Autor Wątek: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez  (Przeczytany 49346 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« dnia: Luty 26, 2012, 00:59:27 am »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6636
  • Płeć: Mężczyzna


Uploaded with ImageShack.us
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 26, 2012, 01:17:50 am »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5239
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
To może go od razu na przedni napęd?  <lol2> <lol2> Po co się pierd*lić,wstawić mu z tyłu belkę na sprężynach z jakiegoś zachodniego grata,a z przodu jakiś silnik montowany wzdłużnie od przednionapędówki
A tak w ogóle,to jest jakiś kolegi projekt,czy jak?

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 26, 2012, 01:49:46 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
myslalme o tym juz lata temu,
niestety do plusa tak zrobic jest ciezej niz do minusa,
dodatkowo poszedlbym na montaż skosnych na moscie plusowym ,bo nie moga byc w jednym miejscu (wiem,ze to tylko schemat) ,albo poprostu na dorobienie uszu jak w plusie

ale doszedlem tez do wnioskow,ze da to jedynie silne tlumienie ,a to mozna uzyskac innymi amorami jezeli jest potrzeba,
dzisiaj sprawa wyglada zupelnie inaczej - czesci do poloneza sa w cenie zlomu ,wiec ciezko oszacowac koszty takiej przerobki ,bo sa tak niskie,
w plusie sie nei oplaca ,bo duzo roboty ,ale do minusa przerobka jak znalazl ,jezeli ktos chce miec mocne tlumienie

oczywicie pisze o samych amorach ,bo stabilizator i panhard to inna bajka
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 26, 2012, 02:32:04 am »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6636
  • Płeć: Mężczyzna
To może go od razu na przedni napęd?

A co to ma do tematu?

A tak w ogóle,to jest jakiś kolegi projekt,czy jak?

Zestawiłem wszystkie możliwe na serii modyfikacje w formie schematu bo to bardziej klarowne niż opis ,a może się komuś przydać, do KJS na przykład czy RD-3L, bo 3/4 tych modów homologacja FIA nie przepuści

ale doszedlem tez do wnioskow,ze da to jedynie silne tlumienie ,a to mozna uzyskac innymi amorami jezeli jest potrzeba,

Ale inne amory trzeba zamawiać w Bilsteinie... Taka przeróbka jak tutaj jest tania, i umożliwia jeszcze rozszerzenie charakterystyki amortyzacji przez równoczesne zastosowanie amortyzatorów gazowych i olejowych.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 26, 2012, 02:34:20 am »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4132
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
Taki stabilizator dokręcony do drążków to miał jeden z naszych kolegów w swoim Polonezie, mam nawet gdzieś z tym fotkę. W ogóle nie wiem czemu nasza fabryka tak z tym stabilizatorem nakombinowała - np w Capri on jest zamiast drążków po prostu.
Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 26, 2012, 02:59:26 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Ale inne amory trzeba zamawiać w Bilsteinie... Taka przeróbka jak tutaj jest tania, i umożliwia jeszcze rozszerzenie charakterystyki amortyzacji przez równoczesne zastosowanie amortyzatorów gazowych i olejowych.
dlatego tez napisalem ,ze do minusa to jest prosty i tani sposob

W ogóle nie wiem czemu nasza fabryka tak z tym stabilizatorem nakombinowała - np w Capri on jest zamiast drążków po prostu.
i to ma sens ,a co ciekawe to wymagaloby jedynie wykonanie samego stabilizatora ,bez dodatkowych mocowan na moscie czy karoserii,
moze kierowali sie tym ,ze "kosci" sa wymienne ,wiec wymienny stalby sie stabilizator,
ale przeciez wiemy,ze same tuleje w "kosciach" da sie wymienic,wiec i w stabie by sie dalo
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 26, 2012, 14:25:08 pm »

Offline Szymon

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 353
  • Płeć: Mężczyzna
    • B01AAA
Panharda montował OBR do rajdówek. Zdjęcia są w galerii na stronie Marka Sadowskiego (mareksadowski.pl)

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 26, 2012, 16:02:32 pm »

Offline berecik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 155
  • Płeć: Mężczyzna
    • Daewoo
Panharda montował OBR do rajdówek. Zdjęcia są w galerii na stronie Marka Sadowskiego (mareksadowski.pl)

http://mareksadowski.pl/details.php?image_id=29
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 26, 2012, 18:13:44 pm »

Offline Tailgunner

  • Tarnów
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 320
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 125p
    • polskifiat.jazda.pl
Zestawiłem wszystkie możliwe na serii modyfikacje w formie schematu bo to bardziej klarowne niż opis ,a może się komuś przydać

nie wiem czemu to ma służyć, niemniej drążków reakcyjnych i tego jak są zamocowane to chyba na oczy nigdy nie widziałeś ;p

ale umiejętności obsługi PAINTA masz imponujące :D
polskifiat.jazda.pl

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 26, 2012, 20:10:21 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2632
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
nie rozumiem do czego ma służyć drążek Panharda mocowany do mostu na resorach? wyłamywać resory czy ich mocowania? drążek Panharda ma prowadzić nadwozie wsparte na spiralach. przy zawieszeniu na resorach jest absolutnie zbędnym balastem.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 26, 2012, 20:37:21 pm »

Offline Skoti

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 155
    • Elektro-Net Rally Team
nie rozumiem do czego ma służyć drążek Panharda mocowany do mostu na resorach? wyłamywać resory czy ich mocowania? drążek Panharda ma prowadzić nadwozie wsparte na spiralach. przy zawieszeniu na resorach jest absolutnie zbędnym balastem.

Dokładnie, dla mnie to też bez sensowne rozwiązanie, tym bardziej, że panhard ma nie miły zwyczaj wyciągania zawieszenia w bok. Nie wszystko co "made by OBR" to świętość i tak ma być, przecież nawet fiat zrezygnował z tego rozwiązania i między innymi dlatego 125 był na resorach a 131 i 132 na podwójnych drążkach reakcyjnych.
« Ostatnia zmiana: Luty 26, 2012, 20:39:14 pm wysłana przez Skoti »

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 27, 2012, 15:23:39 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6636
  • Płeć: Mężczyzna
nie wiem czemu to ma służyć, niemniej drążków reakcyjnych i tego jak są zamocowane to chyba na oczy nigdy nie widziałeś

Na kanale pod Polonezem przepracowałem kilkadziesiąt godzin gdy skrobałem, gruntowałem, lakierowałem i konserwowałem podłogę, kanał mam z resztą we własnym garażu. To jest schemat, nawet nie starałem się oddać perspektywy ani szczegółów

przy zawieszeniu na resorach jest absolutnie zbędnym balastem.

Wiesz, jadąc 140-160 na wąskiej drodze po lesie wolałbym mieć świadomość że kiedyś mi wyłamie mocowanie resoru więc trzeba je kontrolować, niż mieć most seryjnie podparty który lata sobie na boki jak chce, powodując samoczynne zacieśnianie skrętu albo nagłe zarzucenie tyłem na nierówności... Niepodparty most wywala resor na boki bardziej niż Panhard, a Panhard przynajmniej trzyma pewne stałe wartości geometrii i można jechać tam gdzie się chce ,a nie gdzie wygodniej mostowi.


że panhard ma nie miły zwyczaj wyciągania zawieszenia w bok

A bez Panharda to się niby nie dzieje? Przejedź się Polonezem po autostradzie szybko, a potem jakimś innym autem i powiedz co się na łukach zachowuje precyzyjniej.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 27, 2012, 17:06:13 pm »

Offline Tailgunner

  • Tarnów
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 320
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 125p
    • polskifiat.jazda.pl
To jest schemat, nawet nie starałem się oddać perspektywy ani szczegółów

ludzie dajcie żyć. To jest forum dla przedszkolaków, żeby każdy się chwalił swoimi koślawymi rysunkami?

jak już tak chcesz na siłę innym ułatwiać życie to weźże zaznacz uczciwie te drążki reakcyjne, bo jeszcze ktoś pospina zawieszenie według tego "schematu" i się będzie dziwił czemu zawias nie pracuje :D

a perspektywę to akurat oddałeś bezbłędnie ;p
polskifiat.jazda.pl

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 27, 2012, 18:10:17 pm »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4132
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
Zamiast krytykować zaprezentuj coś lepszego.


A co do tematu to tak wygląda pomysł na zmianę tylnego zawieszenia który upolowałem w necie. To wprawdzie nie Polonez, ale konstrukcja analogiczna.
Tak wygląda to jak opuszcza fabrykę:

A tak w poprawionej rajdowej wersji:
« Ostatnia zmiana: Luty 27, 2012, 18:11:58 pm wysłana przez Grzech#1938 »
Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 27, 2012, 19:48:18 pm »

Offline Skoti

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 155
    • Elektro-Net Rally Team

że panhard ma nie miły zwyczaj wyciągania zawieszenia w bok

A bez Panharda to się niby nie dzieje? Przejedź się Polonezem po autostradzie szybko, a potem jakimś innym autem i powiedz co się na łukach zachowuje precyzyjniej.

Jechałem polonezem z Opola nad morze, rok później jechałem tą samą trasę Fordem Fusion, specjalnych różnić nie odczułem, no ale ani tu ani tu panharda niet ;)

Nie jechałeś chyba nigdy autem z panhardem,  przy skręcaniu wrażenie jest takie, że most ucieka spod samochodu. Resor w jakimś stopniu pracuje na boki ale panhard dodatkowo by ten most próbował jeszcze wyrywać.

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 27, 2012, 19:57:22 pm »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4132
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
Sorki ale odwrotnie to działa. Jak jest drążek panharda to most pozostaje na miejscu zamiast się przesuwać na boki wskutek (niepożądanej) elastyczności resorów.
Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #16 dnia: Luty 27, 2012, 20:27:25 pm »

Offline Skoti

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 155
    • Elektro-Net Rally Team
Sorki ale odwrotnie to działa. Jak jest drążek panharda to most pozostaje na miejscu zamiast się przesuwać na boki wskutek (niepożądanej) elastyczności resorów.

Chyba jednak nie, panhard jest w jednym miejscu zamontowany do nadwozia, w drugim do mostu, a ponieważ jego długość jest stała wiec będzie wyrywać most. W tym escorcie panhard jest zamocowany na gumach by mógł w jakimś stopniu się ruszać w połączeniu  twardym zawieszeniem że może i będzie działać ale jak to się wsadzi do seryjnego tapczana to będzie loteria co puści prędzej mocowanie resoru czy panharda.



prosty rysuneczek obrazujący o co mi chodzi, dotyczy on co prawda obniżenia auta, ale przy skręcie będzie się zachowywać podobnie

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #17 dnia: Luty 27, 2012, 21:04:06 pm »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4132
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
Jak miałby wyrywać most skoro drążek przykręcony jest do nadwozia i nic za niego nie ciągnie? Poza tym źle to narysowałeś, bo ów drążek nie jest ukośnie tylko poziomo. Popatrz sobie choćby na fotki które dałem.
Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #18 dnia: Luty 27, 2012, 21:05:52 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6636
  • Płeć: Mężczyzna
ludzie dajcie żyć. To jest forum dla przedszkolaków, żeby każdy się chwalił swoimi koślawymi rysunkami?

Wiesz, na forach FSO udzielam się od wielu lat, zacząłem już jako głupi dzieciak co miało fatalne skutki. Plus jest ten że pamiętam co się tu działo i były tematy typu "coś mi się urwało z tyłu i nie wiem co to jest". Rysunek zrobiłem bodaj w kilka minut w przerwie między innymi zajęciami, po to żeby ktoś kto się na sprawie nie zna, mógł z grubsza się zorientować jak to wygląda ,a przedewszystkim CO można zrobić. Może dla ciebie pewne sprawy są oczywiste, ale większość ludzi nie ma pojęcia jak wygląda tak naprawdę zawieszenie i co można w Polonezie przerobić. Może nie mam imponującej wiedzy technicznej itp. ale staram się w przystępny sposób przekazywać ją tym którzy jej w ogóle nie mają bo chciałbym żeby wykorzystać potencjał trafiający na złomowska, poratować ludzi i jedno i drugie zobaczyć w duecie na jakiś rajdach... Zawsze tak działam, robię filmy, zakładam tematy na różnych forach i zawsze ktoś się da przekonać że Polonez nie był taki zły albo że to niezły pomysł by się tym autem pościgać. A skoro już ktoś się chce ścigać to ja chcę mu to ułatwić, np. takim schematem. Nie potrzebujesz go- nie musisz oglądać, uważasz że ma błędy- zrób lepszy. Na pewno komuś to pomoże.

Jechałem polonezem z Opola nad morze, rok później jechałem tą samą trasę Fordem Fusion, specjalnych różnić nie odczułem, no ale ani tu ani tu panharda niet

W Fordzie Fusion ci tylna oś nie lata bo to inna konstrukcja zawieszenia. Jestem zdziwiony że nie zauważyłeś różnicy, może nie masz wyczucia. Gdy wsiadłem do Poloneza i się przejechałem od razu odczułem że pewne rzeczy pracują zupełnie inaczej i wykazują tak pewne plusy jak i pewne trudności.

Chyba jednak nie, panhard jest w jednym miejscu zamontowany do nadwozia, w drugim do mostu, a ponieważ jego długość jest stała wiec będzie wyrywać most.

Zgadza się ale:

  twardym zawieszeniem że może i będzie działać ale jak to się wsadzi do seryjnego tapczana to będzie loteria co puści prędzej mocowanie resoru czy panharda.

Podejrzewam że nawet bez Panharda jest przy sportowej jeździe potencjał żeby urwać bo przesunięcia są masakryczne.

Oczywiście lepszy byłby prostowód Watta tylko że trudniej by to było zamontować ,a poza tym trzeba by przy nim być cholernie precyzyjnym w wytyczaniu długości i punktów mocowania bo źle dobrany by usiłował przy ugięciu wystrzelić most do tyłu.

Na KJSie brak Panharda bywa że nawet pomaga przerzucić auto ale też to nie jest do końca dobre ,a poważnego rajdu bym bez dodatkowego umocowania mostu nie pojechał. Weźmy też pod uwagę że rajdówki i tak mają skrócone życie podzespołów ,a także życie nadwozia jeśli nie zostanie ono wzmocnione.

Jak miałby wyrywać most skoro drążek przykręcony jest do nadwozia i nic za niego nie ciągnie?

Jak Panhard się prostuje to występuje jakieśtam lekkie przesunięcie mostu- ale stałe i mniejsze niż samoistne - dlatego Panhard stabilizuje kurs. To prostowanie wygląda podobnie do prostowania wału napędowego- z tym że wał jest precyzyjnie wyliczony z prostowaniem resorów i ugieciem wieszaków tak że jak most się przesuwa to wał zawsze ma końcówkę w tej samej odległości.

Oczywistym jest że Panhard ma swoje wady, jednak jest to dla potrzeb sportu bezpieczniejsze i pewniejsze wynikowo rozwiązanie niż całkowity brak stabilizacji położenia mostu.
« Ostatnia zmiana: Luty 27, 2012, 21:08:57 pm wysłana przez Sparrow »
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Schemat rozwojowy zawieszenia tylnego FSO Polonez
« Odpowiedź #19 dnia: Luty 27, 2012, 21:50:49 pm »

piciek

  • Gość




do sportu to najlepiej zrobić sztywny most i przerobić zawiechę na sprężyny.