Autor Wątek: Kinematyka przedniego zawieszenia  (Przeczytany 21724 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Kinematyka przedniego zawieszenia
« dnia: Listopad 24, 2014, 21:56:58 pm »

Offline Rafał

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5735
  • Płeć: Mężczyzna
    • Renault Laguna I phII 1.9 dTi RXE+
Co ma na celu podniesienie mocowania dolnego wahacza?


Temat wydzielony z wątku http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=38565.0;topicseen Z#1930
« Ostatnia zmiana: Listopad 29, 2014, 08:19:31 am wysłana przez Zoltan#1930 »
Były: Caro: 1.6 GLI Bosch, 1.4 GLI 16V, 1.4 GTI 16V, 1.6 GTI 16V, 1.6 GTC 16V 1997; Atu: 1.6 GLI Bosch 1997, Peugeot 106 1.0 Itinea 1997
Jest: Renault Laguna I phII 1.9 dTi 1999 RXE+

Odp: Odp: '95 FSO Polonez HF Turbo i.e. > 2000 Motorsport
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 24, 2014, 22:13:08 pm »

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3762
  • Płeć: Mężczyzna
    • E46 325Ci | ROVER 45 1.8 | C+ 98 | Caro 1996 1.6 16V
Negatyw + jego powiększanie przy dobiciu. Zmniejszenie podsterowności.
To jest porządny mod zawieszenia, a nie sprężyny z trucka na seryjnym amortyzatorze... :)
"JAZDA PRÓBNA" c.d nastąpi...

Odp: Odp: '95 FSO Polonez HF Turbo i.e. > 2000 Motorsport
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 24, 2014, 23:30:13 pm »

Offline NeoN

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 120
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Motorsport; Audi 90 Sport Quattro 20v
Podnosi się również Roll-Centre co zmienia ogólny balans na mniej podsterowny i zmniejsza Roll-Couple dzięki czemu fura się mniej kładzie na winklach.
Wg mnie to jest mod zawieszenia który powinien być robiony jako pierwszy bo daje najwięcej.

Odp: Odp: '95 FSO Polonez HF Turbo i.e. > 2000 Motorsport
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 24, 2014, 23:31:33 pm »

Offline Tomasz#1969

  • Moderator
  • Wiadomości: 3029
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 & Truck '93 & N126e '83 & 960'95 & E430'98 & Rexton'02 & 1/2CCS 1.2 16V
Możesz zrobić dokładny rysunek gdzie zrobić w belce nowy otwór? Może zaryzykuję takie coś :)
OHV roxx


Cytat: turbonez
Forum nie jest od bicia konia tylko od konstruktywnych komentarzy .

Odp: Odp: '95 FSO Polonez HF Turbo i.e. > 2000 Motorsport
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 25, 2014, 00:37:50 am »

Offline LUKI

  • Paździeż Łącznik
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 296
  • Płeć: Mężczyzna
  • Nie ważne czym jeździsz,ważne jak tym jeździsz...
    • Subaru Impreza GC
Miałem u siebie tak samo zrobione (otwór podniesiony lekko ponad 1 cm z tego co mnie pamieć nie myli) + negatyw prawie 3* ;) I potwierdzam,w zakrętach trzymał idealnie,zero przechyłu,szedł jak po szynach (jak nie polonez)  ;)
« Ostatnia zmiana: Listopad 25, 2014, 00:41:12 am wysłana przez LUKI »

Odp: Odp: '95 FSO Polonez HF Turbo i.e. > 2000 Motorsport
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 25, 2014, 00:47:01 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
niezle przerobona belka przednia - nawet ucho holownicze zostawiles takie seryjne  :-)

Negatyw + jego powiększanie przy dobiciu.
seryjnie tez rosnie negatyw przy ugieciu ,to tutaj musi masakrycznie narastac
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Odp: '95 FSO Polonez HF Turbo i.e. > 2000 Motorsport
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 25, 2014, 01:04:22 am »

Offline maciejowski

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2979
  • Płeć: Mężczyzna
    • 125p '75 | 125p '78 | 125p '80 | 125p '90 | 126p '78 | caro '96 x2 |
seryjnie tez rosnie negatyw przy ugieciu
nie zgodzę się. przy ugięciu raczej robi się minimalny pozytyw, chyba, że to było złudzenie, przez bump steer i nieustawioną zbieżność, ale raczej nie. negatyw na pewno występuje przy mocnym odbiciu. szczególnie było to widoczne na wąskim zawieszeniu, bez odbojów górnego wahacza.
« Ostatnia zmiana: Listopad 25, 2014, 01:06:10 am wysłana przez maciejowski »
Cytat: KGB
wtedy moze okazac sie ,ze pelno Nm ,a jakoby zadnego nie bylo - jedna malutka przekladnia ,tak wiele ubylo ...

Odp: Odp: '95 FSO Polonez HF Turbo i.e. > 2000 Motorsport
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 25, 2014, 01:21:48 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
to ja sie nie zgodze ,bo pozytyw sie robi przy odbiciu - mam trucka i widac to golym okiem jak stoi nieobciazony,
przy ugieciu robi sie negatyw,
wyjmij sobie sprezyne i sprawdz na aucie
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Odp: '95 FSO Polonez HF Turbo i.e. > 2000 Motorsport
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 25, 2014, 16:35:13 pm »

Offline NeoN

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 120
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Motorsport; Audi 90 Sport Quattro 20v
Ja robiłem pomiary przy zdjętym kole i wymontowanych sprężynach i amortyzatorze i na 100% koło szło w pozytyw na dobiciu. Wtedy zacząłem kombinować z kalkulatorem geometrii zawieszenia i wyszło to co widać na zdjęciach. Jak nie wierzysz to odsyłam tu:
http://www.racingaspirations.com/apps/classic-suspension-geometry-calculator

Odp: Odp: '95 FSO Polonez HF Turbo i.e. > 2000 Motorsport
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 25, 2014, 20:32:01 pm »

Offline zombiepox

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 76
Podnosi się również Roll-Centre co zmienia ogólny balans na mniej podsterowny i zmniejsza Roll-Couple dzięki czemu fura się mniej kładzie na winklach.
Wg mnie to jest mod zawieszenia który powinien być robiony jako pierwszy bo daje najwięcej.
Potwierdzam też mam tak u siebie rozwiązane, tylko że mi wyszło w troszkę innym miejscu. Mod na duży plus.
« Ostatnia zmiana: Listopad 25, 2014, 20:33:33 pm wysłana przez zombiepox »

Odp: Odp: '95 FSO Polonez HF Turbo i.e. > 2000 Motorsport
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 26, 2014, 08:35:52 am »

Offline Fasola

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 183
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1.4 16V
jak kolo na dobiciu moze isc w pozytyw? wystarczy wziasc najlepszy przyklad auta malego fiata i os tylna ktora seryjnie stoi (wedlug mnie) beznadziejnie obydwa kola w pozytywie... a wystarczy dociazyc tyl/lub go obnizyc i robi sie albo kolo proste albo w negatywie

Odp: Odp: '95 FSO Polonez HF Turbo i.e. > 2000 Motorsport
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 26, 2014, 08:49:26 am »

Offline maciejowski

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2979
  • Płeć: Mężczyzna
    • 125p '75 | 125p '78 | 125p '80 | 125p '90 | 126p '78 | caro '96 x2 |
bo 126p ma identyczne zawieszenie z tyłu, jak polonez z przodu. <ściana> jeszcze napisz, że na sztywnym moście się robi negatyw po obciążeniu.  <lol2>
Cytat: KGB
wtedy moze okazac sie ,ze pelno Nm ,a jakoby zadnego nie bylo - jedna malutka przekladnia ,tak wiele ubylo ...

Odp: Odp: '95 FSO Polonez HF Turbo i.e. > 2000 Motorsport
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 26, 2014, 12:24:54 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
jak kolo na dobiciu moze isc w pozytyw?

Obejrzyj przednie zawieszenie dokładnie i użyj wyobraźni przestrzennej jeżeli ją masz, to wszystko się wyjaśni.


seryjnie tez rosnie negatyw przy ugieciu ,to tutaj musi masakrycznie narastac

Nie ma prawa się robić negatyw w tym zawieszeniu przy ugięciu, co można udowodnić geometrią na poziomie LO, a materiałów fotograficznych też jest dużo.
to ja sie nie zgodze ,bo pozytyw sie robi przy odbiciu - mam trucka i widac to golym okiem jak stoi nieobciazony,przy ugieciu robi sie negatyw,

Pozytyw się robi wtedy kiedy górny wachacz jest wypoziomowany, a dolny (znacznie krótszy) ugięty. Zjawisko byłoby minimalne gdyby oba wachacze były równej dugości, ale nie są, dolny jest znacznie krótszy. Nie mów że przy dobiciu nie robi się pozytyw, tylko popatrz dokładnie od przodu, na te wachacze, a jak nie rozumiesz o co chodzi to popatrz np. na wczesne nagrania przejazdów burata np. (jak jeszcze pasów na rajdówce nie miał) co się działo z przednimi kołami w zakręcie. Na swoim aucie zaobserowałem to samo i tak będzie w każdym seryjnym Polonezie że przy ugięciu koło idzie w pozytyw.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Odp: '95 FSO Polonez HF Turbo i.e. > 2000 Motorsport
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 26, 2014, 12:44:13 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Nie ma prawa się robić negatyw w tym zawieszeniu przy ugięciu, co można udowodnić geometrią na poziomie LO
Pozytyw się robi wtedy kiedy górny wachacz jest wypoziomowany, a dolny (znacznie krótszy) ugięty. Zjawisko byłoby minimalne gdyby oba wachacze były równej dugości, ale nie są, dolny jest znacznie krótszy.
to wroc do szkoly kolego i poczwicz geometrie,
wez sobie rysunek 6.1 z Morawskiego na ktorym golym okiem widac,ze dolny wahacz jest dluzszy od gornego i jest glebiej mocowany ,
nawet mocowany na tej samej glebokosci musialby byc dluzszy, bo os mocowania zwrotnicy jest pochylona w negatyw o 6.5*
 a tak poza tym to ide do garazu mierzyc wahacze  :]

http://www.racingaspirations.com/apps/classic-suspension-geometry-calculator
fajne to jest,tylko ze potwierdza to co mowilem  :d
wystarczy poruszc strzaleczka w gore i w dol - wszystko jak na dloni
« Ostatnia zmiana: Listopad 26, 2014, 12:51:44 pm wysłana przez KGB »
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Odp: '95 FSO Polonez HF Turbo i.e. > 2000 Motorsport
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 26, 2014, 14:23:28 pm »

Offline Tomasz#1969

  • Moderator
  • Wiadomości: 3029
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 & Truck '93 & N126e '83 & 960'95 & E430'98 & Rexton'02 & 1/2CCS 1.2 16V
http://www.racingaspirations.com/apps/classic-suspension-geometry-calculator

te dane to z PNa? Bo seryjnie chyba jest pozytyw a tutaj ustawione na zero.
no i wg tego kalkulatora to dolny rzeczywiście dłuższy :P

EDIT: chyba, że w statycznym położeniu piasta nie jest na zero wertykalnie :P
« Ostatnia zmiana: Listopad 26, 2014, 14:27:36 pm wysłana przez Tomasz#1969 »
OHV roxx


Cytat: turbonez
Forum nie jest od bicia konia tylko od konstruktywnych komentarzy .

Odp: Odp: '95 FSO Polonez HF Turbo i.e. > 2000 Motorsport
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 26, 2014, 14:31:52 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
wez sobie rysunek 6.1 z Morawskiego na ktorym golym okiem widac,ze dolny wahacz jest dluzszy od gornego i jest glebiej mocowany ,

No dobrze, tu popełniłem błąd, ale ty go zrobiłeś gdzie indziej.

fajne to jest,tylko ze potwierdza to co mowilem  :d
wystarczy poruszc strzaleczka w gore i w dol - wszystko jak na dloni

Twoja teoria jest słuszna w zakresie który opisuje, czyli w praktyce na jadącym samochodzie nie daje spodziewanych efektów, bo ignoruje przechył nadwozia, a ten wpływa tym bardziej im większa jest odległość między wachaczami.

Aha, zatrzymaj na 0:15:
http://www.youtube.com/watch?v=7ofH1bc56wA

Na seryjnym Polonezie miałem ten sam problem.

te dane to z PNa? Bo seryjnie chyba jest pozytyw a tutaj ustawione na zero.

U mnie podkładkami pod górnym jest ustawiony kąt pochylenia koła na -0,5 (więcej się nie dało z powodu fabrycznie krzywej budy) i koła idą w pozytyw w przechyle.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Odp: '95 FSO Polonez HF Turbo i.e. > 2000 Motorsport
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 26, 2014, 15:44:19 pm »

Offline maciejowski

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2979
  • Płeć: Mężczyzna
    • 125p '75 | 125p '78 | 125p '80 | 125p '90 | 126p '78 | caro '96 x2 |
NeoN, dobry link. :)

http://www.racingaspirations.com/mods/c5whnkvb tutaj zmajstrowałem przybliżony model wąskiego zawieszenia. ze szczególną dedykacją dla KGB.
jak widać, włosi coś mocno popierdolili przy jego projektowaniu. chociaż w żuku/warszawie itp. jest nieco podobna sytuacja tylko, że tam przy skręcie, zewnętrzne koło idzie w pozytyw. ;-|
« Ostatnia zmiana: Listopad 26, 2014, 15:46:30 pm wysłana przez maciejowski »
Cytat: KGB
wtedy moze okazac sie ,ze pelno Nm ,a jakoby zadnego nie bylo - jedna malutka przekladnia ,tak wiele ubylo ...

Odp: Odp: '95 FSO Polonez HF Turbo i.e. > 2000 Motorsport
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 26, 2014, 16:09:34 pm »

Offline Tomasz#1969

  • Moderator
  • Wiadomości: 3029
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 & Truck '93 & N126e '83 & 960'95 & E430'98 & Rexton'02 & 1/2CCS 1.2 16V
Spoko  <ok>

Rzeczywiście zewnętrzne idzie w pozytyw.

Zrobiłbyś dla porównania taki z tą modyfikacją mocowania dolnego wahacza w belce?

PS. otaguj to może jakoś FSO czy coś bo ciężko potem będzie znaleźć
OHV roxx


Cytat: turbonez
Forum nie jest od bicia konia tylko od konstruktywnych komentarzy .

Odp: Odp: '95 FSO Polonez HF Turbo i.e. > 2000 Motorsport
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 26, 2014, 17:05:18 pm »

Offline NeoN

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 120
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Motorsport; Audi 90 Sport Quattro 20v
włosi coś mocno popierdolili przy jego projektowaniu
Nie popierdolili, taki był trend w projektowaniu w tamtych czasach. Chodzi o to żeby fura szła podsterownością jak nieogarnięty driver przegnie w zakręcie. Po przeróbce jest tak że jak się mocno wrzucisz w zakręt to od razu miecie dupą. Dla mnie przyjemne zjawisko, ale typowy kierowca powie że samochód zepsuty i to na pewno z tego powodu się rozbił... :P
to wroc do szkoly kolego i poczwicz geometrie,
wez sobie rysunek 6.1 z Morawskiego na ktorym golym okiem widac,ze dolny wahacz jest dluzszy od gornego i jest glebiej mocowany ,
nawet mocowany na tej samej glebokosci musialby byc dluzszy, bo os mocowania zwrotnicy jest pochylona w negatyw o 6.5*
 a tak poza tym to ide do garazu mierzyc wahacze  :]
Już zmierzyłeś że mam rację? Skup się zwłaszcza na rozstawie punktów mocowania w osi pomiędzy wahaczem górnym i dolnym w proporcji do rozstawu między osiami sworzni na zwrotnicy. A w ogóle próbujesz dyskutować w temacie w którym masz ewidentnie wiedzę wyłącznie teoretyczną z ludźmi którzy sprawdzili temat w praktyce.

Odp: Odp: '95 FSO Polonez HF Turbo i.e. > 2000 Motorsport
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 26, 2014, 21:27:58 pm »

Offline maciejowski

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2979
  • Płeć: Mężczyzna
    • 125p '75 | 125p '78 | 125p '80 | 125p '90 | 126p '78 | caro '96 x2 |
wziąłem drugą książkę napraw i trochę poprawiłem ten model. niestety bardzo brakuje odległości osi obrotu wahaczy i sworzni, bo mierzenie rysunku w książce jest gucio warte. w każdym razie, wahacze nie są równoległe, przez co wychodzą tak dziwaczne kąty.
jakby je ustawić równolegle, albo wręcz zbieżnie do osi samochodu, to by było idealnie.
Cytat: KGB
wtedy moze okazac sie ,ze pelno Nm ,a jakoby zadnego nie bylo - jedna malutka przekladnia ,tak wiele ubylo ...