Sama wielkość tarczy - pośrednio. Najważniejszy jest średni promień tarcia oraz współczynnik tarcia. Za średni promień przyjmujemy odległość oś koła - oś symetrii tłoczka w zacisku. Czyli jak daleko od osi jest zacisk. jasne jest ze jak odsuniemy zacisk to musi się tam jeszcze znajdować jakaś tarcza - odpowiednio duza.
Co do wielkosci hebli/stosowanych tarcz. Fiat CC ma takie same teracze (240mm) jak pold z lucasem. Tarcze 227 mm były montowane w fiatach uno 1.0. Żak - uważasz że zmiany nie mają sensu?
Fragment mojego artykułu:
Troche teorii na temat hamulców.
Siła jak powstaje w zacisku to:
F=p/A
gdzie:
F - siła
p - ciśnienie
A - pole powierzchni tłoczka
Tu mamy do wyboru zwiększenie ciśnienia pompy (średnica tłoczka, mocniejsza noga) lub zmiana pola powierzchni tłoczka. Jednak musi to być ze sobą połączone - żeby sie nie okazało że mamy duże tłoczki a seryjną pompę i pedał w podłodze a tłoczki jeszcze nie doszły do końca i nie można zablokowć kół.
Dla zacisku dwutłoczkowego na tarcze dziają dwie siły. Maja przeciwny zwrot, przez to się równoważą i nie przeginają tarczy. Traktujemy je jako równe co do wielkosci.
Jeśli byśmy mieli zacisk tylko z jednej strony i nie byłby on pływający to trzeba by było rozpatrywać jeszcze odkształcenie sprężyste tarczy jako płyty kołowo symetrycznej. Od jednej siły.
Jeśli mamy zacisk pływający to traktujemy go jako dwutłoczkowy. Jedną powierzchnią roboczą jest dno tłoczka, drugą dno cylindra zacisku. Maja podobną powierzchnię. Różnica i tak jest niwelowana przez to że zacisk może sie przesunąć. Względem obu stron tarczy mamy taką samą wartość siły.
Teraz to co sie dzieje między klockiem a tarczą.
T=µ*F
gdzie:
T - siła tarcia
µ - współczynnik tarcia klocek-stal
F - siła docisku
Jak widać nie jest tu ważne jaka jest powierzchnia klocka, ile ich mamy ani ile jest tłoczków w zacisku. Od ich ilości zależy tylko całkowita siła docisku.
Teraz już na skuteczność mozemy wplywać wymiarami.
Mh=F*r
Mh - moment hamujący
F - całkowita siła docisku
r - średni promień tarcia.
Moment jest odpowiedzialny za wyhamowanie układu, siłę omówiłem, średni promień tarcia - przyjmujemy odległość oś symetrii tłoczka - oś koła.
Czyli podsumowując mozemy zmieniać:
Ciśnienie układu i powierzchnie tłoczków
współczynnik tarcia - inne tarcze, inne klocki
odsunięcie zacisku od osi (wraz ze zmiana tarcz)