Autor Wątek: Temat powracający - Szpera  (Przeczytany 58465 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Temat powracający - Szpera
« dnia: Październik 16, 2012, 20:35:47 pm »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
Ostatnio cały czas zastanawiam się jak ugryźć ten temat - Colotti jest dla mnie poza zasięgiem, torsen dedykowany to wydatek 2700 zł za nówkę.
A może coś od Łady - niestety nie posiadam wkładu dyfra z łady 2107 czy nivy żeby móc porównać z polonezowym oraz pokminić co i jak należałoby przerobić żeby siadł do polonezowego - sam mechanizm z łady, gaza itp można już kupić między 1000 a 1500 zł co jest powiedzmy ceną do przejścia dla mnie.
Ew co z wkładami z bmw czy innych samochodów w których szpera była montowana fabrycznie ? Może ktoś ma jakieś ciekawe pomysły, gdzie w przyzwoitych pieniądzach można by było spróbować coś przerobić.

Tutaj jest ciekawy pomysł:

http://www.guy-croft.com/viewtopic.php?f=14&t=836
« Ostatnia zmiana: Październik 16, 2012, 20:49:12 pm wysłana przez święty »
"jest ryzyko , jest zabawa"

Odp: Temat powracający - Szpera
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 16, 2012, 20:50:04 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
w bmw to raczej w mocniejszych ,wiekszych modelach byla szpera,
jakos nie widze ,zeby zmiescic dyfer z e32/38 do mostu Poloneza

mozna by pomyslec o mechanizmie laczacym satelity ,tylko ciezko cos malego wlozyc ,co blokuje sie przy duzej roznicy predkosci i nie jest cierne
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Temat powracający - Szpera
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 16, 2012, 20:54:09 pm »

Offline qziok

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 601
    • Coupé Plus
ktoś tutaj na forum robił coś co wyglądało jak phantom grip

Odp: Temat powracający - Szpera
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 16, 2012, 20:56:34 pm »

Offline Tailgunner

  • Tarnów
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 320
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 125p
    • polskifiat.jazda.pl
najprościej, najtaniej i najepiej włożyć cały zawias z bmw ze szperą

a jeszcze taniej zaspawać dyfer... tylko do tego trzeba mieć jaja ;p

szpera z łady czemu nie, tylko po co kombinowac i wkładać to do mostu polonezowskiego? Cały most z łady albo dospawać mocowania pod resory, albo zostawić na sprężynach i dać panharda. Ew. założyć samą zaszperowaną główke z łady do mostu ale JUGOLA, półosie wtedy pasują tylko nie pasuje główka - jest mniejsza niż otwór w moście, ale przynajniej kształt jest i tu i tu okrągły, na upartego szłoby to ożenić
polskifiat.jazda.pl

Odp: Temat powracający - Szpera
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 16, 2012, 21:08:27 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
http://moto.allegro.pl/alfa-romeo-spider-most-tyl-tylny-1986-i2672136306.html
jak dobrze pójdzie to tu będzie szpera. Most powinien spokojnie wytrzymać twój silnik i wymiarowo powinien się zmieścić do poldka po przespawaniu mocowań. Ja mam u siebie most z alfy 33 ale bez szpery. Wygląda podobnie i ma przełozenie 4,11.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Odp: Temat powracający - Szpera
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 16, 2012, 21:17:48 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6570
  • Płeć: Mężczyzna
Wygląda podobnie i ma przełozenie 4,11.

Za długie do świętego silnika.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Temat powracający - Szpera
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 16, 2012, 21:32:10 pm »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
No właśnie - 4.55 jest dla mnie w tej chwili ok, jak na razie krótszego nie potrzebuję. Najlepiej byłoby wsadzić coś co dałoby się pożenić z mostem polonezowym, ew most z łady jest jakąś opcją ale znowu te bębny z tyłu mnie zniechęcają. Ile razy k...wa mam powtarzać że nie zamierzam spawać mostu, po prostu jest dla mnie mało finezyjnym i wyrafinowanym sposobem low cost na zrobienie imitacji szpery. Jechałem kilka razy na zespawanym moście i jakoś nie bardzo mi to przypadło go gustu.
Tutaj nie chodzi nawet o pieniądze ale o to że w końcu musi się pojawić ktoś kto przetrze szlak, choćby to miało kosztować i 1000 czy więcej zł :P
 
"jest ryzyko , jest zabawa"

Odp: Temat powracający - Szpera
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 16, 2012, 23:15:10 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Osobiscie to mam wrazenie ze bez sensu kminic cos do istniejacego mostu fso, bo co z tego ze zrobisz szpere jak reszta jest dalej z plasteliny. Jak juz to jedyna opcja przerobic most od czegos innego, najlepiej sztywny z jakiejs terenowki - przełozenia masz krótkie ,mechanizm fabryczny tyle ze nie wiadomo jak to spasuje na szerokosc i co z kolami. Druga opcja nad która sam kiedys myslałem dosc sporo i mysle ze miałoby to glebszy sens to zastosowanie powiedzmy mostu ze szpera od bmw(albo ford -tansze) z niezaleznym zawieszeniem -wtedy najpierw pasujemy to pod szeroksoc jaka nam pasuje i do tego dorabiamy pomocnicza rame która przykrecamy do budy i do zawieszenia zeby bylo sztywne :D -najlepiej w miejsca gdzie fabrycznie jest mocowane zawieszenie ale jak dorobimy pare dodatkowych mocowan w budzie i na moscie to tez sie nic nie stanie -tyle ze znowu miejsca nie ma za duzo na takie zabawy i jak juz dumac to robic całkowite niezalezne zawieszenie na ramie pomocniczej

Najtansza opcja w fabrycznym moscie to albo spawanie albo gesty olej i mechanizm róznicowy sciasniony podkladkami -tyle trwałosc mizerna -podkladki sie wycieraja a szpera słabnie
« Ostatnia zmiana: Październik 16, 2012, 23:22:19 pm wysłana przez Elwood#1887 »
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Odp: Temat powracający - Szpera
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 16, 2012, 23:20:41 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
wiesz Elwood,
mozliwosci zastosowania roznych mostow jest kilka ,ale one maja zazwyczaj dlugie przelozenia :  alfa,volvo,fiat ,niezalezne bmw,ford,
a tutaj autor potrzebuje krotkiego
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Temat powracający - Szpera
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 16, 2012, 23:25:06 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Grand vitara 1.6 ma z tego co patrzyłem 5.1 wiec krótsze chyba nie potrzebne, tylko nie wiem jak ze szpera w tych mostach -przyklad znalezniony na szybko
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Odp: Temat powracający - Szpera
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 16, 2012, 23:27:55 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
terenowka to nie jest najlepszy dawca mostu do Poloneza ,ale przymierzyc zawsze mozna,
dodatkow w terenowkach to zazwyczaj sa mechanizmy blokowane ,a nie samozalaczajace
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Temat powracający - Szpera
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 17, 2012, 10:35:34 am »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
Pomysł z zacieśnieniem dyfra jest ok ale gęsty olej już nie, w tej chwili mam małe wewnętrzne opory co powoduje mniejsze straty na napędzie, gęsty olej by to niestety cześciowo zepsuł. Mosty z terenówek może ok ale rozstaw osi , przespawanie mocowań, rozstaw śrub w kołach, hamulce itp.
Do głowy przyszedł mi bardziej szalony pomysł - obciąć rury z seryjnego dyfra, dospawać flansze i skręcić to z dyfrem z bmw czy jakimś inny żeby zrobić z tego sztywny most, problemem wtedy pozostaje jedynie gniazdo wału oraz wielokliny na półosiach z poloneza.
Mam jeszcze jeden pomysł ale wymagałoby to przerzeźbienia obudowy mostu więc raczej odpada,podpowiem chodzi o wiskozę z lancii kappy turbo.Tutaj problemem jest to że sama wiskoza jest poza skrzynią więc musiałaby być zamontowana koło mechanizmu różnicowego. Generalnie tam spina jedną z półosi z obudową mechanizmu różnicowego,powodując jego ograniczone działanie.


Cały czas szukam czegoś co można by było spróbować jeszcze ze szperą z mazdy mx5 , rx8 , toyoty , nissana itp
« Ostatnia zmiana: Październik 17, 2012, 10:39:26 am wysłana przez święty »
"jest ryzyko , jest zabawa"

Odp: Temat powracający - Szpera
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 17, 2012, 11:25:29 am »

Offline Rafał

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5735
  • Płeć: Mężczyzna
    • Renault Laguna I phII 1.9 dTi RXE+
Poczytaj zagraniczne fora o AE86, tam maja przełożenia od 4.1 do 4.7 chyba, i często jakieś szpery pakują.

Ciekawe jak by było z adaptacją tego.
Były: Caro: 1.6 GLI Bosch, 1.4 GLI 16V, 1.4 GTI 16V, 1.6 GTI 16V, 1.6 GTC 16V 1997; Atu: 1.6 GLI Bosch 1997, Peugeot 106 1.0 Itinea 1997
Jest: Renault Laguna I phII 1.9 dTi 1999 RXE+

Odp: Temat powracający - Szpera
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 17, 2012, 13:28:14 pm »

Offline Tailgunner

  • Tarnów
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 320
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 125p
    • polskifiat.jazda.pl
Pomysł z zacieśnieniem dyfra jest ok ale gęsty olej już nie, w tej chwili mam małe wewnętrzne opory co powoduje mniejsze straty na napędzie, gęsty olejby to niestety cześciowo zepsuł.

proponuje zatem poluzować naciąg łożysk w przekładni, opór na samych łożyskach wałka atakującego zebiera Ci aż 1.57Nm, jak to przemnożysz razy 4.55 to masz całe 7Nm mniej na kołach ! ;p

polskifiat.jazda.pl

Odp: Temat powracający - Szpera
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 17, 2012, 13:44:15 pm »

Offline myszaradom

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1971
  • Płeć: Mężczyzna
    • Poldorover 1,8
Gdzieś było zdjęcie w sieci jak ktoś zrobił sztywny most z dyra od BMW
W sumie przy odpowiednim nakładzie kasy oraz użyciu "tokarza" powinno dać to się zrobić
http://allegro.pl/szpera-e30-3-25-duza-glowa-40-i2705293353.html
« Ostatnia zmiana: Październik 17, 2012, 13:46:51 pm wysłana przez myszaradom »

Odp: Temat powracający - Szpera
« Odpowiedź #15 dnia: Październik 17, 2012, 21:10:20 pm »

Offline FSOmr88

  • kk
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 742
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez 1500
A nie było czasem na forum kogoś, kto zaadaptował dyfer z sierry? A tam jest w końcu taki dyfer jak w bmw i dwie pół osie z przegubami. Zamiast ciąć "rury" z mostu i wspawywać dyfer, szybciej i łatwiej było by dospawać do budy miejsce na wahacze i zaadaptować z sierrki czy nawet bmw układ przeniesienia napędu (dyfer, półosie, piasty).

ps.m Z tego co pamiętam, na tym forum była omawiana szpera która zbudowana jest z takich dwóch grubych blach i sprężyn między nimi a całość w koszyku wywiera sobie nacisk. Nie pamiętam (szczerze mówiąc) jak to działało ale dam sobie rękę uciąć że ktoś z tego forum to zrobił a gdzieś tu są plany, zdjęcia i opis.
« Ostatnia zmiana: Październik 17, 2012, 21:12:31 pm wysłana przez FSOmr88 »
Cytat: Ktoś na forum
Ludzie którzy tworzyli ten samochód powinni zostać pozbawieni polskiego obywatelstwa oraz przymusowo otrzymać białoruskie.

Odp: Temat powracający - Szpera
« Odpowiedź #16 dnia: Październik 17, 2012, 21:12:40 pm »

Offline myszaradom

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1971
  • Płeć: Mężczyzna
    • Poldorover 1,8
tak tak, ciekawe czy tak wszystko idealnie wspawasz żeby potem auto nie robiło śladów we wszystkie strony świata

Odp: Temat powracający - Szpera
« Odpowiedź #17 dnia: Październik 17, 2012, 22:30:55 pm »

Offline Leonek1321

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1116
iekawe czy tak wszystko idealnie wspawasz żeby potem auto nie robiło śladów we wszystkie strony świata
stawiasz bude na rame i jechana, temat do ogarnięcia ale potrzeba nie lada umiejętności do tego ;)
Polonez 93/97 r 2.0 DOHC - był...
powoli do przodu AQVR ;)

Odp: Temat powracający - Szpera
« Odpowiedź #18 dnia: Październik 18, 2012, 14:14:36 pm »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
Na razie będę mniejszym hardokorem i spróbuję coś dopasować do polonezowego dyfra, mam gościa co ogarnia siodła, wały oraz przekładnie kierownicze i skrzynie w tirach więc z dopasowaniem kosza z innego auta sobie poradzi.Zresztą u niego odchudzałem korby, dotaczałem pierścień centrujący koło zamahowe, pasowałem koło pasowe więc ogarnia dobrze temat :)  W tej chwili szukam dawcy szpery i nawet już mam pierwszy pomysł od czego :)
Jak kupię to zdam relację co się z tego dało wykombinować. Przy okazji Bocian mi podpowiedział ciekawe rozwiązanie półosi gdybym wsadzał inną różnicówkę :)
Ale o tym później...
 
« Ostatnia zmiana: Październik 18, 2012, 14:17:32 pm wysłana przez święty »
"jest ryzyko , jest zabawa"

Odp: Temat powracający - Szpera
« Odpowiedź #19 dnia: Październik 18, 2012, 16:54:55 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6570
  • Płeć: Mężczyzna
Grand vitara 1.6 ma z tego co patrzyłem 5.1 wiec krótsze chyba nie potrzebne, tylko nie wiem jak ze szpera w tych mostach -przyklad znalezniony na szybko

Jeżeli brać most z terenówki to z rozmiarowo najbardziej zbliżony będzie z Jeepa Wranglera i wytrzymałość powinna być git bo to śmiga seryjnie na silnikach po stoparedziesiąt koni.

Most Polonezowy nie jest całkiem tragiczny, przy szperze do 60% powinien się zachowywać w miarę przyzwoicie zważywszy że najsłabszy element to mechanizm różnicujący który by w tej modyfikacji się wymieniło całkowicie, półosie nie będą padać tak bardzo jak przy spawanym.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E