprężeniem podczas spawania.Ja użyłem do tego celu zapasowego mostu.Następnie obcinamy trochę te 'uszy' do których przykręca się stare jarzma,ale tylko tyle,by uzyskać linię prostą tak jak tu:  

 następnie musimy wyrównać powierzchnię płyty,czyli ściąć tego 'garba'który nam się wytworzy na środku,ponieważ płyta nie ma jednakowego wymiaru na całej powierzchni.Tam gdzie dokręca się zacisk jest niższa,trzeba po prostu odciąć ten środek wokół otworu,bo zamiast tego dajemy blachę o odpowiedniej grubości,która ma wzmocnić całą płytę i ją 'ujednolicić' należy tak dobrać grubość blachy,żeby tarcza zachowała współosiowość.Ja dałem blachę 6mm,ale mierzyłem to na starych tarczach lucasa co nie jest miarodajne.W praktyce okazało się,że po założeniu tarcz starego układu które były toczone musiałem dorobić jeszcze dystans pod tarczę z blachy 3mm,ponieważ tarcza nie była na środku,tylko ocierała o jarzma.Dystans jest tu,a obok osłony błotne  

przed dospawaniem blachy musimy najpierw wywiercić otwory do przykręcenia jarzm.W tym celu delikatnie szlifujemy kat jarzma w miejscu gdzie ma się stykać ze śrubami półosi  tak jak tu  

Od wewnętrznej strony jarzma też troszkę szlifujemy,chodzi o miejsce gdzie styka się z płytą kotwiczną,tam jest fabrycznie takie wyfrezowanie pod uszy przedniej płyty kotwicznej,trzeba to po prostu lekko 'liznąć'żeby była linia prosta bo to będzie tak przylegać do płyty  
Następnie skręcamy płytę do mostu na wszystkie śruby dokładamy jarzma tak jak na 2 fotce i punktujemy znaki pod otwory według jarzma.Jarzmo ma przylegać równolegle do płyty i stykać się tak samo do wszystkich śrub.Odkręcamy i wiercimy.Gdy otwory są gotowe,to wkładamy płytę na półoś i wbijamy łożysko (tylko) dokręcamy do mostu zakładamy tarczę (koniecznie nową-unikniecie wtedy problemów w przyszłości,gdyż montaż używki może zafałszować wymiary) zakładamy jarzmo (wystarczy jedno bo jeśli wszystko jest równo,to po przeciwnej stronie powinno być tak samo) teraz wystarczy zmierzyć różnicę odległości tarczy od jarzma i od czoła półosi (ja robiłem to za pomocą podkładek wkładanych pomiędzy półoś a tarczę ,tylko że nie miałem ani tej blachy,ani nie zrównałem powierzchni płyty,bo kombinowałem trochę inaczej i dlatego wyszło tak jak wyszło,ale w końcu jestem pionierem)   :mrgreen: Jeśli mamy już wymiary to możemy dociąć odpowiednią blachę taki prostokąt.Spawamy to wstępnie i wiercimy otwory w blasze według tych istniejących w sumie 8.Dopiero teraz dokręcamy do mostu lub naszej matrycy (co kto ma) i spawamy 'na trupa' ze wszystkich stron (ja pospawałem zwykłą elektryczną spawarką i zwykłą elektrodą) zaręczam że nic się nie urwie,bo trzymają jeszcze śruby.Jak ostygnie odkręcamy,zdejmujemy z półosi i możemy przystąpić do wycinania otworów w płytach.Jako że nie mam żadnego specjalistycznego sprzętu,w ruch znowu poszła spawarka   :mrgreen: Po wypaleniu lub wycięciu otworów,możemy to zmontować i wygląda tak  
 Najważniejsze to dobrze dobrać grubość blachy bo inaczej ratunkiem będzie tylko dospawanie do tej blachy kawałka cieńszej  (jeżeli będzie za cienka) albo dołożenie dystansu lub frezowanie (jeżeli będzie za gruba) Skręcamy wszystko do kupy,osłony błotne(jeżeli ktoś zakłada)wkładamy między jarzmo a płytę.Przy prawidłowym montażu podchodzą zarówno tarcze starego układu jak i lucas.Tu widać odległość starych tarcz  
Zaznaczam od razu,że przy montażu starych tarcz konieczne jest lekkie przyszlifowanie klocków,gdyż wystają poza krawędź tarczy.Szlifujemy tu gdzie klocki stykają się z jarzmami aż zrówna się z tarczą (to pomysł dla tych,którzy wolą stare tarcze,one też będą hamować)  
 Żeby nie było że wciskam kit,to tu macie zdjęcia starej tarczy lucasa,jak widać pasuje idealnie.gdyż wymiary są takie jak z przodu i klocków piłować nie trzeba  :roll:  


 Przed przeróbką trzeba się zdecydować który typ tarcz się założy gdyż o ile zewnętrznie wszystko pasuje,to nie jestem pewny czy 'głębokość'obu tarcz jest taka sama,bo może być różnica.Dokładnie tego nie sprawdzałem i dowiem się dopiero jak założę nowe lucasy,chociaż jak przymierzałem przednie tarcze to było git niemniej jednak warto zwrócić na to uwagę żeby nie było 'zonka' Tak to u mnie wygląda z felgą,jak widać wszystko się ładnie mieści  

 Jeśli o czymś zapomniałem to przepraszam,ale robiłem to kilka miesięcy temu i mogło mi coś umknąć.Na koniec proszę o nie usuwanie tego postu,nawet jeśli ktoś uważa to za bełkot,albo się komuś nie podoba bo włożyłem w to trochę wysiłku.Starałem się to przedstawić w miarę zrozumiale,anie jestem dziennikarzem z Top Gear albo z Auto Świata    :mrgreen: Mam nadzieję że komuś się to przysłuży i pomoże w przeróbce gdyż ja nie miałem takiego komfortu i wiem jak to jest wymyślić coś samemu.Chętnie wysłucham uwag,zarówno pozytywnych jak i krytycznych.Pozdrawiam Mariusz vel Buźka

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6147
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Zaciski Lucas na tylnej osi
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 24, 2010, 22:09:08 pm »
Po pierwsze naucz się wrzucać zdjecia.
Po drugie dokładne wymiary flansz pod zaciski na zwymiarowanym rysunku.

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3358
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
Zaciski Lucas na tylnej osi
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 24, 2010, 22:35:41 pm »
Co do zdjęć to wytłumacz co robię źle   :oops:   a co do rysunków,to z rysunku technicznego miałem mierny   :P I po co rysunki,skoro tu nie ma żadnej filozofii.Wszystko jest podane jak na dłoni i tego się nie da s........ć Robiłem to wszystko z głowy metodą prób i błędów a nie według jakichś planów.Gdybym miał jakieś wolne płyty to bym zrobił jedno takie i wam wysłał żebyście sobie pomierzyli   :?  A i jeszcze co do zdjęć,to myślałem że tu się wrzuca miniaturki żeby nie muliło.Wybacz,ale internet mam od niedawna i nie jestem jeszcze takim starym wyjadaczem jak Ty.Z całym szacunkiem dla ciebie.A temat opisałem najlepiej jak umiałem.Forum jest od tego,żeby pytać jak ktoś czegoś nie wie  :wink:

Offline Mariusz#

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1998
  • Płeć: Mężczyzna
    • POLONEZ Atu+ 1.6 GSI
Zaciski Lucas na tylnej osi
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 24, 2010, 22:52:25 pm »
rozumie że przeróbka tyczy się tylko zamocowania  zacisków lucasa  pod stary system tarcz ( tzw wąskie caro)
Pan inżynier widzę, że lubi jeździć tym polonezem

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3358
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
Zaciski Lucas na tylnej osi
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 24, 2010, 23:01:37 pm »
Cytuj (zaznaczone)

rozumie że przeróbka tyczy się tylko zamocowania zacisków lucasa pod stary system tarcz ( tzw wąskie caro)
Sprecyzuj.Ja to założyłem zamiast bębnów,ale analogicznie zakłada się zamiast starego układu.Trzeba tylko sobie dobrze wszystko powymierzać i ustawić,a tarcze każdy może zakładać jakie chce.Ja założyłem te,bo miałem za darmo i mi kasy było szkoda na nowe,ale na pewno założę bo to było konstruowane pod lucasy,ale tak żeby spasowały i stare. No i niech mi ktoś powie o co chodzi z tymi fotkami,bo Stingerek na mnie naskoczył,a ja jeszcze świerzak jestem  :oops:

Offline maciejowski

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2955
  • Płeć: Mężczyzna
    • 125p '75 | 125p '78 | 125p '80 | 125p '90 | 126p '78 | caro '96 |
Zaciski Lucas na tylnej osi
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 24, 2010, 23:05:25 pm »
Cytat: "bużka"
No i niech mi ktoś powie o co chodzi z tymi fotkami,bo Stingerek na mnie naskoczył,a ja jeszcze świerzak jestem
o to:
Cytuj (zaznaczone)
Uploaded with ImageShack.us
poza tym zdjęcia 800x600 lub mniejsze wrzucaj w pełnym rozmiarze na forum.
Cytat: "Mariusz#1926"
pod stary system tarcz ( tzw wąskie caro)
stare heble były do 95r, jeśli się nie mylę.
Cytat: KGB
wtedy moze okazac sie ,ze pelno Nm ,a jakoby zadnego nie bylo - jedna malutka przekladnia ,tak wiele ubylo ...

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3358
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
Zaciski Lucas na tylnej osi
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 24, 2010, 23:36:51 pm »
maciejowski,  Dzięki za rady.Poprawiłem i teraz już chyba jest dobrze? Czasem wystarczy wytłumaczyć a nie od razu krzyczeć   :wink:

Offline jimo#1921

  • Administrator
  • Wiadomości: 3339
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6 16V | FSO Polonez Caro+ 1.8 16V
Zaciski Lucas na tylnej osi
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 25, 2010, 09:11:43 am »
bużka, fajnie i sympatycznie, ale przy tej przeróbce pozbywamy się ręcznego. Dlaczego zdecydowałeś się zastosować po 2 zaciski na koło?
  • Prowadzę dystrybucję wysyłkową gadżetów FSO-PTK! Podkładki pod tablice rejestracyjne (1-/2-rzędowe), latarki LED/otwieracze/breloki, naklejki... Zapraszam do kontaktu na PW.
Pozdrawiam Michał aka jimo
"A"It's a hundred and six miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses."
Były: A+ 1,6ohv; C 2.0dohc; "ŁOŁO" 745; A 1,8 k4f; YP250; V50 1.8
Są: C+ 18K4F; C 16K4F; FZ6 SAHG; "pierdziawka"; N126N

Barnii

  • Gość
Zaciski Lucas na tylnej osi
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 25, 2010, 09:26:22 am »
Cytat: "jimo#1921"
bużka, fajnie i sympatycznie, ale przy tej przeróbce pozbywamy się ręcznego. Dlaczego zdecydowałeś się zastosować po 2 zaciski na koło?


Pewnie właśnie po to, że jeden będzie od ręcznego :)

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3358
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
Zaciski Lucas na tylnej osi
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 25, 2010, 09:34:06 am »
Cytat: "jimo#1921"
bużka, fajnie i sympatycznie, ale przy tej przeróbce pozbywamy się ręcznego. Dlaczego zdecydowałeś się zastosować po 2 zaciski na koło?
Ponieważ chciałem mieć ręczny hydrauliczny i miałem już dosyć tych bębnów,ale jednocześnie chciałem zachować 2 niezależne  układy.Tak w ogóle to nie dodałem,że drugi zacisk jest do ręcznego  :oops: No i wygląda to zawsze lepiej niż bębny.Zainspirowały mnie opisy z Forum,gdzie wszyscy pisali,że mają zrobione na starym układzie,albo zaadoptowane z innych samochodów jak np. Bocian i szkoda że się nie da założyć lucasów,więc postanowiłem coś z tym zrobić i pokazać że można i to niedużym nakładem pieniędzy i pracy

Offline jimo#1921

  • Administrator
  • Wiadomości: 3339
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6 16V | FSO Polonez Caro+ 1.8 16V
Zaciski Lucas na tylnej osi
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 25, 2010, 09:45:41 am »
bużka, to w takim razie, opisz jeszcze instalację do ręcznego hydraulicznego. W całym poście nie ma o tym ani słowa, a jest to jakby nie było powód montażu drugiego zacisku ;)

Więc...  :arrow: do klawiatury w przerwach między świątecznym śniadaniem ;)
  • Prowadzę dystrybucję wysyłkową gadżetów FSO-PTK! Podkładki pod tablice rejestracyjne (1-/2-rzędowe), latarki LED/otwieracze/breloki, naklejki... Zapraszam do kontaktu na PW.
Pozdrawiam Michał aka jimo
"A"It's a hundred and six miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses."
Były: A+ 1,6ohv; C 2.0dohc; "ŁOŁO" 745; A 1,8 k4f; YP250; V50 1.8
Są: C+ 18K4F; C 16K4F; FZ6 SAHG; "pierdziawka"; N126N

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3358
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
Zaciski Lucas na tylnej osi
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 25, 2010, 10:04:39 am »
Co tu opisywać.Mam to zrobione podobnie jak ktoś już tu opisywał. Tyko że ja mam pompę od hamulców z ciągnika c-360,Kawałek kątownika zamontowane w miejscu tego zabezpieczenia w razie odkręcenia wału (wiecie o co chodzi) bo były gotowe otwory i najlepiej pasuje.Do tego jeszcze regulowane cięgno pomiędzy pompą a ramieniem dźwigni,kawałek rurki trójnik i przewody giętkie.Jak wjadę gdzieś na kanał to pstryknę fotki.A tak przy okazji to mam takie pytanie:czy zaciski mogły by hamować gdyby zamiast ciśnienia płynu hamulcowego były by dociskane powietrzem i jakie w ogóle ciśnienie panuje w układzie hamulcowym?Bo chodził mi swego czasu po głowie pomysł pneumatycznego ręcznego włączanego przyciskiem w desce albo na kierownicy.Sprężarka powietrza,zbiornik,przewody jakiś elektrozawór itp.Dlatego pytam o ciśnienie,bo może i tak nic by z tego nie wyszło,ale taki pomysł się mi zrodził w mojej chorej głowie   :mrgreen:

HEMI

  • Gość
Zaciski Lucas na tylnej osi
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 25, 2010, 13:06:05 pm »
A masz jakiś zbiorniczek z płynem hamulcowym zamontowany do pompy z ręcznego? Czy podpiąłeś się pod obwód hamulcowy z auta? Szczerze mówiąc to w borewiczu zastosuje właśnie Twój patent,wielkość tarczy lukasa i dobre zaciski muszą robić robote:D

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3358
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
Zaciski Lucas na tylnej osi
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 25, 2010, 13:14:18 pm »
Cytat: "HEMI"
A masz jakiś zbiorniczek z płynem hamulcowym zamontowany do pompy z ręcznego? Czy podpiąłeś się pod obwód hamulcowy z auta?
Zbiorniczek jest osobny taki z Żuka z dwoma wyjściami.Górne zaślepiłem,a podpiąłem się do dolnego.Pasuje do niego nakrętka od polonezowskich zbiorniczków,to można sobie podłączyć sygnalizację ubytku płynu  :wink:

[ Dodano: 25 Gru 2010 13:49 ]
Pompa hamulców od c 360 wygląda tak:     i taką ja mam ale muszę kupić nową bo moja puszcza płyn bo to używka   :oops:

Offline Brysiek#1957

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 992
  • Płeć: Mężczyzna
  • Zostań ninja
    • Borek 87' X20SED, Atu+00'GSI
Zaciski Lucas na tylnej osi
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 25, 2010, 13:54:00 pm »
Co do pneumatycznych hamulców
to w ciężarówkach w obwodzie jest 10-12bar
Pozdrawiam Dominik
https://m.facebook.com/Mechanika-Samochodowa-Dominik-Bryszewski-260824884461090/?ref=bookmarks
www.facebook.com/brysiek.zakierownica/
www.youtube.com/user/brysiekFSO
Cytat: dr. Grejfrut
.... jedynie słuszne dogmatyczne gadki zachowaj na czas zatwardzenia...

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3358
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
Zaciski Lucas na tylnej osi
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 25, 2010, 14:02:10 pm »
Cytuj (zaznaczone)
Co do pneumatycznych hamulców
to w ciężarówkach w obwodzie jest 10-12bar
 tyle by szło wycisnąć,tylko że w ciężarówkach tylne hamulce są zdaje się całkowicie mechaniczne i uruchamiane za pomocą cylindra z tłokiem poprzez odpowiednie 'przełożenie' Ja miałem na myśli zastąpienie płynu hamulcowego powietrzem i do zaciśnięcia tłoczka na tarczy potrzebna by była chyba większa siła,chociaż jak rozbierałem zaciski i wdmuchałem do zacisku 6bar to tłoczek wyskoczył jak oszalały,ale to nie to samo co hamowanie i pewnie trzeba by było ze 3razy tyle  :roll:

Offline ujban88

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 263
  • Płeć: Mężczyzna
    • Fiat 125p
Zaciski Lucas na tylnej osi
« Odpowiedź #16 dnia: Grudzień 25, 2010, 16:09:44 pm »
dodaj jeszcze troche barów to może kiedyś bys auto zatrzymał

na tak małych tłoczkach jakie są w zaciskach potrzebaby conajmniej 50 bar aby zatrzymać pojazd

pneumatyczny hamulec mozesz zrobić jako "postojowy" czyli po zatrzymaniu auta, aby pojazd się nie stoczył gdzieś do rowu

jesli chodzi o patent z ham. lukas z tyłu
gratuluje, tez mam podwójne zaciski na tylnej osi tyle że ze starego układu z przedniej osi (obydwa)
u mnie jest taki problem bo nie założyłem korektora siły hamowania i tylne koła blokują się wcześniej niż przednie (zmienie to)
Moc V-ki

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4228
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
Zaciski Lucas na tylnej osi
« Odpowiedź #17 dnia: Grudzień 25, 2010, 16:11:25 pm »
Cytat: "ujban88"
u mnie jest taki problem bo nie założyłem korektora siły hamowania i tylne koła blokują się wcześniej niż przednie


ujban88, da się z tym żyć, przynajmniej zaciski z tyłu się nie zapiekają :)
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Zafira A 1.8 '99

Offline ujban88

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 263
  • Płeć: Mężczyzna
    • Fiat 125p
Zaciski Lucas na tylnej osi
« Odpowiedź #18 dnia: Grudzień 25, 2010, 16:16:24 pm »
to jest ogromny plus, za który kocham swoje przednie hamulce :)
Moc V-ki

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3358
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
Zaciski Lucas na tylnej osi
« Odpowiedź #19 dnia: Grudzień 25, 2010, 16:22:15 pm »
Cytat: "ujban88"
dodaj jeszcze troche barów to może kiedyś bys auto zatrzymał

na tak małych tłoczkach jakie są w zaciskach potrzebaby conajmniej 50 bar aby zatrzymać pojazd

pneumatyczny hamulec mozesz zrobić jako "postojowy" czyli po zatrzymaniu auta, aby pojazd się nie stoczył gdzieś do rowu
 To było w kategoriach 'gdybania' bo nie ma co kombinować jak jest dobrze.Ewentualnie na upartego można by zrobić taki patent do naciskania pompy,czyli jakieś lepsze przełożenie ramienia żeby zmniejszyć siłę potrzebną do nacisku i siłownik pneumatyczny,który byto obsługiwał.Dalsze hamowanie odbywałoby się za pomocą płynu hamulcowego,czyli tak jak teraz Wyeliminowałoby to  dźwignię ręcznego i byłby to taki dodatkowy 'bajer' tak żeby się miało co psuć   :lol:  :mrgreen:  
Cytat: "ujban88"
jesli chodzi o patent z ham. lukas z tyłu
gratuluje, tez mam podwójne zaciski na tylnej osi tyle że ze starego układu z przedniej osi (obydwa)
u mnie jest taki problem bo nie założyłem korektora siły hamowania i tylne koła blokują się wcześniej niż przednie (zmienie to)
 podpatrzyłem to właśnie u Ciebie,to znaczy jeśli chodzi o łączenie płyt kotwicznych,tylko postanowiłem to udoskonalić   :roll:   :wink: