Autor Wątek: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez  (Przeczytany 46991 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #20 dnia: Luty 27, 2012, 22:21:48 pm »

Offline KubaPsk

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 515
  • Płeć: Mężczyzna
    • ATU+ '98r. 1.6GLI
Ta zawiecha na tych fotkach wygląda podobnie do tej co robią przy dragsterach :P
Trzy genialne stwierdzenia które idealnie do siebie pasują :D
Basta - "Nic się nie ryj"
Zoltan#1930 - "Będzie dobrze"
Stingerek - "Dogadamy się" :D

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #21 dnia: Luty 27, 2012, 22:43:39 pm »

Offline Skoti

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 155
    • Elektro-Net Rally Team
Jak miałby wyrywać most skoro drążek przykręcony jest do nadwozia i nic za niego nie ciągnie? Poza tym źle to narysowałeś, bo ów drążek nie jest ukośnie tylko poziomo. Popatrz sobie choćby na fotki które dałem.
Po pierwsze primo, to nie mój rysunek tylko z sieci po drugie primo, że w fordzie którego fotki pokazałeś jest poziomo nie znaczy, że wszędzie jest tak samo, po trzecie wyrywać będzie bo się będzie zmieniać odległość między mocowaniami, a drążek się nie skróci/wydłuży, a po czwarte montujta co chceta, w końcu nie ja tym będę jeździł.

Resor jest na tyle sztywny, że utrzymuje oś na swoim miejscu i nie widzę potrzeby dodatkowego jej stabilizowania.




« Ostatnia zmiana: Luty 27, 2012, 22:46:46 pm wysłana przez Skoti »

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #22 dnia: Luty 27, 2012, 22:48:10 pm »

Offline Tailgunner

  • Tarnów
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 320
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 125p
    • polskifiat.jazda.pl
uważasz że ma błędy- zrób lepszy. Na pewno komuś to pomoże.

no i dzięki Tobie przypomniałem sobie ile radości daje praca z paintem :



może to pomoże komuś kto wybiera się na kjs a nie chce mu się schylić pod auto zobaczyć jak to wygląda ;P

i już proszę mi nie zarzucać że tylko szydze ]:->
polskifiat.jazda.pl

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #23 dnia: Luty 27, 2012, 22:51:03 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
Resor jest na tyle sztywny, że utrzymuje oś na swoim miejscu i nie widzę potrzeby dodatkowego jej stabilizowania.

Wydaje ci się... przepatrz sobie zdjęcia Polonezów biorących zakręt na KJSach, chodzi na boki 3 cm co najmniej. Poza tym gdyby plecy mnie tak kłamały to byłbym już nie żył. Nie wyczułeś nigdy samochodu poza Polonezem albo nie masz wyczucia. Stawiam na to pierwsze.

do sportu to najlepiej zrobić sztywny most i przerobić zawiechę na sprężyny.

A to co kolega pokazał to przecież nie jest sztywny most tylko układ De Dion.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #24 dnia: Luty 27, 2012, 23:04:15 pm »

Offline Skoti

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 155
    • Elektro-Net Rally Team
chodzi na boki 3 cm co najmniej.
Co to są 3cm, w zawieszeniu na sprężynach gdy urwał się panhard most wyjeżdżał po 20 cm na boki. Nie twierdzę, że się nie rusza, ale są to ruchy stosunkowo nie duże.

Nie wyczułeś nigdy samochodu poza Polonezem albo nie masz wyczucia. Stawiam na to pierwsze.

Fakt, tylko Poloneza tak katuje.

Tailgunner, amortyzatorów nie narysowałeś ;)

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #25 dnia: Luty 27, 2012, 23:05:30 pm »

piciek

  • Gość
A to co kolega pokazał to przecież nie jest sztywny most tylko układ De Dion.
tak zgadza się, z corvetty. Bardziej mi chodziło o to, że most nie wyskakuje bokiem jak to ma miejsce w polonezie i półosie nie są na stałe zamocowane do mostu.

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #26 dnia: Luty 27, 2012, 23:26:54 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
nie ma co dywagowac
panhard w seryjnym zawieszeniu potrzebny nie jest ,a dodatkowo ono ma taki skok,ze troche by na boki szarpal zupelnie niepotrzebnie,

ale zakladajac dlugosc drazka na 90cm i skracajac skok zawieszenia na 10cm to roznica dlugosci w skrajnych polozeniach wynosi 0.5cm ,wiec panhard zdecydowanie wiecej pomoze niz napsuje,
analogicznie przy skoku 20cm bedzie 1cm targania na boki, wiec tez mozna sie pokusic
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #27 dnia: Luty 27, 2012, 23:57:32 pm »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4125
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
Biorąc pod uwagę, że większość osób tu ma zamiar (lub już nawet go zrealizowało) utwardzać tylne zawieszenie, to myślę że ów drążek nie jest takim głupim pomysłem. :)

A tak oto stabilizator rozwiązany jest w Fordzie Capri:



Notabene jak się przejrzy fora właścicieli tegoż auta, to problemy mają dokładnie te same. Albo chcą usprawnić tylne zawieszenie właśnie panhardem, albo piszą o wymianie mostu na taki o większej trwałości... Skąd my to znamy? ;) :d

uważasz że ma błędy- zrób lepszy. Na pewno komuś to pomoże.

no i dzięki Tobie przypomniałem sobie ile radości daje praca z paintem :



może to pomoże komuś kto wybiera się na kjs a nie chce mu się schylić pod auto zobaczyć jak to wygląda ;P

i już proszę mi nie zarzucać że tylko szydze ]:->



To jeszcze uzupełnij ten rysunek o stabilizator i amorki w dwóch wersjach. :)
« Ostatnia zmiana: Luty 27, 2012, 23:59:43 pm wysłana przez Grzech#1938 »
Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #28 dnia: Luty 28, 2012, 00:05:14 am »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
Nie twierdzę, że się nie rusza, ale są to ruchy stosunkowo nie duże.

Wystarczająco duże by przy nieopatrznym dodaniu gazu na nierówności samochód nagle postawił boka i np. bagażnikiem zaatakował wyjazd z parkingu podziemnego albo zmuszał do dwukrotnego wybierania skrętu na każdym łuku trasy szybkiego ruchu.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #29 dnia: Luty 28, 2012, 00:18:40 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
zmuszał do dwukrotnego wybierania skrętu na każdym łuku trasy szybkiego ruchu.
juz nie brnij w ta jazde po autostradzie ,bo tam sa tak wyprofilowane luki,zeby mozna bylo je pokonac z predkoscia co najmniej 130km/h,
polonez nie osiaga takich predkosci,by robily na nim wrazenie
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #30 dnia: Luty 28, 2012, 00:40:12 am »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4125
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
zmuszał do dwukrotnego wybierania skrętu na każdym łuku trasy szybkiego ruchu.
Przesada... Jeździłem Polonezem i 140 na godzinę po całkiem nierównej trasie i jakoś nie miałem takich problemów. Zawieszenie na pewno masz w 100% sprawne?
Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #31 dnia: Luty 28, 2012, 07:18:00 am »

piciek

  • Gość
Praktycznie codziennie S8 pokonywalem i raz mnie zaczal tyl wyprzedzac na zakrecie przy 130 ale slisko bylo wtedy, normalnnie mozna smigac 140-160 bez wiekszgo problemu. 150 na siekierkowskiej w 5 osob na luku tez dalo rade. Ja mam co prawda 3 nieklepane piora z tylu, ale to nie powinno miec wiekszego znaczenia.

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #32 dnia: Luty 28, 2012, 09:54:46 am »

Offline Skoti

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 155
    • Elektro-Net Rally Team
Nie twierdzę, że się nie rusza, ale są to ruchy stosunkowo nie duże.

Wystarczająco duże by przy nieopatrznym dodaniu gazu na nierówności samochód nagle postawił boka i np. bagażnikiem zaatakował wyjazd z parkingu podziemnego albo zmuszał do dwukrotnego wybierania skrętu na każdym łuku trasy szybkiego ruchu.

Jak już Ci kilka osób napisało przesadzasz, zdarzyło mi się polonezem kilka razy jechać szybko po dziurawych drogach i naprawdę nie ma dramatu, nawet po mimo zdecydowanie za słabego amortyzatora z tyłu przez co żyć ciągle mi podskakuje.

Jedyne co mi przychodzi do głowy by wytłumaczyć sensownie zastosowanie panharda przy resorach, to że drążek może zmniejszać przechyły nadwozia w zakrętach, co w sumie można wywnioskować patrząc na zdjęcia escorta które dał Grzech, gdzie panhard do nadwozia był przymocowany na gumach, które na 100% będą pracować mocniej niż resor.

Zresztą gadanie, trza zrobić i zobaczyć, wtedy będzie można dyskusje prowadzić na temat, bo jak to jeden dr inż. na Politechnice Opolskiej zechciał nam powiedzieć "praktyka jebie teorie".
« Ostatnia zmiana: Luty 28, 2012, 10:04:51 am wysłana przez Skoti »

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #33 dnia: Luty 28, 2012, 11:49:13 am »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4125
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
Chciałbym zauważyć jeszcze jedno. Oryginalnie zawieszenie PF 125p miało zupełnie inne resory. Były grube i miały po 5 piór. W efekcie ich sztywność na boki i nie tylko były sporo większe i dodatkowe drążki nie były im konieczne. Po zmianie resorów na 2 piórowe fabryka dodała tzw. "kości".

Natomiast oryginalne zawieszenie FIAT'a 1300/1500 było jeszcze inne. Popatrzcie sobie na rysunek:

« Ostatnia zmiana: Luty 28, 2012, 11:59:54 am wysłana przez Grzech#1938 »
Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #34 dnia: Luty 28, 2012, 18:14:30 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Natomiast oryginalne zawieszenie FIAT'a 1300/1500 było jeszcze inne. Popatrzcie sobie na rysunek:
amory jak w plusie i wysoko montowany stabilizator - nawet nie glupie miejsce na staba tylnego ,choc trzeba przyznac ,ze w FSO tez ciekawie staba zamontowali
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #35 dnia: Luty 28, 2012, 18:26:12 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
Przesada... Jeździłem Polonezem i 140 na godzinę po całkiem nierównej trasie i jakoś nie miałem takich problemów. Zawieszenie na pewno masz w 100% sprawne?

Ja nie twierdzę że się nie da jechać nawet 200km/h. Weź tylko pod uwagę że ty jak jeździsz tylko Polonezem i to od czasów towarzysza szlachcica to masz ruchy kompensacyjne tak wbite że nie zwracasz na nie uwagi, z mojej perspektywy wygląda to tak że jak jadę Pandą 140 i na trasie jest ostrzejszy łuk to raz wybieram skręt kierownicy, pasażer krzyczy "Panie ratuj nas" bo myśli że dojdzie do dachowania i auto sobie jedzie. W Polonezie pasażer nie krzyczy bo nie ma takiego przechyłu ale ja czuję na plecach przez chwilę na samym początku skrętu że coś jest nie tak, na chwilkę zmniejszam skręt kierownicy, potem dokręcam znowu i dopiero auto jedzie na łuku bez korekty.

Ja mam co prawda 3 nieklepane piora z tylu, ale to nie powinno miec wiekszego znaczenia.

To akurat ma znaczenie... Gdybyś miał seryjne 2 pióra to stawiam że auto uślizgnęło by ci się równo na obu osiach albo było lekko podsterowne (jak się resor gnie to masa idzie na tył i jest docisk). Miałem w Polonezie taką sytuację że na łuku wpadłem na coś w rodzaju kałuży i auto na obu osiach poślizgnęło się idealnie równo o jakieś pół metra.


Zresztą gadanie, trza zrobić i zobaczyć

Akurat jeden użytkownik tego forum już Panharda zakładał i pisał o zmianach in plus dokładnie w tym tonie co ja. To był bodaj Zoltan:

A tu inny PTKowiecŁ



praktyka jebie teorie

Jak teoria jest słaba to tak się dzieje... Mnie uczą dokładnie czegoś odwrotnego.

Zawieszenie na pewno masz w 100% sprawne?

Nie... puszczają mi mocowania przedniego staba... A tak poza tym to było ruszane, trzepane, szarpane i nie ma luzu... Ani w starym nie było.
« Ostatnia zmiana: Luty 28, 2012, 18:41:33 pm wysłana przez Sparrow »
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #36 dnia: Luty 28, 2012, 18:46:47 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
jadę Pandą 140 i na trasie jest ostrzejszy łuk to raz wybieram skręt kierownicy, pasażer krzyczy "Panie ratuj nas" bo myśli że dojdzie do dachowania i auto sobie jedzie. W Polonezie pasażer nie krzyczy bo nie ma takiego przechyłu ale ja czuję na plecach przez chwilę na samym początku skrętu że coś jest nie tak, na chwilkę zmniejszam skręt kierownicy, potem dokręcam znowu i dopiero auto jedzie na łuku bez korekty.
mam rozne samochody ,ale tylko poloneza RWD i delikatnie jest takie zjawisko ,ale mysle ze to glownie kwestia napedu kol ,
po co luzujesz skrec i go zaciesniasz ? mozna odrazu zaciesnic,
pomysl logicznie - jezeli to by byla kwestia plywania doopy ,to by skret sam sie zaciesnial ,a Polonez jest akurat podsterowny na gladkim i jest to w glownej mierze  zasluga zestrojenia przedniego zawieszenia,
wystarczy dac dystanse ,zeby odczuc ,ze skreca sie inaczej (pomijam juz to ze mialem  felgi7j
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #37 dnia: Luty 28, 2012, 21:28:06 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
Primo nie tylko to kwestia przodu, secundo że zestrojenie nie ma tu nic do rzeczy bo do poślizgu jest daleko... Chodzi o to że w początkowej fazie skrętu jak most się wysuwa to sytuacja wygląda tak że most idzie po takim torze jak powinien ale buda przez chwilę się go nie trzyma i bagażnik trochę za bardzo się wychyla. To sprawia że przez chwilę koła przednie są skręcone do skrętu bardziej niż powinny- auto samo sobie zacieśnia skręt bardziej niż bym tego sobie życzył, bez poślizgu. Wyobraź sobie tę sytuację a przyznasz że jeśli most przesuwa się o 3cm względem budy to takie samoczynne zacieśnienie skrętu może mieć miejsce... W sumie pożyczę sobie Mercedesa 190E od kumpla i zobaczę jak on reaguje ale po prostu nie widzę skąd inąd mogło by się coś takiego brać.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #38 dnia: Luty 28, 2012, 21:52:18 pm »

Offline NeoN

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 120
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Motorsport; Audi 90 Sport Quattro 20v
Panhard przy moście na resorach jest jak najbardziej wskazany. Jednakże musi być on odpowiednio wykonany. Powinien być jak najdłuższy, a gdy zawieszenie jest w stanie spoczynku powinien być on ustawiony poziomo. Dodatkowo panhardem można zmienić roll center tylnej osi dzięki czemu można zmienić charakterystykę prowadzenia.
Polecam lekturę "How To Make Your Car Handle" Fred'a Puhn'a. Dobrze napisana i jest dużo informacji które pomogą usprawnić zawieszenie w Polonezie.

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #39 dnia: Luty 28, 2012, 22:07:02 pm »

Offline turbonez

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 356
Panhard przy moście na resorach jest jak najbardziej wskazany. Jednakże musi być on odpowiednio wykonany. Powinien być jak najdłuższy, a gdy zawieszenie jest w stanie spoczynku powinien być on ustawiony poziomo. Dodatkowo panhardem można zmienić roll center tylnej osi dzięki czemu można zmienić charakterystykę prowadzenia.
Polecam lekturę "How To Make Your Car Handle" Fred'a Puhn'a. Dobrze napisana i jest dużo informacji które pomogą usprawnić zawieszenie w Polonezie.
+1 , proponuje też przejechać się za polonezem w zakręcie , zobaczycie jak dobrze most "trzyma się budy" . Generalnie im bardziej płaskie resory tym most mniej sie bedzie przemieszczał ale sama konstrukcja wieszków tylnych nie wzbudza zaufania .

pozdrawiam


to tak na potwierdzenie słów kolegi .
« Ostatnia zmiana: Luty 28, 2012, 22:18:45 pm wysłana przez turbonez »