Autor Wątek: Maćko Atu + 1.4GTi 23E  (Przeczytany 38231 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1601
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Odp: Maćko Atu + 1.4GTi 23E
« Odpowiedź #220 dnia: Czerwiec 11, 2018, 19:39:41 pm »
160, czy 145 ? :)
145.

1. Pokrywa rozrządu podobna do tej jak w 1.4
2. Komp na dwie wtyczki

To tak na szybko jak odróżnić 145tkę od 160tki.

Tak nawiasem mówiąc, gdzie tam zmieściłeś wtryski od gazu? ;>
Gaz wywalony do czasu montażu właściwego kolektora ssącego.
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 23E

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3389
  • Płeć: Mężczyzna
    • Był Caro Plus VVC160 / E46 325Ci M Sport
Odp: Maćko Atu + 1.4GTi 23E
« Odpowiedź #221 dnia: Czerwiec 11, 2018, 20:38:52 pm »
160, czy 145 ? :)
145.

1. Pokrywa rozrządu podobna do tej jak w 1.4
2. Komp na dwie wtyczki

To tak na szybko jak odróżnić 145tkę od 160tki.

Tak nawiasem mówiąc, gdzie tam zmieściłeś wtryski od gazu? ;>
Gaz wywalony do czasu montażu właściwego kolektora ssącego.


W 160tce sterownik też ma dwie wtyczki. Najłatwiej poznać po pokrywie wałków - 160tka ma cewki i plastikową pokrywkę, a 145tka + przewody jak w 1.4.

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 11432
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Odp: Maćko Atu + 1.4GTi 23E
« Odpowiedź #222 dnia: Czerwiec 11, 2018, 21:44:14 pm »
ale te cewki to chyba tak nie zostana ? kable WN pod 1m juz podchodza
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1601
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Odp: Maćko Atu + 1.4GTi 23E
« Odpowiedź #223 dnia: Czerwiec 11, 2018, 21:56:16 pm »
W 160tce sterownik też ma dwie wtyczki.
Nawet nie wiedziałem, widocznie za krótko grzebałem pod maską liściastego :P

ale te cewki to chyba tak nie zostana ? kable WN pod 1m juz podchodza
3 dni myślałem gdzie by je umiejscowić, lepszego miejsca nie znalazłem. Fabrycznie montowane są pod kolektorem ssącym, w polonezie z oczywistych względów (łapa silnika) tam się nie zmieszczą.

Przewody zapłonowe są oryginalne - najdłuższy ma ~110cm, a najkrótszy ~85cm.
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 23E

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1601
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Odp: Maćko Atu + 1.4GTi 23E
« Odpowiedź #224 dnia: Sierpień 09, 2018, 12:28:50 pm »
Dobra trochę to trwało, ale w końcu znalazłem chwilę żeby opisać temat trochę szerzej ;)

UWAGA DUŻO ZDJĘĆ

Część 1. Zakup i inspekcja silnika.

Zmiana silnika chodziła mi po głowie od dłuższego czasu, ograniczeniem było uzbieranie odpowiedniej ilości gotówki nie tylko na zakup silnika ale również doprowadzenie go do odpowiedniego stanu. Na początku Marca pojechaliśmy z Multkiem na wycieczkę po silnik, który wisiał na allegro grubo ponad rok. Wstępne oględziny, silnik kompletny, suchy i bez wycieków, w komplecie wszystko co potrzeba. Deklarowany przebieg 123tyś. km. Wady? Wiązka ujebana sekatorem :] Szybka decyzja - biorę. Na miejscu ogołociliśmy słupek z osprzętu, tak żeby bez problemów zmieścił się w ATU.


Jeszcze tego samego dnia przystąpiłem do weryfikacji zakupu. Pierwszy fuckup - rozrząd przestawiony o 1 ząbek, potem było tylko gorzej :d


No ale spoko, i tak planowałem zrobić profilaktycznie uszczelkę, teraz miałem ku temu dobry powód ;] Przed rozbiórką poprawiłem ustawienie rozrządu i zmierzyłem kompresję.


O qrwa diabeł! Co prawda do każdego cylindra poszło kilka ml oleju, żeby nie chodziło to na sucho po nie wiadomo jak długim postoju. Mimo wszystko takiego wyniku się nie spodziewałem. PS. Manometr nie jest uszkodzony :P

Na pierwszy ogień poszedł mostek głowicy i to nieszczęsne VVC, kanały olejowe czyste - naszych jeszcze tu nie było, to dobry znak :d


Czapki z głów, tu już nie jest tak ładnie... sporo szlamu w kanałach wodnych.



Jak się okazało uszczelka była cała, przyczyną hgfa były tuleje - 2 były luźne i płyn przedostawał się do skrzyni korbowej. Przy wyciąganiu jednej z tulei kolejny fuckup, uszczerbił się kawałek bloku :/



Panewki i wał w stanie dobrym, ale z racji na uszkodzenie bloku i jego zmianę i tak trzeba było wsadzić nowe panewki. Cdn...
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 23E

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1017
Odp: Maćko Atu + 1.4GTi 23E
« Odpowiedź #225 dnia: Sierpień 09, 2018, 12:33:00 pm »
jak coś to mam panewki nowe. Mogę ci podać nr

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3389
  • Płeć: Mężczyzna
    • Był Caro Plus VVC160 / E46 325Ci M Sport
Odp: Maćko Atu + 1.4GTi 23E
« Odpowiedź #226 dnia: Sierpień 09, 2018, 12:37:49 pm »
Silnik to już złożony z 1.5msc temu był. :P Jeździ już.

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1601
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Odp: Maćko Atu + 1.4GTi 23E
« Odpowiedź #227 dnia: Sierpień 09, 2018, 14:52:59 pm »
Część 2. Kompletowanie części i składanie silnika.

Po weryfikacji przyszedł czas na zakup wszystkich potrzebnych elementów, czyszczenie i składanie. Na pierwszy ogień poszła głowica - została splanowana (to było jej pierwsze planowanie), dotarte zawory i wymienione uszczelniacze zaworowe.


Multec poratował blokiem z nowszych k-serii jak dobrze pamiętam z 2003 roku od TFa 135. Tuleje zostały oczyszczone z zewnątrz i wklejone na Reinzoplast a tłoki oczyszczone z nagaru. Po wklejeniu tuleje wystawały książkowo ~0.1mm


Wal nie był szlifowany, założone nowe panewki główne, korbowodowe i oporowe nominalne Glyco. Całość złożona z wykorzystaniem smaru montażowego Lucas Asembly Lube, dolna polówka bloku uszczelniona AFD 2018.


Miska olejowa klasycznie uszczelniona za pomocą dirko, tylny uszczelniacz walu korbowego również profilaktycznie został wklejony na dirko.


Pompa olejowa została zmodyfikowana wg. porad Dave'a Andrews'a. Kanały wygładzone w kierunku przepływu oleju, przedni uszczelniacz walu również potraktowany dirko.


Nowa uszczelka starego typu i śruby głowicy Erling. Czapka siedzi na miejscu.


Składanie mostka i mechanizmów VVC to już wyższa szkoła jazdy. Walki podobnie jak wal przesmarowane smarem montażowym, mostek uszczelniony AFD 2018. Uszczelki mechanizmów VVC z racji braku dostępności nowych przesmarowane dirko.



Na koniec nowy rozrząd Gates, pompa wody Airtex i silnik złożony :)


Cdn...
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 23E

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1601
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Odp: Maćko Atu + 1.4GTi 23E
« Odpowiedź #228 dnia: Sierpień 09, 2018, 17:33:54 pm »
Część 3. Swap.

Silnik złożony, wszystko co potrzebne do odpalenia jest, więc nie ma na co czekać - do dzieła. 1 Czerwca 1.4 opuścił komorę i zrobił miejsce dla większego brata :P


Następnego dnia nowy silnik siedział już na swoim miejscu, przy okazji wykorzystałem gromadzone przez kilka lat oryginalne części takie jak nowe rury i węże układu chłodzenia oraz poduszki silnika :)


Kolektor 4-2-1 ulepiony z połączenia oryginalnego kolektora rovera i dwururki OHV. Spawy nie na najwyższym poziomie, ale jest szczelny :P


Kolejnego dnia silnik był już uzbrojony, lepimy wiązkę silnika i odpalamy :)


Na początku bez świec, żeby pompa oleju mogła szybko zaciągnąć olej. Poszło bez problemów, 10s kręcenia rozrusznikiem i kontrolka od oleju zgasła. No ale niestety motor nie chciał zagadać, 30 razy sprawdzam wiązkę - wszystko w porządku, nigdzie nie popełniłem błędu. Multec podłączył swoje zabawki i okazało się że ECU nie widzi obrotów wału, kolega Maciek poratował sterownikiem (w Radomiu mamy na tą chwilę 3 VVC, a czwarty w budowie :P) i motor zagadał, na początku dość opornie na 2 gary ale w końcu zaczął chodzić jak trzeba.



Na tym setupie zrobiłem pierwsze 1000km, po czym został zmieniony olej i filtr z Elfa 10W40 na Motula 6100 10W40. Silnik pracuje bardzo fajnie i cicho jak na VVC: https://www.youtube.com/watch?v=WmZoiCe4RSI

Cdn...

Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 23E

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1601
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Odp: Maćko Atu + 1.4GTi 23E
« Odpowiedź #229 dnia: Sierpień 09, 2018, 18:37:28 pm »
Część 4. Montaż właściwego kolektora i podsumowanie.

Kolektor z 1.4 był wariantem przejściowym. Kolektor od VVC przespawał Mariusz (xmaniekx), polecam profi robota :d Szlifowanie spawów wykonałem już sam, na koniec kolektor został polakierowany proszkowo.


Dolna połówka została uzbrojona we wtryskiwacze gazowe, dysze 2.8.


Przy okazji na pokład wleciała oryginalna chłodnica miedziana w bdb. stanie.


Na sam koniec udało mi się zdobyć przepustnicę 52mm od ZR'a 160, końcowa część układu wydechowego została zmieniona. Pomiar kompresji na ciepłym silniku pokazał 16 bar. Tłumiki z VAGów, środkowy od Audi A3 1.8T, końcowy tłumik to pierwszy od Golfa 2 1.8GTi. Średnica rur 55mm. Dźwięk mocno basowy, ale bez tragedii. Docelowo chcę zbudować cały wydech z nierdzewki.



Na zlocie sprawdziliśmy ile to wszystko warte, pomiar G-Techem pokazał 8.7s do 100 na PB i 9.0s na gazie. Wynik do poprawienia, sprzęgło się ślizgało przy przepięciu na 2 :/

Podsumowując, silnik złożony na nowych gratach:
- głowica po regeneracji
- uszczelka głowicy i śruby Erling
- blok silnika od TFa 135 po planowaniu
- tuleje cylindrów wklejone na nowe
- nowe panewki Glyco
- nowe wszystkie uszczelki i uszczelniacze
- nowe sprzęgło LUK 200mm
- nowy rozrząd Gates wraz z napinaczem, pompa wody Airtex
- nowy osprzęt układu chłodzenia, rury i przewody gumowe
- nowe poduszki silnika
- alternator 65A po regeneracji
- pompa wspomagania po regeneracji
- nowe przewody zapłonowe NGK


Efekt końcowy:


Wczoraj dotarły do mnie nowe przewody zapłonowe NGK, czekam jeszcze na świece który w przypadku VVC kosztują około 50zł sztuka. W najbliższym czasie będzie wyjęta skrzynia, jest problem z łożyskiem w wale korbowym podpierającym wałek sprzęgłowy, tulejka łożyska przesuwa się po wałku i podparcie raz jest a raz nie ma. Po za tym jest również problem z termostatem, oryginalny waxstat świruje i przy pełnym bucie temperatura idzie w okolice 100 stopni. Jak tylko rozwiąże te dwa problemy to mam zamiar postawić auto na hamowni :)

Podziękowania dla Multec'a za pomoc, graty i wskazówki przy składaniu silnika. MaćkaK15 (:P) za użyczenie sterownika i Mańka za przerobienie kolektorów ssących.
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 23E

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 11432
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Odp: Maćko Atu + 1.4GTi 23E
« Odpowiedź #230 dnia: Sierpień 09, 2018, 18:47:50 pm »
troche drazniaca jest ta konspiracja z g-techem na zlocie - juz drugi raz sie nie zalapalem ;/

silnik po remoncie stracil 2bary ;p , czym nakrecaliscie silnik, ze to pokazalo 18barow - miernik koniecznie wymaga kalibracji ;>
ale silnik faktycznie nie klekocze,

widze,ze sonde masz tylko na wyjsciu z dwoch garow, wiec tymbardziej pilnuj lezacych wtryskow, bo gdy jeden zacznie kleic i bedzie to ten bez wyjscia na sonde to mozesz jezdzic na mocno ubogiej mieszance w 1cyl. i w ogole sie nie zorientowac, ze tak jest

P.S.
jak w koncu jest z tym g-techem, wynik do 100km/h czy 60mph ?
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 6466
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Odp: Maćko Atu + 1.4GTi 23E
« Odpowiedź #231 dnia: Sierpień 09, 2018, 19:58:13 pm »
Jakie na dwóch garach. Sonda jest centralnie i jest mały otwór łączący te dwa zejścia 4w2 i to w nim jest sonda więc ma dostęp do spalin z wszystkich 4 cylindrów. Żeby nie było to patent rovera...
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 11432
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Odp: Maćko Atu + 1.4GTi 23E
« Odpowiedź #232 dnia: Sierpień 09, 2018, 20:41:33 pm »
to blad paralaksy w takim razie doprawiony zdjeciem od tylu,gdzie widac rozdzielone rurki,
swoja droga, skoro to patent rovera,to by wyjasnialo dlaczego sonda tak wolno reaguje na zmiany mieszanki
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Offline bochen3

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 59
  • Płeć: Mężczyzna
    • Fiat125p
Odp: Maćko Atu + 1.4GTi 23E
« Odpowiedź #233 dnia: Sierpień 09, 2018, 21:30:39 pm »
Bardzo dobra robota. A możesz zdradzić ile Cię to wyniosło? Może być na priv.

Offline xmaniekx

  • Macher
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 533
    • C+2050 + GT2871 + EMU
Odp: Maćko Atu + 1.4GTi 23E
« Odpowiedź #234 dnia: Sierpień 09, 2018, 23:09:52 pm »
Ile ja się naj*bałem z tymi Waszymi kolektorami.... Oby służyło!
www.facebook.com/FSOTurboGarage
Spawanie TIG Aluminium, stal nierdzewna i czarna
Montaż i strojenie Ecumaster, Easyecu i inne
Strojenie z analizatorem Innovate LM-2
Custom doloty, intercoolery, kolektory N/A i turbo.

Offline Mariusz#

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2026
  • Płeć: Mężczyzna
    • POLONEZ Atu+ 1.6 GSI
Odp: Maćko Atu + 1.4GTi 23E
« Odpowiedź #235 dnia: Sierpień 10, 2018, 07:31:08 am »
git robota, widać wiedze i praktykę w temacie, tak trzymać. <spoko>
Pan inżynier widzę, że lubi jeździć tym polonezem

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 6466
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Odp: Maćko Atu + 1.4GTi 23E
« Odpowiedź #236 dnia: Sierpień 10, 2018, 08:31:06 am »
Jaka była różnica między kolektorem 1,4 a vvc. Ciekawi mnie czy taki kolektor z vvc w zwykłym 1,8 coś by dał...
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 6466
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Odp: Maćko Atu + 1.4GTi 23E
« Odpowiedź #237 dnia: Sierpień 10, 2018, 08:32:32 am »
troche drazniaca jest ta konspiracja z g-techem na zlocie - juz drugi raz sie nie zalapalem ;/
Ja tylko wjechałem na plac i odrazu nadziałem się na g-techa. Chyba bolim go taszczył...
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Offline BialySC

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 110
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus
Odp: Maćko Atu + 1.4GTi 23E
« Odpowiedź #238 dnia: Sierpień 10, 2018, 09:52:27 am »
Piekna robota  <ok>. To teraz czas na poprawianie hamulcow i zawiechy  ;>

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1601
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Odp: Maćko Atu + 1.4GTi 23E
« Odpowiedź #239 dnia: Sierpień 10, 2018, 10:32:47 am »
KGB, silnik był kręcony na fabrycznej skrzyni i rozruszniku od MGF/Rovera. Kable rozruchowe z biedronki i akumulator 62Ah z mojego auta. Wydaje mi się, że brak kolektorów i przepustnicy również mógł mieć wpływ na wyniki.

Kolektor wydechowy tak jak napisał już Bocian ma obejście dla sondy, i "łapie" spaliny z 4 cylindrów.

Bolim miał G-Techa, a co do pomiaru to wydaje mi się że jednak 0-60mph, w końcu to zachodni wynalazek.

Bardzo dobra robota. A możesz zdradzić ile Cię to wyniosło? Może być na priv.
Miałem tabelkę w excelu, ale standardowo na pewnym etapie przestałem już liczyć żeby się nie denerwować :d Około 6tyś zł.

Jaka była różnica między kolektorem 1,4 a vvc. Ciekawi mnie czy taki kolektor z vvc w zwykłym 1,8 coś by dał...
Było już o omawiane na forum, kolektor z vvc ma dużo większą średnice kanałów i pojemność plenum jest też większa. W przypadku mojego VVC znacznie poprawiła się reakcja na gaz i mimo wtedy jeszcze fabrycznego wydechu lepiej się zbierał.

Piekna robota  <ok>. To teraz czas na poprawianie hamulcow i zawiechy  ;>
Jeśli chodzi o zawiechę to czekają skrócone kolumienki resorów wykonane przez Mańka.


W kwestii hamulców - wczorajszej nocy było trochę ostrej jazdy, seryjny Lucas sprawdza się na tą chwilę bez zarzutów. W dalszych planach jest większy hamulec z przodu.

A no i jeszcze ważna kwestia, most 4.3 jest zdecydowanie za krótki do tego silnika. Również w przyszłości wymiana na 3.9.
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 23E