Autor Wątek: Olej, syntetyczny czy mineralny a jeśli już wymieniać to na jaki? - dyskusja  (Przeczytany 68640 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Olej, syntetyczny czy mineralny a jeśli już wymieniać to na jaki? - dyskusja
« Odpowiedź #100 dnia: Marzec 14, 2018, 11:04:41 am »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4668
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Zgadzam się, tym bardziej, że przebieg ma znikomy, jak silnik jest zdrowy i czysty w środku, to szkoda lać byle badziewie, wałki do hydro nie rosną na drzewach.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Olej, syntetyczny czy mineralny a jeśli już wymieniać to na jaki? - dyskusja
« Odpowiedź #101 dnia: Marzec 14, 2018, 11:30:57 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
jakos moj silnik jezdzil i na Orlenie i Lotosie (tez przeciez pogardzanym) i nic mu nie jest,
nie popadajcie w paranoje, ile fabryk olejow moze byc w Polsce, zeby Orlen od Lotosa mial sie roznic ;>
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Olej, syntetyczny czy mineralny a jeśli już wymieniać to na jaki
« Odpowiedź #102 dnia: Marzec 14, 2018, 14:26:26 pm »

Offline miXol2607

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 35
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO POLONEZ 1500GLI 1992
Ja od niedawna z polskich olei preferuje producenta Rafineria w Jaśle wszystko jest okej (do tych co nalewałem) a ceny oleju śmieszne :) Aczkolwiek u mnie auta latają na Valvoline, silniki czyściutkie w środku a cena wcale nie jest jakoś bardzo wygórowana.

Odp: Olej, syntetyczny czy mineralny a jeśli już wymieniać to na jaki? - dyskusja
« Odpowiedź #103 dnia: Marzec 14, 2018, 16:03:53 pm »

Offline Dawid91

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2232
    • Polonez Caro 1.4 GLI 16V orciari
Przychodzi czas wymiany oleju w moim polonezie.
Caro Plus 1,6 GSI ( przebieg 43000km) teraz mam zalany półsyntetyk Elf Evolution 700 STI 10W40.
I tu pytanie: Zalewać to co było czy coś polecacie innego.

Silnik prawie nowy, więc można przejść stopień wyżej  <spoko> Polecam zalać go 5W40 , może być Lotos, nie jest drogi więc nie będzie szkoda zmieniać go co 10tyś.

Sam gustuję w olejach producentów z wyższej półki, ale głównie dla mojego dobrego samopoczucia  :P

Co do różnicy Orlen / Lotos, to różnica jest i to odczuwalna na korzyść Lotosa. Wraz z kolegą ,,testowaliśmy" i Orlen i Lotos , ten sam samochód po przejściu z oleju Orlen na Lotos zaczął pracować jakby gładziej i zużywać mniej oleju. To nie są tylko moje wrażenia, więc coś w tym musi być. Jak ktoś chce dobry olej i o dobrym stosunku ceny do jakości to Lotosa 5W40 śmiało można polecić  <spoko> Wyrobów Orlenu natomiast nie wlałbym już do auta.

Prywatnie zaprowadziłem w domu unifikację olejową i teraz wszystkie samochody u mnie jeżdżą na Liqui Moly 5W40 :)

Odp: Olej, syntetyczny czy mineralny a jeśli już wymieniać to na jaki? - dyskusja
« Odpowiedź #104 dnia: Marzec 14, 2018, 17:56:25 pm »

Offline Michał M#1985

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 292
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus 1.6 GLI & Polonez Atu Plus 1.6 GLI
Klasa lepkości 10w40 nie oznacza, że olej jest półsyntetykiem. Wczoraj do swojego Atu zalałem Motula 6100 10w40 i ten olej to HC, czyli tak jak większość 5w40. Wolę takiego Motula niż jakieś tanie 5w40 wątpliwej jakości.

Odp: Olej, syntetyczny czy mineralny a jeśli już wymieniać to na jaki? - dyskusja
« Odpowiedź #105 dnia: Marzec 14, 2018, 18:30:32 pm »

Offline lukasz190

  • Kto smaruje, ten jedzie!!
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 643
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN Caro MR'91
Wgłębiłem się w kartę charakterystyki oleju JASOL Extra Motor OIL C3 SN/SM/CF 5W/30 produkcji Rafinerii w Jaśle i tak jak pisano wyżej wydaje się być dobrym olejem, który póki co jest mało znany  link do karty http://www.rwj.com.pl/category/produkty/oleje-dla-motoryzacji/oleje-silnikowe-do-samochodow-osobowych-i-lekkich-dostawczych/


Odp: Olej, syntetyczny czy mineralny a jeśli już wymieniać to na jaki? - dyskusja
« Odpowiedź #106 dnia: Marzec 14, 2018, 19:00:17 pm »

Offline Michał M#1985

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 292
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus 1.6 GLI & Polonez Atu Plus 1.6 GLI
Trochę mało tam jest informacji. Zresztą Motul też zbyt wiele nie podaje. Dużo informacji na temat swoich olejów podaje Ravenol http://www.ravenol.de/uploads/tx_ravenol/pdf-print/RAVENOL_Super_Synthetik_Ol_SSL_SAE_0W40_1.pdf . Tak powinna wyglądać każda karta charakterystyki.

Odp: Olej, syntetyczny czy mineralny a jeśli już wymieniać to na jaki? - dyskusja
« Odpowiedź #107 dnia: Marzec 14, 2018, 19:56:15 pm »

Offline Michalk77

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 31
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro + 1.6GLI '99, Polonez Truck Plus DC 1.9D '01
Ten Jasol ma specyfikację C3, więc nawet jeśli jest dość dobry to do aut z DPFem. W Polonezie krzywdy też nie zrobi, ale do takich silników lepiej wlać coś z pełną zawartością popiołów.

Wysłane z mojego TA-1053 przy użyciu Tapatalka


Odp: Olej, syntetyczny czy mineralny a jeśli już wymieniać to na jaki? - dyskusja
« Odpowiedź #108 dnia: Marzec 14, 2018, 20:19:55 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6584
  • Płeć: Mężczyzna
jakos moj silnik jezdzil i na Orlenie i Lotosie (tez przeciez pogardzanym) i nic mu nie jest,
nie popadajcie w paranoje, ile fabryk olejow moze byc w Polsce, zeby Orlen od Lotosa mial sie roznic ;>

Wałki się wycierają bo zostały zrobione z odpadów, a nie z winy oleju.

Lepszy olej może pomóc, ale też możliwe że nie jest to zupełne remedium.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Olej, syntetyczny czy mineralny a jeśli już wymieniać to na jaki? - dyskusja
« Odpowiedź #109 dnia: Marzec 14, 2018, 21:42:15 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4668
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Wgłębiłem się w kartę charakterystyki oleju JASOL Extra Motor OIL C3 SN/SM/CF 5W/30 produkcji Rafinerii w Jaśle i tak jak pisano wyżej wydaje się być dobrym olejem, który póki co jest mało znany  link do karty http://www.rwj.com.pl/category/produkty/oleje-dla-motoryzacji/oleje-silnikowe-do-samochodow-osobowych-i-lekkich-dostawczych/

Ale to 5W30. Bez sensu lać olej energoooszczędny do poloneza, o gorszej lepkości letniej. Ten może być naprawdę za bardzo "wodnisty" w wysokich temperaturach, gorzej chroni silnik. Ja się zastanawiałem i być może zaleję 5W50, ale w dół z lepkością letnią w przypadku OHV nie ma sensu schodzić. 5W40 są tak tanie że, nie ma sensu takiego lać :).  W dodatku:


Ten Jasol ma specyfikację C3, więc nawet jeśli jest dość dobry to do aut z DPFem. W Polonezie krzywdy też nie zrobi, ale do takich silników lepiej wlać coś z pełną zawartością popiołów.
  <ok>

Klasa lepkości 10w40 nie oznacza, że olej jest półsyntetykiem. Wczoraj do swojego Atu zalałem Motula 6100 10w40 i ten olej to HC, czyli tak jak większość 5w40. Wolę takiego Motula niż jakieś tanie 5w40 wątpliwej jakości.

100 procent olei 10W40, które przeglądałem na półkach, to półsyntetyki. W tej klasie lepkości nikomu się nie chce zrobić "prawdziwego" syntetyka.

Za 5L hydrokraka 10W40 z motula zapłacisz ok. 100zł.
Za 5L specola 5W40, według papierów, testów i wypowiedzi w temacie prawdziwego 100 procent syntetyka, zapłacisz 60-70zł. Gdzie tutaj sens?

« Ostatnia zmiana: Marzec 14, 2018, 21:45:28 pm wysłana przez daniel22 »
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Olej, syntetyczny czy mineralny a jeśli już wymieniać to na jaki? - dyskusja
« Odpowiedź #110 dnia: Marzec 14, 2018, 22:12:26 pm »

Offline Michał M#1985

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 292
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus 1.6 GLI & Polonez Atu Plus 1.6 GLI
Odnośnie Specola polecam poczytać sobie jak wygląda produkcja (a raczej manufaktura w tym przypadku). Nie wiem jak teraz, ale jeszcze kilka lat temu rozlewali te oleje ręcznie. Można sobie podjechać i zobaczyć jak ta "fabryka" wygląda (chyba, że od sierpnia coś się tam zmieniło).
Kupując Motula mam większą pewność, że w opakowaniu będzie produkt zgodny z tym co podaje producent, w przypadku Specola różnie może być.

Karta charakterystyki Specola Gold 5w40 http://www.specol.com.pl/wp-content/uploads/2017/05/IT_-Spec-Gold-SNSMCF-5W40_2017.pdf .
Porównaj sobie z prawdziwym syntetykiem: http://www.ravenol.de/uploads/tx_ravenol/pdf-print/RAVENOL_VollSynth_Turbo_VST_SAE_5W40_1.pdf .
O jakości bazy olejowej świadczą przede wszystkim pompowalność w -30*C, indeks lepkości i temperatura zapłonu. Pod każdym względem Specol jest dużo gorszy od Ravenola, więc nie nazywałbym go pełnym syntetykiem, bo w swoim składzie zawiera co najwyżej kilka procent bazy syntetycznej.

Odp: Olej, syntetyczny czy mineralny a jeśli już wymieniać to na jaki? - dyskusja
« Odpowiedź #111 dnia: Marzec 14, 2018, 22:15:15 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6584
  • Płeć: Mężczyzna
Ten Jasol ma specyfikację C3, więc nawet jeśli jest dość dobry to do aut z DPFem. W Polonezie krzywdy też nie zrobi, ale do takich silników lepiej wlać coś z pełną zawartością popiołów.

A jaki teraz nie ma? Selektol Specjal?
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Olej, syntetyczny czy mineralny a jeśli już wymieniać to na jaki? - dyskusja
« Odpowiedź #112 dnia: Marzec 14, 2018, 22:26:49 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4668
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Choćby i specol o którym dyskutujemy jest rozdzielony na C3 oraz zwykły, zobacz sobie.

Michał, wiem, jak ta fabryka wygląda, ale w badaniu wynik miał dość niezły, odbiegający parametrami nieznacznie od deklarowanych, ale niezły. Poza tym, większość osób tutaj boi się wydać te parę dodatkowych złotych na olej i szuka najtańszego, a w klasie cenowej do 70zł wygrywają tylko lotos i specol, a do 60zł - lotos.

A żeby było uczciwie, to wrzuć teraz kartę katalogową od tego motula i pokaż, w czym on jest lepszy od jednak syntetycznego specola 5W40, bo nie sądzę, że go przebije parametrami.

Ale miło, że przeszliśmy na forum FSO na poziom półsyntetyczny motul vs syntetyki, zamiast "najtańszy minerał kontra jeszcze tańszy minerał" jak kiedyś bywało w dyskusjach, poziom wyżej, to cieszy   <spoko>
« Ostatnia zmiana: Marzec 14, 2018, 22:30:08 pm wysłana przez daniel22 »
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Olej, syntetyczny czy mineralny a jeśli już wymieniać to na jaki? - dyskusja
« Odpowiedź #113 dnia: Marzec 14, 2018, 22:41:17 pm »

Offline Michał M#1985

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 292
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus 1.6 GLI & Polonez Atu Plus 1.6 GLI
Nigdzie nie napisałem, że ten konkretny Motul jest lepszy od Specola.
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/motul-production2/images/product_descriptions/technical_data_sheets/22945/6100_Synergie__10W40_PL.pdf?1492017023
Jednak, ma on nieco wyższą lepkość w 100*C i wyższą temp. zapłonu, przez co można przypuszczać, że będzie tworzył stabilniejszy film olejowy. Z tego co pamiętam w testach Specola TBN wyszedł na poziomie 8, więc nie najgorzej, ale przy deklarowanych 10,4... Motul pod tym względem jest pewniejszy.

Odp: Olej, syntetyczny czy mineralny a jeśli już wymieniać to na jaki? - dyskusja
« Odpowiedź #114 dnia: Marzec 14, 2018, 22:50:14 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4668
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Mineralny też ma wysoki wskaźnik lepkości dla 100 stopni, a w żaden sposób nie przekłada się to na jakość smarowania, bo jest ona gorsza. Poza tym, jak chciałbyś mieć wyższą lepkość dla wysokiej temperatury, to już lepiej iść w syntetyczne 5W50 np. valvoline (lepkość w 100 stopniach ok. 18 z tego co pamiętam, więc jeszcze trudniejszy film olejowy do zerwania) zamiast półsyntetycznego motula (cena ta sama), bo w zimne dni auto odwdzięczy się lżejszym startem, niż na motulu 10W40. I myślę, że to jest jednak dla naszych aut najważniejsze, bo jednak sporo osób odpala auto, przejeżdża parę-paręnaście km i je gasi. Trasy jedno odpalenie - 200km - gaszenie i postój mało kto robi na co dzień, a w naszym klimacie temperatury 40+ i korek trafiają się jednak rzadziej, niż jazda w niskich - średnich temperaturach. Stąd więc jednak ten 5W40 będzie według mnie najlepszym wyborem do OHV użytkowanej normalnie, i 5W50 w częste trasy/do ciepłego kraju/do pałowania.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Olej, syntetyczny czy mineralny a jeśli już wymieniać to na jaki? - dyskusja
« Odpowiedź #115 dnia: Marzec 14, 2018, 23:25:37 pm »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3127
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
Ode mnie taka jedna mała uwaga, patrzcie na normy w jakich były mierzone własności danego oleju, bo to że przy jednej normie parametry wyjdą świetne to nie znaczy, że dla drugiej (bardziej realnej) też takie będą. A jakoś wątpię, żeby jakikolwiek renomowany producent oleju podał w specyfikacji dane dyskredytujące jego produkt, tylko poda najlepsze otrzymane parametry, a drobnym druczkiem będzie dopisane (albo i nie będzie), że zostały one wyznaczone zgodnie z normą z państwa 3 świata, gdzie za dobry olej uchodzą wynalazki typu Lux10...

Tak nawiasem mówiąc wieść gminna niesie, że Jasol to właśnie spółka-córka Lotosu, patrząc po ich produktach Lotus chce wykreować Jasola na polskiego Motula.
« Ostatnia zmiana: Marzec 14, 2018, 23:30:50 pm wysłana przez Gomulsky »

Odp: Olej, syntetyczny czy mineralny a jeśli już wymieniać to na jaki? - dyskusja
« Odpowiedź #116 dnia: Marzec 15, 2018, 00:28:21 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
nad parametrami olejow z wyzszej polki to mozna,a nawet trzeba dywagowac w przypadku posiadania bmw M3 czy M5 lub jakiegos krowiego lancuch S4, S6,
w OHVce czy K16 sprawe zalatwiaja normalne oleje, a syntetyczne normalne nie sa, bo sa drogie, te wszystkie zwane polsyntetykiem lub syntetykiem ,to po prostu HC - czyli bardzo dobra baza w znosnej cenie, praktycznie wszystkie 10W40 i 5W40 na tym stoi, wiekszosc 5W50 i 0W40 tez ,wiec nie ma powodow miec kompleksow,
w pelni sie zgodze, ze zamiast placic 100 za motula 10W40 ,to lepiej wlac Lotosa lub Elfa 5W40 za 80pln (taka cena sklepowa,bo wysylkowo nawet taniej) - jakosciowo zapewne bedzie taki sam, a w niskich temp. lepiej plynie
nawet 5W50 po 70pln mozna lac, mimo ze nasze silniki maja za mala moc i za wolne tloki, zeby wykorzystac gorna lepkosc,
oczywiscie zakladam, ze podane parametry sa prawdziwe, chociaz nie widze tego, by HC dorownaly prawdziwym bazom syntetycznym np. na PAO,
ale to nie jest problem tego forum, bo OHVka na takim HC bedzie miala jak pączek w maśle (nie doslownie ;p )
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Olej, syntetyczny czy mineralny a jeśli już wymieniać to na jaki? - dyskusja
« Odpowiedź #117 dnia: Marzec 15, 2018, 09:04:26 am »

Offline utek

  • utek#1915
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3692
  • Płeć: Mężczyzna
  • kujawiak
Odnośnie Specola polecam poczytać sobie jak wygląda produkcja (a raczej manufaktura w tym przypadku). Nie wiem jak teraz, ale jeszcze kilka lat temu rozlewali te oleje ręcznie. Można sobie podjechać i zobaczyć jak ta "fabryka" wygląda (chyba, że od sierpnia coś się tam zmieniło).
Kupując Motula mam większą pewność, że w opakowaniu będzie produkt zgodny z tym co podaje producent, w przypadku Specola różnie może być.


Akurat większą pewność będziesz miał kupując Specola, bo tego raczej nikt nie podrabia.

Co do samego Specola, to stosunek ceny do jakości jest rewelacyjny. Aktualnie wszystkie moje pojazdy jeżdżą na nim, bo jak nie widać różnicy, to po co przepłacać?

Odp: Olej, syntetyczny czy mineralny a jeśli już wymieniać to na jaki? - dyskusja
« Odpowiedź #118 dnia: Marzec 15, 2018, 09:55:03 am »

Offline Michał M#1985

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 292
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus 1.6 GLI & Polonez Atu Plus 1.6 GLI
Kupuje Motula u autoryzowanego sprzedawcy, mam pewność że jest dobrej jakości. Tak jak wyżej pisałem. Jeśli nadal Specola rozlewają ręcznie, jest ryzyko trafienia zanieczyszczeń do oleju. Cena Specola jest adekwatna do jego jakości. Żadna okazja.

Wysłane z mojego GT-I9060 przy użyciu Tapatalka


Odp: Olej, syntetyczny czy mineralny a jeśli już wymieniać to na jaki? - dyskusja
« Odpowiedź #119 dnia: Marzec 15, 2018, 10:08:46 am »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3127
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
Jeśli nadal Specola rozlewają ręcznie, jest ryzyko trafienia zanieczyszczeń do oleju.
Ehhh... Jak się nie ma pojęcia jak działają takie "nalewaczki" to jest to możliwe. W automatycznym procesie napełniania też mogą się dostać jakieś paprochy bo butelka do momentu napełnienia jest cały czas otwarta, no i co z tego? Przestaniesz kupować mleko w kartonie, bo ktoś, gdzieś w Ameryce, kiedyś znalazł w takim martwą mysz? Trochi logiki !!