Autor Wątek: Hamulce tarczowe z dobrym ręcznym??  (Przeczytany 23642 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 6461
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Hamulce tarczowe z dobrym ręcznym??
« Odpowiedź #40 dnia: Luty 09, 2007, 09:51:36 am »
Czas pokaże narazie czekam na dorobienie płyt mocujacych. jak będę je miał w garści to będę dalej działał...
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 911
Hamulce tarczowe z dobrym ręcznym??
« Odpowiedź #41 dnia: Luty 10, 2007, 08:25:16 am »
bociek - dlaczego montujesz zacisk za osią?
Weź pójdź na całość i załóż większą tarczę. Jakieś 251 (132) czy też 260 (truck)
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 6461
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Hamulce tarczowe z dobrym ręcznym??
« Odpowiedź #42 dnia: Luty 11, 2007, 09:38:12 am »
Założyć większą tarczę to wystarczy w adapterze przesunąć jeden wymiar odpowiednio daleko i zrobić nowe płyty. Niemniej jednak uważam że 240 z powodzeniem wystarczy na tylne hamulce. Zawsze mozna wywalić korektor. A na przód planowane są 260 wentylowane więc powinno to współpracować całkiem dobrze.

A za osią bo tak wymusza prowadzenie lini hamulcowej ale mam nową koncepcję którą musze jeszcze sprawdzić...
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Adipaw#1868

  • Gość
Hamulce tarczowe z dobrym ręcznym??
« Odpowiedź #43 dnia: Luty 19, 2007, 16:04:12 pm »
jak tam efekty!!??

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 6461
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Hamulce tarczowe z dobrym ręcznym??
« Odpowiedź #44 dnia: Luty 20, 2007, 08:06:14 am »
Narazie prace utknęły na etapie dorabiania adapterków. Cierpliwości. Jak tylko pozyskam niezbędne elementy będę dalej działał...
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 6461
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Hamulce tarczowe z dobrym ręcznym??
« Odpowiedź #45 dnia: Luty 20, 2007, 15:51:42 pm »
Sądzę że tył wejdzie w 13 ale i tak nie mam się czym martwić bo mam 14-tki a jak załorzę przód to i tak 13-tki mogę oddać na złom  :lol:  :lol:  :lol:
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Zak

  • Gość
Hamulce tarczowe z dobrym ręcznym??
« Odpowiedź #46 dnia: Luty 20, 2007, 15:55:24 pm »
aha...
a co do hampli z tipo czy GIII to jest to raczej marny pomysł zważając na mase  tych aut i polda :?

Bodzioo

  • Gość
Hamulce tarczowe z dobrym ręcznym??
« Odpowiedź #47 dnia: Luty 20, 2007, 16:51:14 pm »
Dlaczego marny? Przy zmianie przednich na większe będzie napewno lepiej niż na lucasach (te polonezowskie wystepowaly w najsłabszych tipo tylko że tam była pompa o mniejszym tłoku). Moim zdaniem optymalne do poloneza są z przodu 280 wentylowane a na tyle ~260 lite ale do tego zestawu to abs jest prawie obowiązkowy i oczywiście 15".

Offline -Marcin-

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1211
    • PN 3.0 24v
Hamulce tarczowe z dobrym ręcznym??
« Odpowiedź #48 dnia: Luty 20, 2007, 17:12:39 pm »
a ja mam pytanie: skoro mozna (???) na hamulcach tarczowych miec dobry reczny (wg tego co Bocian napisal w temacie) to po co sa stosowane tarczobebny?  :mrgreen:  :wink: czyz nie dlatego, ze nie mozna miec super recznego na tarczach??  :mrgreen:
to ja, byly Marcin#839

Zak

  • Gość
Hamulce tarczowe z dobrym ręcznym??
« Odpowiedź #49 dnia: Luty 20, 2007, 17:31:51 pm »
-Marcin-,
różne koncerny preferują różne rozwiązania techniczne, dlatego mamy taką game patentów na rózne układy i mechanizmy w pojazdach. :wink:
a tarczobębny to dwa zupełnie oddzielne układy 8)

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 6461
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Hamulce tarczowe z dobrym ręcznym??
« Odpowiedź #50 dnia: Luty 20, 2007, 19:23:21 pm »
Cytat: "Zak#1907"
a co do hampli z tipo czy GIII to jest to raczej marny pomysł zważając na mase tych aut i polda :?

No tak szczególnie że seryjnie mam ogromniaste tarcze 227mm  :lol:  :lol:  :lol: . Normalnie w miejscu staje  :mrgreen: .

Co do tarczo-bębnów: browara temu kto to założy w poldku...
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Zak

  • Gość
Hamulce tarczowe z dobrym ręcznym??
« Odpowiedź #51 dnia: Luty 20, 2007, 19:29:13 pm »
Bocian_s#313,
ja mam heble  stare ale pompe lucasa i koła blokuje gdy trzeba :twisted:

a jeden browar to żadna motywacja.
Przynajmniej dla  mnie 8)

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 6461
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Hamulce tarczowe z dobrym ręcznym??
« Odpowiedź #52 dnia: Luty 20, 2007, 19:48:02 pm »
Cytat: "Zak#1907"
a mam heble stare ale pompe lucasa i koła blokuje gdy trzeba :twisted:

To jak wstawię pompe z jakiegoś stara to mi koła w miejscu staną  :lol:  :lol:  :lol: .
Nie jestem mechanikiem ale zawsze uważałem że średnica tarczy to jeden z najistotniejszych parametrów skuteczności hampli...
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

tomallus1

  • Gość
Hamulce tarczowe z dobrym ręcznym??
« Odpowiedź #53 dnia: Luty 20, 2007, 20:09:44 pm »
No, ze stara to byś miał problem :D

Zak

  • Gość
Hamulce tarczowe z dobrym ręcznym??
« Odpowiedź #54 dnia: Luty 20, 2007, 20:10:36 pm »
Bocian_s#313,
to załóż bębny, mają większzą powierzchnie tarcia:D (jourk)
a wielkość tarczy to jeden z czynników skuteczności hamowania :wink:

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 6461
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Hamulce tarczowe z dobrym ręcznym??
« Odpowiedź #55 dnia: Luty 20, 2007, 20:36:06 pm »
Cytuj (zaznaczone)
a wielkość tarczy to jeden z czynników skuteczności hamowania :wink:

A tak nie jest??
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 911
Hamulce tarczowe z dobrym ręcznym??
« Odpowiedź #56 dnia: Luty 20, 2007, 23:00:35 pm »
Sama wielkość tarczy - pośrednio. Najważniejszy jest średni promień tarcia oraz współczynnik tarcia. Za średni promień przyjmujemy odległość oś koła - oś symetrii tłoczka w zacisku. Czyli jak daleko od osi jest zacisk. jasne jest ze jak odsuniemy zacisk to musi się tam jeszcze znajdować jakaś tarcza - odpowiednio duza.

Co do wielkosci hebli/stosowanych tarcz. Fiat CC ma takie same teracze (240mm) jak pold z lucasem. Tarcze 227 mm były montowane w fiatach uno 1.0. Żak - uważasz że zmiany nie mają sensu?



Fragment mojego artykułu:
Troche teorii na temat hamulców.

Siła jak powstaje w zacisku to:

F=p/A

gdzie:

F - siła
p - ciśnienie
A - pole powierzchni tłoczka

Tu mamy do wyboru zwiększenie ciśnienia pompy (średnica tłoczka, mocniejsza noga) lub zmiana pola powierzchni tłoczka. Jednak musi to być ze sobą połączone - żeby sie nie okazało że mamy duże tłoczki a seryjną pompę i pedał w podłodze a tłoczki jeszcze nie doszły do końca i nie można zablokowć kół.


Dla zacisku dwutłoczkowego na tarcze dziają dwie siły. Maja przeciwny zwrot, przez to się równoważą i nie przeginają tarczy. Traktujemy je jako równe co do wielkosci.

Jeśli byśmy mieli zacisk tylko z jednej strony i nie byłby on pływający to trzeba by było rozpatrywać jeszcze odkształcenie sprężyste tarczy jako płyty kołowo symetrycznej. Od jednej siły.

Jeśli mamy zacisk pływający to traktujemy go jako dwutłoczkowy. Jedną powierzchnią roboczą jest dno tłoczka, drugą dno cylindra zacisku. Maja podobną powierzchnię. Różnica i tak jest niwelowana przez to że zacisk może sie przesunąć. Względem obu stron tarczy mamy taką samą wartość siły.


Teraz to co sie dzieje między klockiem a tarczą.

T=µ*F

gdzie:

T - siła tarcia
µ - współczynnik tarcia klocek-stal
F - siła docisku

Jak widać nie jest tu ważne jaka jest powierzchnia klocka, ile ich mamy ani ile jest tłoczków w zacisku. Od ich ilości zależy tylko całkowita siła docisku.

Teraz już na skuteczność mozemy wplywać wymiarami.

Mh=F*r

Mh - moment hamujący
F - całkowita siła docisku
r - średni promień tarcia.

Moment jest odpowiedzialny za wyhamowanie układu, siłę omówiłem, średni promień tarcia - przyjmujemy odległość oś symetrii tłoczka - oś koła.

Czyli podsumowując mozemy zmieniać:

Ciśnienie układu i powierzchnie tłoczków

współczynnik tarcia - inne tarcze, inne klocki

odsunięcie zacisku od osi (wraz ze zmiana tarcz)
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 6461
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Hamulce tarczowe z dobrym ręcznym??
« Odpowiedź #57 dnia: Luty 26, 2007, 08:28:52 am »
Jako że odlecieliśmy od myśli przewodniej tego tematu postanowiłem nieco posprzątać i wydzieliłem dalszą część tej (jakby nie patrzeć ciekawej) dyskusji jako samodzielny temat na tym forum.

Niech ten temat ograniczy się juz tylko do osi tylnej. Dyskusje o osi przedniej proszę prowadzić tu:
http://www.fsoptk.pl/forum2/viewtopic.php?t=13648
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 6461
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Hamulce tarczowe z dobrym ręcznym??
« Odpowiedź #58 dnia: Marzec 13, 2007, 07:34:57 am »
NO nareszcie coś się ruszyło w temacie:





I jak się podoba.

Jak zrobię resztę do tego to poskładam i cyknę fotkę jak to ma wyglądać na półośce ;).

Pozdrawiam i bądźcie stale na podglądzie ;).
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Offline Senn#1869

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1382
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1500C Rover 820Si MG ZS180
Hamulce tarczowe z dobrym ręcznym??
« Odpowiedź #59 dnia: Marzec 13, 2007, 07:40:13 am »
Brawo, brawo. Czekamy na adaptacje ustrojstwa w Borku
Były: C+1.4 K16 DOHC C1.6 K16 DOHC C+1.8 K16 DOHC Jest Polonez 1500C
Rover 820Si LPG
MG ZS180 PB
Renault Espace IV Pb