Autor Wątek: Regeneracja skrzyni biegów, części  (Przeczytany 15084 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Regeneracja skrzyni biegów, części
« Odpowiedź #20 dnia: Grudzień 19, 2017, 02:56:18 am »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2060
tuleje trzeba dopasować z synchronizatorem. Jak się tego nie zrobi, a w dodatku długo jeździ ze zgrzytami to i zęby wylatują ...

Odp: Regeneracja skrzyni biegów, części
« Odpowiedź #21 dnia: Grudzień 19, 2017, 08:34:35 am »

Online paweł1989

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 260
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1.6 16V Orciari & Atu 1.8 16V
tuleje trzeba dopasować z synchronizatorem.
A jak to przeprowadzić? Ja u siebie wsadziłem poprostu nowe tuleje i synchronizatory i jakoś działa. Fakt raz na samym początku zakleszczyła mi się 4ka - drążek wrzuciłem na luz a bieg dalej był wrzucony. natomiast po delikatnym puszczeniu sprzęgła i ruszeniu autem sama wypadła i od tej pory jeżdzi ok.

To pasowanie można zrobić po za skrzynia jakoś na stole?

Odp: Regeneracja skrzyni biegów, części
« Odpowiedź #22 dnia: Grudzień 19, 2017, 12:38:32 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2060
tak
Łapiesz synchronizator i przesuwkę, wkładasz jedno w drugie na sucho i patrzysz czy  stawia duży opór . To samo można sprawdzić na oleju.
Jeśli nie stawia oporu, to znaczy, że będzie lipa. Tak można dobrać przesuwki używane które będą działać .

Odp: Regeneracja skrzyni biegów, części
« Odpowiedź #23 dnia: Grudzień 20, 2017, 08:26:57 am »

Online paweł1989

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 260
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1.6 16V Orciari & Atu 1.8 16V
Super, dzięki za informacje. Mam troche nowych i używanych kompletów, przebadam przez święta które pary współpracują najlepiej.
Może wytłumaczysz mi jeszcze jedna sprawe: oglądałem zwłoki mojej przesówki 1-2 i ich synchronizatorów - wizualnie nie mogłem znaleść żadnych roźnic pomiędzy 3-4. Obecnie mam wzytstko wrzucone do 1 pudełka i nie mam pojęcia które synchronizatrory były ok a które nie. "Co" tam się zużywa? kąty powierzchni się zmieniaja? Bo synchronizator dalej ma ząbki i są dość "ostre" jak palcem je dotykam. Wizualnie nie widzę wytarcia współpracujących powierzchni.

Odp: Regeneracja skrzyni biegów, części
« Odpowiedź #24 dnia: Grudzień 20, 2017, 16:01:20 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2060
Ja zawsze wymieniałem 4 synchronizatory i przesuwkę 1-2. 3-4 zazwyczaj była spoko. Do tego łożyska i inspekcja łożysk igiełkowych.
Plus łożysko Nashi z luzem C3 na wał korbowy.
Często 2 biegi zgrzytają przez ciasno pasowane łożysko wału. Luz C3 zapewnia brak skurczu przy rozgrzewaniu silnika. Ostatnio jak robiłem założyłem normalnego FAGa i teraz mi zgrzyta wsteczny na ciepłym silniku.
zużyta para  synchronizator przesuwka będzie ci się ślizgać. Rozebrałem pare skrzyń gdzie luzie zakatowali tak synchronizatory, że olej miał złoty kolor.

Odp: Regeneracja skrzyni biegów, części
« Odpowiedź #25 dnia: Grudzień 21, 2017, 08:43:44 am »

Online paweł1989

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 260
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1.6 16V Orciari & Atu 1.8 16V
Często 2 biegi zgrzytają przez ciasno pasowane łożysko wału. Luz C3 zapewnia brak skurczu przy rozgrzewaniu silnika. Ostatnio jak robiłem założyłem normalnego FAGa i teraz mi zgrzyta wsteczny na ciepłym silniku.

Rozumiem że chodzi o łożysko wału w kole zamachowym tzn, że jest takie tarcie, że wałek sprzęgłowy mimo rozłączenia napędu przez sprzęgło dalej się kręci?
Tylko z 2 strony na logikę, to każdy bieg by zgrzytał w takiej sytuacji...?

Odp: Regeneracja skrzyni biegów, części
« Odpowiedź #26 dnia: Grudzień 21, 2017, 12:35:30 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2060
Najbardziej czuć na wstecznym, a synchronizatory przeniosą obciążenie na siebie, ale to szybko zakończy się ich żywot.

Odp: Regeneracja skrzyni biegów, części
« Odpowiedź #27 dnia: Styczeń 02, 2018, 13:47:57 pm »

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1944
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Cd. pytań.

Kupiłem synchronizatory, wizualnie są takie same ale bez wybitych napisów jak na zdjęciu stronę wcześniej (1 i 2 Bieg), czy możliwe żeby dla 1 i 2 biegu synchronizatory były jakieś inne (co by pokrywało się z katalogiem i nr. części)?

Gdzie powinny znajdować się te kropki oznaczające moduł na kołach zębatych? Bo oglądam swoje koło 2giego biegu i jakoś nic nie rzuca mi się w oczy. Jedyna kropka to otwór/kanał do smarowania tulei ślizgowej.
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 160+KM 23E | Renault Laguna 3 GT 2.0 dCi 178KM

Odp: Regeneracja skrzyni biegów, części
« Odpowiedź #28 dnia: Styczeń 02, 2018, 18:04:48 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2593
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
powierzchnia pracująca synchronizatora jest stożkiem, wyciera się zachowując kształt. tylko długość synchronizatora się zmniejsza, sprężyna dociska go z mniejszą siłą. a czasu na wykonanie zadania ma mało. jeśli nie zdąży zrównać prędkości obwodowej przesuwki i zębnika z którym przesuwka ma się spotkać, to nastąpi zgrzytnięcie. w przesuwce wyciera się kanał w którym pracują widełki oraz same końcówki widełek. to powoduje że element ustalający przesuwkę nie chwyta jej i nie blokuje ruchu- wtedy bieg wyskakuje. wyklepuje się także końcówka drążka zmiany biegów, końcówki wałków na których umocowane są widełki. wszystkie luzy w układzie napędu przesuwek powodują wyskakiwanie biegów. o tym jakie siły tam działają świadczy przekładnia na samym drążku. od gałki do kulki stanowiącej jego oś obrotu jest około 40 cm, natomiast poniżej kulki jest 6 cm. zgrzytanie przy wkładaniu biegu wstecznego to normalka- kto by czekał kilkanaście sekund z wciśniętym pedałem sprzęgła aby dać czas na zatrzymanie wałka pośredniego i wszystkich kół zębatych w skrzyni.często jest tak- samochód toczy się jeszcze do przodu a my już wrzucamy wsteczny, czyli wciskamy małe kółko między dwa duże obracające się w przeciwnych kierunkach.tam nie ma synchronizacji dlatego zgrzyta. czoło tego kółka po takich zabiegach wygląda jakby je ktoś szlifierką potraktował.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: Regeneracja skrzyni biegów, części
« Odpowiedź #29 dnia: Styczeń 05, 2018, 20:43:02 pm »

Online paweł1989

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 260
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1.6 16V Orciari & Atu 1.8 16V
Kupiłem synchronizatory, wizualnie są takie same ale bez wybitych napisów jak na zdjęciu stronę wcześniej (1 i 2 Bieg), czy możliwe żeby dla 1 i 2 biegu synchronizatory były jakieś inne (co by pokrywało się z katalogiem i nr. części)?

Właśnie sprawdziłem swoje synchronizatory ze starej skrzyni - też 1 i 2 bieg miały opisane je. Pozostałe bez napisów. Natomiast do remontu użyłem tylko takich bez napisów a przesuwki dodatkowo starego typu, bez podtoczeń (chyba jeszcze z DFa) - jak na razie wszystko działa. Różnic w dzialaniu skrzyni nie zauważyłem.

Odp: Regeneracja skrzyni biegów, części
« Odpowiedź #30 dnia: Styczeń 06, 2018, 19:44:21 pm »

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1944
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Ponawiam pytanie - gdzie powinienem szukać tych kropek na kołach zębatych? Kupiłem koło 2giego biegu, 25 zębów - wizualnie takie samo jak moje ale nie mogę nigdzie doszukać się tych słynnych kropek oznaczających moduł.

Jak się okazuje łożyska to na chwilę obecną najmniejszy problem - kupiłem już 5 na 7 łożysk z czego 4 oryginalne. Kojarzy ktoś firmę GBM? CBK 083 tylko takie dostałem, też podobno ze starych zapasów.


Zostały mi do kupienia jeszcze CBK-075 i CBK-272 oraz tuleja przesuwna.
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 160+KM 23E | Renault Laguna 3 GT 2.0 dCi 178KM

Odp: Regeneracja skrzyni biegów, części
« Odpowiedź #31 dnia: Styczeń 06, 2018, 22:48:22 pm »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2861
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
Ja tam wole kupić skrzynię z OHV i przerzucic sam walek sprzeglowy z dzwonem i mam spokoj
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: Regeneracja skrzyni biegów, części
« Odpowiedź #32 dnia: Styczeń 21, 2018, 00:30:54 am »

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1944
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
No więc udało się skompletować wszystkie potrzebne części. Skrzynia poskładana, zostało zalać olejem i można pakować do auta. Na stole wszystko niby działa, mam nadzieję że nic nie zjebałem przy składaniu <lol> Wszystko okaże się tak naprawdę gdy skrzynię wsadzę do auta, co mam nadzieję nastąpi w przyszłym miesiącu.

Podsumowanie:
- nowe wszystkie łożyska, oryginalne FŁT/SKEFKO za wyjątkiem łożyska wałka sprzęgłowego - GBM
- nowe koło zębate drugiego biegu
- nowe synchronizatory i sprężyny biegu drugiego i trzeciego
- nowe tuleje przesuwne 1-2 i 3-4
- nowe widełki tulei 1-2 i 3-4
- nowe uszczelniacze

Wszystko wymyte, wyczyszczone i odmalowane (pokrywa i mocowanie do podłużnicy).



a przesuwki dodatkowo starego typu, bez podtoczeń (chyba jeszcze z DFa)
Ja kupiłem niby w oryginalnych opakowaniach Daewoo-FSO, a też się różnią zarówno od siebie jak i od starych (nowe są masywniejsze).



Mam jeszcze pytanie odnośnie mechanizmu zmiany biegów:


Te dwie małe śrubki to chyba nie jest fabryczne rozwiązanie? Zastanawiam się czy to zostawić czy wywalić?
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 160+KM 23E | Renault Laguna 3 GT 2.0 dCi 178KM

Odp: Regeneracja skrzyni biegów, części
« Odpowiedź #33 dnia: Styczeń 21, 2018, 00:36:13 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
no raczej nie fabryczne,
trzymaja cos,czy robia tylko za ograniczniki dla sprezyny ? przypadkiem nie ograniczaja ruchu sprezyny na tyle,ze drut sie wygina przy wrzucaniu biegow ?
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Regeneracja skrzyni biegów, części
« Odpowiedź #34 dnia: Styczeń 21, 2018, 10:48:03 am »

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1944
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Tylko ograniczają ruch sprężyny, nie wygina się przy wrzucaniu biegów.
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 160+KM 23E | Renault Laguna 3 GT 2.0 dCi 178KM

Odp: Regeneracja skrzyni biegów, części
« Odpowiedź #35 dnia: Styczeń 21, 2018, 11:03:42 am »

Offline mruk1313

  • OHV-FSO HEKO TEAM
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3427
  • Płeć: Mężczyzna
  • 19 lat z FSO
    • FSO POLONEZ CARO+ 1.6GSI 1998r. 60tyś km... i coś jeszcze x2......
Oj coś czuje że będzie wyła.
Kiedyś mechanik starej daty powiedział ze skrzynią się nic nie robi bo nie spasujesz jak fabrykę, lepiej dostać drugą skrzynie.
Ale jestem ciekawy czy operacja się powiodła i będzie wszystko ładnie ze sobą współpracować.
FSO cars from POLAND
...........3xFSO.........

Odp: Regeneracja skrzyni biegów, części
« Odpowiedź #36 dnia: Styczeń 21, 2018, 12:27:44 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2060
Jak jest dobrze złożona, to wyć nie będzie.

Odp: Regeneracja skrzyni biegów, części
« Odpowiedź #37 dnia: Luty 18, 2018, 14:29:44 pm »

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1944
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Wczoraj z pomocą Multca i SeBy "nowa" skrzynia została zainstalowana w ATU. Nic nie wyje i nie klekocze, dwójka wchodzi jak w masło, biegi nie wypadają ;p

Dodatkowo jeszcze zostały zamontowane nowe:
- poduszka skrzyni biegów
- łapa sprzęgła
- łożysko wyciskowe/oporowe sprzęgła
- włącznik świateł cofania

Skrzynia zalana olejem FUCHS Titan Sintofluid 75W80. Zrobione około 100km, na razie jeżdżę spokojnie. Dam jej trochę czasu żeby olej dotarł we wszystkie zakamarki i wszystko się dobrze ułożyło/dopasowało.
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 160+KM 23E | Renault Laguna 3 GT 2.0 dCi 178KM

Odp: Regeneracja skrzyni biegów, części
« Odpowiedź #38 dnia: Luty 18, 2018, 20:49:47 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2060
Mogłeś wlać jakiegoś syfa na początek i spuścić po 500 km. Ja to robię po naprawie wszelkiej maści skrzyń, na wypadek gdyby jeszcze się coś odmoczyło i miało wpaść w łożyska

Odp: Regeneracja skrzyni biegów, części
« Odpowiedź #39 dnia: Maj 02, 2018, 12:20:42 pm »

Offline Tur-gsi

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 52
    • polonez atu 1,6 gsi
Podepnę się pod temacik,u mnie w pluszaku zgrzyta dwójka i na begu jałowym zgrzęcholi skrzynia,robić czy kupować używkę?