Autor Wątek: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania  (Przeczytany 685 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline daniel22

  • Ranga: SUM
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1312
  • Płeć: Mężczyzna
    • matiz 0.8 friend, ale szyby w prądzie (drzwi od wersji joy)
Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #20 dnia: Lipiec 07, 2018, 14:32:20 pm »
1. Zalecenie producenta

Bo 5W40 było wtedy mało popularne i bardzo drogie.

Cytuj (zaznaczone)
2. Sprawdzałem, pod nasz klimat i nasze temp 10w40

Tia... 10W będzie gdzieś pomiędzy 5 a 15W https://youtu.be/tYkg0oDUXs8?t=5m33s (Oczywiście -37 stopni u nas nigdy nie będzie, ale...)

https://www.youtube.com/watch?v=wEBbUEE5uXU (...tutaj drugi film z trochę wyższą temperaturą, która u nas się trafia, a pamiętam, że użytkujesz to auto na co dzień, butelki wniesione do mieszkania przed rozpoczęciem kręcenia filmu tez się trochę ogrzały, a i tak widać różnicę).

Użytkownik pontonów KONGER

Online Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1559
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #21 dnia: Lipiec 07, 2018, 15:02:02 pm »
Popychacze możesz wstępnie "zatankować" olejem (jeśli je rozbierałeś) ale nie dużo - minimalnie żeby nie chodziły na sucho przy pierwszym odpaleniu, resztę nabije pompa. Ja u siebie popychaczy nie rozbierałem, jedynie za pomocą nasadki i imadła wypompowałem z każdego stary olej no i oczyściłem z zewnątrz szmatką nasączoną benzyną ekstrakcyjną.

Do sztywnowałkowej k-serii można lać 5W, do VVC niewskazane bo będzie głośno pracował. Mój aktualnie się dociera na Elfie 10W40, niedługo zmiana prawdopodobnie na Motula 6100.

W sprawie przepustnicy Multec wyjaśnił, ta o średnicy 52mm pochodzi z ZR'a 160 i jest bardzo trudno dostępna. Ale nic nie stoi na przeszkodzie żeby zastosować oryginalną przepustnicę z poldorovera (56mm), oczywiście usuwając z niej najpierw silnik krokowy i nastawnik wolnych obrotów - tak mam aktualnie u siebie w VVC.

Koło pasowe możesz zastosować z jedną bieżnią od 1.4 i paskiem 4pk (chyba 750) - zanim zamontowałem u siebie wspomaganie jeździłem na takim setupie (z tym alternatorem który Ci sprzedałem) i nie było problemów. Nic nie będzie obcierało o obudowę, taka sytuacja zachodzi w drugą stronę - gdy do silnika 1.4 założymy koło od wersji ze wspomaganiem i zostawimy dolne koło rozrządu od wersji z manualnym napinaczem (różnica chyba 2mm w grubości). Ale też nie za długo - po 5 minutach pracy się dotrze i będzie git.

Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 23E

Offline Ciastek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1115
  • Płeć: Mężczyzna
  • PN Caro 1.4 '96, Yamaha XJ600N, Fiat Bravo 1.2 80
Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #22 dnia: Lipiec 07, 2018, 15:46:59 pm »
Ja myślałem nad towotem, bo podobno most wycisza, to i może do silnika bym łyżką nałożył.

podobno najlepszy grafitowy, optymnalne rozwiązanie <ok>

oczywiście usuwając z niej najpierw silnik krokowy i nastawnik wolnych obrotów - tak mam aktualnie u siebie w VVC.

Nie będe pisał PW, po to założyłem ten temat. Mógłbyś wyjaśnić? Wystarczy odpiąć wtyczkę czy trzeba coś zaślepić? To samo nastawnik wolnych...
« Ostatnia zmiana: Lipiec 07, 2018, 15:50:59 pm wysłana przez Ciastek »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1937
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #23 dnia: Lipiec 07, 2018, 16:18:13 pm »
Mnie bardziej interesuje, gdzie w takim układzie podpiąć odpowietrznik skrzyni korbowej, w przypadku zastosowania przepustnicy z poldorovera.

Do sztywnowałkowej k-serii można lać 5W, do VVC niewskazane bo będzie głośno pracował. Mój aktualnie się dociera na Elfie 10W40, niedługo zmiana prawdopodobnie na Motula 6100.
Czy głośno pracuje to jedyny argument przeciw 5W czy też występuje przyspieszone zużycie podzespołów wykonawczych zmianę faz rządu?
« Ostatnia zmiana: Lipiec 07, 2018, 16:22:03 pm wysłana przez Gomulsky »
Jeżdżę FSO:
Cytat: Varisella
BO MNIE KU*WA STAĆ.

Offline daniel22

  • Ranga: SUM
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1312
  • Płeć: Mężczyzna
    • matiz 0.8 friend, ale szyby w prądzie (drzwi od wersji joy)
Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #24 dnia: Lipiec 07, 2018, 16:26:41 pm »
A mnie strasznie ciekawi, jak wpływa zalanie oleju 5W40 o takiej samej lepkości letniej jak 10W40 na głośniejszą pracę silnika. Proszę o rozwinięcie i uzasadnienie.
Użytkownik pontonów KONGER

Offline Ciastek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1115
  • Płeć: Mężczyzna
  • PN Caro 1.4 '96, Yamaha XJ600N, Fiat Bravo 1.2 80
Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #25 dnia: Lipiec 07, 2018, 16:47:50 pm »
co myślicie o rozbieraniu szklanek i rozciąganiu sprężynek w środku?

Offline Macfly

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 613
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO ATU 1.6 -> 1.4 GLI 16V 1997 Polski Fiat 125p 1980
Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #26 dnia: Lipiec 07, 2018, 16:59:42 pm »
Ja pier***e  człowiek się zapyta o  szczegóły a ci dalej pier***ą   o olejach ręce opadają ... Gdzie nie wejdę na forum to zawsze to pierd****ie o oleju ludzie ogarnijcie się  . Temat jest o sawpie na 1.8 a wy pierdzielicie o olejach ...
"Anywhere, anytime
I would do anything for you
Anything for you
Yesterday got away
Melody stuck inside my head "

Offline daniel22

  • Ranga: SUM
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1312
  • Płeć: Mężczyzna
    • matiz 0.8 friend, ale szyby w prądzie (drzwi od wersji joy)
Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #27 dnia: Lipiec 07, 2018, 17:24:23 pm »
Ja pier***e  człowiek się zapyta o  szczegóły a ci dalej pier***ą   o olejach ręce opadają ... Gdzie nie wejdę na forum to zawsze to pierd****ie o oleju ludzie ogarnijcie się  . Temat jest o sawpie na 1.8 a wy pierdzielicie o olejach ...

1. Autor tematu pytał się o olej w 1 poście.
2. Znowu pojawił się ten sam głupi mit, że łolaboga 5W40 jest "rzadki" a 10W40 "gęściejszy", "lepszy bo tak producent zalecał" więc znowu jest prostowany, jakby ktoś pisał, że 1.4 jest tylko do wypluwania UPG co 10 tysięcy kilometrów, to byś wyjaśniał, że nie, czy milczał?
3. O co ból dupy? Forum służy do rozmów, i całe szczęście, że jako jedyne z for FSO nie zdechło w przeciwieństwie do całej reszty, najwyżej cała dyskusja zostanie przeniesiona do wątku olejowego.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 07, 2018, 17:36:58 pm wysłana przez daniel22 »
Użytkownik pontonów KONGER

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1937
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #28 dnia: Lipiec 07, 2018, 17:27:51 pm »
Ja pier***e  człowiek się zapyta o  szczegóły a ci dalej pier***ą   o olejach ręce opadają ... Gdzie nie wejdę na forum to zawsze to pierd****ie o oleju ludzie ogarnijcie się  . Temat jest o sawpie na 1.8 a wy pierdzielicie o olejach ...
Koło islamskie jednomasowe  z nowszych roverów (min. 1.6 bo większe sprzęgło), komp to w sumie jeden "ch*" mgf lepiej się wkręca bo cały czas jest trochę podlany, ale Freelander też może być i taniej można  go kupić. Jeśli jednak komp z mgfa to potrzebne są wtryski od rovera 1.6. Z kompa trzeba zdjąć immo, także  polecam ogłosićna forum przetarg i wybrać  tansza oferte koniecznie krokowiec wolnych obrotów na kolektorze. Chyba tylko tyle i aż tyle, na forum do znalezienia w 15 min. A no i olej, koniecznie syntetyczny bo lepsiejszy ;)

Poza tym czemu tak niegrzecznie?
« Ostatnia zmiana: Lipiec 07, 2018, 17:32:18 pm wysłana przez Gomulsky »
Jeżdżę FSO:
Cytat: Varisella
BO MNIE KU*WA STAĆ.

Online Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1559
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #29 dnia: Lipiec 07, 2018, 17:47:06 pm »
Nie będe pisał PW, po to założyłem ten temat. Mógłbyś wyjaśnić? Wystarczy odpiąć wtyczkę czy trzeba coś zaślepić? To samo nastawnik wolnych...
Wtyczkę odpiąć to na pewno, bo po tym zabiegu nie będzie jej już gdzie w tej przepustnicy podpiąć :d Trzeba odkręcić obudowę silnika krokowego i wyjąć sam silnik, "koło" zębate i trzpień ustalający wolne obroty.



Silnik krokowy nowego typu, a w zasadzie zawór wolnych obrotów montujesz na kolektorze, przewód doprowadzający prowadzisz do króćca w przepustnicy. Zdjęcie jak to wygląda u mnie w temacie o moim aucie.

Mnie bardziej interesuje, gdzie w takim układzie podpiąć odpowietrznik skrzyni korbowej, w przypadku zastosowania przepustnicy z poldorovera.
Jeden króciec jest w kolektorze, drugi w przepustnicy. Ten w przepustnicy wykorzystujesz jako doprowadzenie powietrza do krokowca. Ten w kolektorze prowadzisz do jednego z wyjść w pokrywie zaworów, drugi zaślepiasz albo prowadzisz wężykiem pod auto. Jak silnik w dobrym stanie to oba mogą dmuchać w atmosferę :]

Czy głośno pracuje to jedyny argument przeciw 5W czy też występuje przyspieszone zużycie podzespołów wykonawczych zmianę faz rządu?
Nie występuje. Oprócz ryzyka głośniejszej pracy mechanizmów dochodzi kwestia sterowania. Zmienne fazy sterowane są hydraulicznie, w układzie jest czujnik temperatury oleju. ECU na podstawie tego odczytu oblicza sobie jaka powinna być lepkość przy temperaturze X i decyduje jak długo zawory sterujące VVC mają być otwarte żeby uzyskać odpowiednie przesunięcie fazy, sterownik był kalibrowany do pracy na oleju 10W40.
co myślicie o rozbieraniu szklanek i rozciąganiu sprężynek w środku?
Robiłem to w 1.4, nie zauważyłem poprawy/pogorszenia. Ważne aby kanały olejowe w głowicy nie były zapchane, przy składaniu nie używać sylikonu tylko uszczelniacz anaerobowy (polecam earlinga AFD 2018) i nie przesadzać z ilością.
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 23E

Offline daniel22

  • Ranga: SUM
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1312
  • Płeć: Mężczyzna
    • matiz 0.8 friend, ale szyby w prądzie (drzwi od wersji joy)
Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #30 dnia: Lipiec 07, 2018, 18:12:56 pm »
Zatem głośniejsza praca w tym przypadku będzie tylko i wyłącznie na zimnym silniku i przy ujemnych temperaturach, bo przy takich warunkach dopiero na wykresach lepkość 5W40 i 10W40 różni się diametralnie, w temperaturze 100 stopni lepkość oleju 10W40 i 5W40 jest zazwyczaj identyczna, zależnie jeszcze od producenta oleju,bo w niektórych przypadkach i 10W40 może być mniej lepki od 5W40 w 100 stopniach i odwrotnie. Producent w instrukcji zaznaczył, że silnik będzie nieprawidłowo pracował na innej lepkości oleju?
Użytkownik pontonów KONGER

Offline Grejfrut#1980

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 106
  • Płeć: Mężczyzna
  • Make Love Not Foch !
    • PNy `80-94
Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #31 dnia: Lipiec 07, 2018, 19:32:48 pm »
Ja pier***e  człowiek się zapyta o  szczegóły a ci dalej pier***ą   o olejach ręce opadają ... Gdzie nie wejdę na forum to zawsze to pierd****ie o oleju ludzie ogarnijcie się  . Temat jest o sawpie na 1.8 a wy pierdzielicie o olejach ...


nie unoś się :) i tak latać nie umiesz...
od rozmowy o olejach gorzej wyglądają Twoje "przecinki" ...
FSO to jest to!

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1692
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL7 05r. 2.0 16V 155KM
Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #32 dnia: Lipiec 07, 2018, 22:03:28 pm »
Zwykłą k-seria olej 5w-40 a vvc 10w-40. Tyle odnośnie olejów do Rover. Jeśli chodzi o swap. Przepychu od ZR'a 160, koło zamachowe od 1.6 16v 32-4 czy tam 34-4 ale raczej 32-4, krokowy wraz z cewkami, czujnikiem położenia walka i komputerem od MEMS3 i *uj. Tyle w całym temacie. Krótko zwięźle i na temat
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: Honda Accord CL7 05r. 2.0 16V I-VTEC 155KM -> 2.4 16V I-VTEC 190KM
Polonez Caro 96r 1.8 16V   >135KM :)

Online KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 11053
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #33 dnia: Lipiec 07, 2018, 22:14:13 pm »
co myślicie o rozbieraniu szklanek i rozciąganiu sprężynek w środku?
sprezyna w popychaczu hydraulicznym nie przenosi sily nacisku,
nie ma sensu jej rozciagac

ECU na podstawie tego odczytu oblicza sobie jaka powinna być lepkość przy temperaturze X i decyduje jak długo zawory sterujące VVC mają być otwarte żeby uzyskać odpowiednie przesunięcie fazy, sterownik był kalibrowany do pracy na oleju 10W40.
wierzysz w to co piszesz ?
to jest zwyly tlok i jego pozycja zalezy tylko od ilosci oleju w cylindrze, nie wazne czy bedzie to 10W40 czy rzepakowy, czy moze woda swiecona,
zadna kalibracja nie ma tu sensu, bo oleje roznych producentow maja rozne parametry i olej zmienia parametry, w tym lepkosc wraz z czasem pracy,
dlatego wariatory w alfach moga zaczac klepac na starym oleju i ucichnac po wymianie, ale WC klepie tak samo,bo w nim nie ma wariatora
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Offline daniel22

  • Ranga: SUM
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1312
  • Płeć: Mężczyzna
    • matiz 0.8 friend, ale szyby w prądzie (drzwi od wersji joy)
Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #34 dnia: Lipiec 07, 2018, 22:17:39 pm »
Zatem mit "złego syntetyku" znowu obalony, bo faktycznie przypomniałeś mi, że olej pod koniec eksploatacji odbiega od swoich początkowych parametrów, nie mówiąc o tym, że lepkość różnych producentów oleju jest różna, o czym wspomniałem wcześniej, może mieć w 100 stopniach cst 15, jak i 13,5, więc można lać śmiało 5W40 i do VVC i tyle :).
Użytkownik pontonów KONGER

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1937
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #35 dnia: Lipiec 08, 2018, 11:13:33 am »
Wtyczkę odpiąć to na pewno, bo po tym zabiegu nie będzie jej już gdzie w tej przepustnicy podpiąć  Trzeba odkręcić obudowę silnika krokowego i wyjąć sam silnik, "koło" zębate i trzpień ustalający wolne obroty.

 

Silnik krokowy nowego typu, a w zasadzie zawór wolnych obrotów montujesz na kolektorze, przewód doprowadzający prowadzisz do króćca w przepustnicy. Zdjęcie jak to wygląda u mnie w temacie o moim aucie.
Spróbowałem, owszem silnik wkręcał się jak oszalały, tylko stracił zupełnie wolne obroty, cały czas 1200-1500 RPM. Także póki co odpuszczam, przepustnica 48 mm też daje radę, może kiedyś się trafi 52 mm...

Nie występuje. Oprócz ryzyka głośniejszej pracy mechanizmów dochodzi kwestia sterowania. Zmienne fazy sterowane są hydraulicznie, w układzie jest czujnik temperatury oleju. ECU na podstawie tego odczytu oblicza sobie jaka powinna być lepkość przy temperaturze X i decyduje jak długo zawory sterujące VVC mają być otwarte żeby uzyskać odpowiednie przesunięcie fazy, sterownik był kalibrowany do pracy na oleju 10W40.
Wypowiedź KGB wyczerpała temat, ale dorzucę tylko tyle, że takie coś wymagałoby kalibracji po każdej zmianie oleju, ba nawet między wymianami oleju wmiarę jego starzenia. Także taki sposób sterowania byłby absolutnie bez sensu. Czujnik temperatury oleju może mieć wpływ na osiągi silnika (ECU będzie przycinał moc póki silnik nie będzie dobrze rozgrzany), ale na pewno nie na sterowanie fazami rozrządu.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 08, 2018, 11:19:55 am wysłana przez Gomulsky »
Jeżdżę FSO:
Cytat: Varisella
BO MNIE KU*WA STAĆ.

Online Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1559
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #36 dnia: Lipiec 08, 2018, 14:03:53 pm »
wierzysz w to co piszesz ?
to jest zwyly tlok i jego pozycja zalezy tylko od ilosci oleju w cylindrze, nie wazne czy bedzie to 10W40 czy rzepakowy, czy moze woda swiecona,
zadna kalibracja nie ma tu sensu, bo oleje roznych producentow maja rozne parametry i olej zmienia parametry, w tym lepkosc wraz z czasem pracy,
dlatego wariatory w alfach moga zaczac klepac na starym oleju i ucichnac po wymianie, ale WC klepie tak samo,bo w nim nie ma wariatora
To nie jest mój wymysł, tylko informacje wielokrotnie powtarzane przez angoli, a nikt nie zna tych silników lepiej niż oni.

Rover w instrukcji zaznaczał, do VVC stosować olej 10W40 o klasyfikacji ACEA A2, a przy innych silnikach były zaznaczane alternatywy, np. dla diesla 2.0 było to 10W40 lub 15W40.

Spróbowałem, owszem silnik wkręcał się jak oszalały, tylko stracił zupełnie wolne obroty, cały czas 1200-1500 RPM. Także póki co odpuszczam, przepustnica 48 mm też daje radę, może kiedyś się trafi 52 mm...
Albo miałeś nieszczelność albo coś nie tak z przepustnicą.

Czujnik temperatury oleju może mieć wpływ na osiągi silnika (ECU będzie przycinał moc póki silnik nie będzie dobrze rozgrzany), ale na pewno nie na sterowanie fazami rozrządu.
VVC działa płynnie w pełnym zakresie obrotów i każdych warunkach, czy silnik jest zimny czy ciepły, moc nie jest nigdzie przycinana. Temperatura oleju jest jednym z głównych parametrów dla sterowania VVC.



PS. Jak to zwykle na PTKu bywa po raz kolejny z pozornie prostego tematu robi się gigantyczny offtop.
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 23E

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4506
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #37 dnia: Lipiec 08, 2018, 16:26:17 pm »
Rover w instrukcji zaznaczał, do VVC stosować olej 10W40 o klasyfikacji ACEA A2, a przy innych silnikach były zaznaczane alternatywy, np. dla diesla 2.0 było to 10W40 lub 15W40.

ACEA A2? To nawet ciężko będzie znaleźć. Brzmi to jednak jakby ktoś coś pomieszał.
Roverki też gadały swego czasu że tylko MLS, a okazało się to bzdurą.

Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
części nadwozia w kolorze 44E i rogal do Rovera

Offline daniel22

  • Ranga: SUM
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1312
  • Płeć: Mężczyzna
    • matiz 0.8 friend, ale szyby w prądzie (drzwi od wersji joy)
Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #38 dnia: Lipiec 08, 2018, 20:36:57 pm »
PS. Jak to zwykle na PTKu bywa po raz kolejny z pozornie prostego tematu robi się gigantyczny offtop.

Jak ktoś pisze coś, co nie ma pokrycia w rzeczywistości, to inni to prostują - i jest to normalne. "Lepsze czasy" for w postaci postów "bez amortyzatorów z resorami od stara polonez lepiej się prowadzi" szczęśliwie minęły, a właściwie zostały przeniesione na wspomniane już fan kluby facebookowe.
Użytkownik pontonów KONGER

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4506
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #39 dnia: Lipiec 08, 2018, 21:06:07 pm »
PTK jest teraz super, ten temat też. Sam się przymierzam do SWAPa i dowiedziałem się z tego tematu dużo ważnych rzeczy. Sprawa tego jaki olej stosować, też jest istotna.
Wprawdzie wydaje mi się że 5W40 by robił robotę bo lepkość zależy od temp. i sterowanie rozrządu w zależności od lepkości wydaje się nie mieć sensu.

Z drugiej strony są pewne półsyntetyki Motul i Liqui Moly, których cena nie jest astronomiczna.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
części nadwozia w kolorze 44E i rogal do Rovera