Autor Wątek: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania  (Przeczytany 17538 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« dnia: Lipiec 06, 2018, 09:04:27 am »

Offline Ciastek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1293
  • Płeć: Mężczyzna
  • PN 1.8 16v, AR 147 1.9jtd, Ducati Monster 900
Cześć

Niedługo planuję zrobić SWAP na 1.8 i mam kilka pytań które niekoniecznie były tutaj poruszane. Początkowo wzorowałem się na dostępnym w necie artykule Serockiego ale podobno jest tam sporo błędów.

1) Przepustnica MHB000080 (piszę z pamięci), aluminiowa, wiadomo o którą chodzi. Ma ona mniejszą średnicę niż poldoroverowa, jaki jest sens jej zakładania? Trzeba wiercić dodatkowo kolektor, kombinować z krokowym. w 1.4 mam cały czas mniejsze bądź większe problemy z wolnymi obrotami. Wymiana przepustnicy i krokowego coś w tym temacie pomoże czy wręcz przeciwnie?

2) Koło pasowe wału korbowego. Przy okazji SWAPa chce wsadzić alternator 65A (chyba z 400), na pasku 5pk, w poldoroverze jest 4pk. Silnik 1.8 z rovera również ma koło na 5pk, tyle że z dodatkowym miejscem na napęd (wspomaganie). Nigdy nie będe wsadzał klimy ani wspomagania i nie podoba mi się ilość wolnego miejsca w poldku przed pasem przednim. Można usunąć mechanicznie (szlifierką) część koła i jak najdokładniej wyrównać ręcznie czy trzeba kupić nowe/używane koło bez klimy, o ile są takie dostępne?

3) nabicie trzpienia na wałek, klej do gwintów wystarczy?

4) Silnik będzie jeździł na półsyntetyku, czy jest sens hydropopychacze uzupełniać syntetykiem w tym przypadku?

W innych wątkach info o dyszach gazowych ~2.2mm i ciśnienie 1,2-1,3 na reduktorze

Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 06, 2018, 10:55:43 am »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3142
  • Płeć: Mężczyzna
    • Kombi 1,8 16V
1) Przepustnica MHB000080 (piszę z pamięci), aluminiowa, wiadomo o którą chodzi. Ma ona mniejszą średnicę niż poldoroverowa, jaki jest sens jej zakładania? Trzeba wiercić dodatkowo kolektor, kombinować z krokowym. w 1.4 mam cały czas mniejsze bądź większe problemy z wolnymi obrotami. Wymiana przepustnicy i krokowego coś w tym temacie pomoże czy wręcz przeciwnie?
Chodzi o sposób sterowania wolnymi obrotami w nowszych roverach nie reguluje się uchylenia przepustnicy tylko otwarcie zaworu obejsciowego, jak w abisexie i GSi. I starsze rozwiązanie z nowszym nie jest wymienne. Co do konkretnie tej przepustnicy, podobno uzyskuje się na niej najwyższą moc, ale cudów się nie spodziewaj.
4) Silnik będzie jeździł na półsyntetyku, czy jest sens hydropopychacze uzupełniać syntetykiem w tym przypadku?
Po co, skoro i tak napełnią się właściwym olejem?
W innych wątkach info o dyszach gazowych ~2.2mm i ciśnienie 1,2-1,3 na reduktorze
Te 2.2 mm to tak trochę mało, jak już tam pisałem rozwiercilem do 2.5 mm i przy ciśnieniu 1.1 bara dalej było mało. Teraz podkręciłem ciśnienie na 1.2 bara i dopiero zaczyna być ok, choć i tak może być trochę mało.
2) Koło pasowe wału korbowego. Przy okazji SWAPa chce wsadzić alternator 65A (chyba z 400), na pasku 5pk, w poldoroverze jest 4pk. Silnik 1.8 z rovera również ma koło na 5pk, tyle że z dodatkowym miejscem na napęd (wspomaganie). Nigdy nie będe wsadzał klimy ani wspomagania i nie podoba mi się ilość wolnego miejsca w poldku przed pasem przednim. Można usunąć mechanicznie (szlifierką) część koła i jak najdokładniej wyrównać ręcznie czy trzeba kupić nowe/używane koło bez klimy, o ile są takie dostępne?
Można, ale po co, lepiej mieć wspomnę niż jej nie mieć ;) A w minusie podobno koło pasowe wchodzi na styk, tak że jeszcze można paski pozakładać (w plusie to już w ogóle jest luźno ).
« Ostatnia zmiana: Lipiec 06, 2018, 11:04:03 am wysłana przez Gomulsky »

Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 06, 2018, 11:03:00 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
2) Koło pasowe wału korbowego. Przy okazji SWAPa chce wsadzić alternator 65A (chyba z 400), na pasku 5pk, w poldoroverze jest 4pk.
65A mozesz puscic na pasku 4 klinowym
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 06, 2018, 11:29:07 am »

Offline Ciastek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1293
  • Płeć: Mężczyzna
  • PN 1.8 16v, AR 147 1.9jtd, Ducati Monster 900
65A mozesz puscic na pasku 4 klinowym

w niedalekiej przyszłości większy alternator i webasto więc wole 5pk i od razu zrobić jak trzeba. Jak z kwestią współpracy koło pasowe-wał korbowy? Można tam dać inne używane koło? Ktoś znający się na rzeczy powiedział kiedyś "nie odważyłbym się wstawić inne używane koła zębawe rozrządu na wałki" czy ta zasada dotyczy również koła pasowego?

Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 06, 2018, 12:37:57 pm »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3142
  • Płeć: Mężczyzna
    • Kombi 1,8 16V
Litości, w czym niby jest gorsze używane koło zębate bez nadmiernego luzu z innego silnika od luźnego kółka, ale fabrycznego? Czym innym jest współpracująca para kół zębatych, a czym innym jest koło zębate współpracujące z paskiem rozrządu. Składając 1,8 miałem do wyboru 3 małe koła nierządu i wybrałem to, które miało najmniejszy luz na wale (a dokładniej prawie go nie miało), aby fazy rozrządu możliwie dobrze się zgrywały. Idąc tym tropem to wymieniając małe koło na nowe musiałbyś wymieniać też wał na nowy bo czop wału już się "ułożył" pod stare koło...
Co do samego koła pasowego, koło pasowe od poldorovera nie podejdzie, gdyż jest obsadzone wyżej niż w nowszych roverach (małe kółko rozrządu jest niższe w polonezie). Także zostawiając koło rozrządu z 1.8 musisz zostawić koło pasowe z 1.8. Samą bieżnię pod pasek napędzający pompę wspomagania możesz stoczyć na tokarce, a nie szarp się z diaxem.

Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 06, 2018, 14:05:50 pm »

Offline Ciastek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1293
  • Płeć: Mężczyzna
  • PN 1.8 16v, AR 147 1.9jtd, Ducati Monster 900
Po co, skoro i tak napełnią się właściwym olejem?

chcę je wstępnie napełnić olejem, taki rodzaj masturbacji nad procesem :) Na poważnie, ma to sens czy nie? Nowe szklanki są wstępnie wypełnione olejem w jakimś celu. Pytanie: czy ten olej się miesza z resztą czy zostaje po nabiciu?

Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 06, 2018, 14:55:13 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Jak z kwestią współpracy koło pasowe-wał korbowy? Można tam dać inne używane koło?
jezeli pasuje,czyli ma takie samo mocowanie to nie ma problemu z zalozeniem kola od innego silnika,
ale obcinanie diaksem nie wchodzi w gre,
 kola sa wywazane i po stoczeniu wybranej czesci nalezaloby je wywazyc,
albo przynajmniej sprawdzic pod tym wzgledem
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 07, 2018, 00:17:12 am »

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3795
  • Płeć: Mężczyzna
    • E46 325Ci | ROVER 45 1.8 | C+ 98 | Caro 1996 1.6 16V
MHB000800 to zwykła przepustnica 48mm i na niej nie robi się największej mocy. MHB000261 czyli 52mm jest najbardziej interesująca.
Koło załóż z 1.4, najwyżej lekko przytrze obudowę. Nic nie trzeba rzeźbić, toczyć cudować.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 07, 2018, 00:19:30 am wysłana przez Multec »
"JAZDA PRÓBNA" c.d nastąpi...

Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 07, 2018, 00:37:52 am »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3142
  • Płeć: Mężczyzna
    • Kombi 1,8 16V
MHB000261 czyli 52mm jest najbardziej interesująca.
To nie jest przypadkiem przepustnica od MG F?
czy ten olej się miesza z resztą czy zostaje po nabiciu?
<lol> Panie... czy to jest jakaś prowokacja? Wiadomo, że za jakiś czas szklanka napełni się olejem krążącym w silniku. W ogóle to po co lać półsyntetyka? Przecież obecnie "syntetyk" i półsyntetyk to są praktycznie jedna pieniądze, a że lepsze jest wrogiem gorszego to lepiej brać syntetyk niż półsyntetyk. Poza tym nie bierzesz pod uwagę tego, że polonezowski rozrusznik na prawdę ciężko kręci 1.8, więc w zimie raczej będziesz mógł zapomnieć o lekkim rozruchu.

Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 07, 2018, 01:38:41 am »

Offline Macfly

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1004
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO ATU 1.6 -> 1.4 -> 1.8 GLI 16V 1997, Polski Fiat 125p 1980, Caro 1.4 16V , Fiat 126p ELX 1.2 75 Fire
A że tak podepnę się pod pytanie jak wygląda odpalanie 1.8 na osprzęcie 1.8 jakie koło zamachowe jest potrzebne  i jakiego najlepiej kompa  i przepustnicy szukać ? Podobno sterownik z  MGF  ma trochę inną mapę i się ostrzej wkręca  ? Prawda to czy wszystko jedno ?
« Ostatnia zmiana: Lipiec 07, 2018, 01:41:59 am wysłana przez Macfly »
"Wóz ma swoją specyfikę. Żeby ruszyć wrzucasz trójkę, luz to opcja parkowania, wsteczny to dwójka, a gaz to wsteczny. "

Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 07, 2018, 08:11:16 am »

Offline Ciastek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1293
  • Płeć: Mężczyzna
  • PN 1.8 16v, AR 147 1.9jtd, Ducati Monster 900
Panie... czy to jest jakaś prowokacja? Wiadomo, że za jakiś czas szklanka napełni się olejem krążącym w silniku. W ogóle to po co lać półsyntetyka?

Oprawca kiedyś o tym pisał jak rozbierał swoje 1.4.

Chce mieć półsyntetyk i tyle. Silnik nie jest nowy, nwm ile będzie brał, biore pod uwagę zalecenia producenta i warunki eksploatacji.

Ciekawe na jakich olejach jeżdżą właściciele vvc? Tam też byś lał syntetyk?

PS

lepsze jest wrogiem gorszego
lepsze jest wrogiem dobrego, czyli jednak...półsyntetyk, w moim przypadku LM10W40.

Ja za radą multeca kupiłem kompa z MGFa, jeżeli Gomulsky wyrażasz chęć możemy sprawdzić (nagrać) 0-100, tyle że trzeba by mieć wyniki z pomiarów ciśnienia z obu silników. Przełożenie mostu 4.3 (do wiosny, potem 3.9)
« Ostatnia zmiana: Lipiec 07, 2018, 08:27:57 am wysłana przez Ciastek »

Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 07, 2018, 09:06:52 am »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3142
  • Płeć: Mężczyzna
    • Kombi 1,8 16V
Ciekawe na jakich olejach jeżdżą właściciele vvc? Tam też byś lał syntetyk?
Aktualnie, w prawie każdym samochodzie mam zalany olej syntetyczny... Tak jak mówię, przy obecnych cenach olei syntetycznch nawet nie ma co sobie głowy zawracać polsyntetykami. Niezależnie od zapotrzebowania silnika na ten że.
kupiłem kompa z MGFa
O ezu, bo ja nie mam kompa od MG Fa, zaskoczę Cię, ale przepustnice nawet mam od MG F i na razie tylko lekko zmodzony wydech (w perspektywie chcę wrzucić całość na 2-2.5"  i ostatni tłumik nieco bardziej "charakterny").
Ps. Jeśli lepsze jest lepsze od dobrego, to oznacza że dobre jest gorsze od lepszego, czyli lepsze jest wrogiem gorszego ;)

Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 07, 2018, 10:21:36 am »

Offline Ciastek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1293
  • Płeć: Mężczyzna
  • PN 1.8 16v, AR 147 1.9jtd, Ducati Monster 900
zaskoczyłeś mnie, gratuluję. Jaki numer ma przepustnica od MGF

Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 07, 2018, 12:41:38 pm »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3142
  • Płeć: Mężczyzna
    • Kombi 1,8 16V
Jaki numer ma przepustnica od MGF
Przepustnica była z MG Fa 1,8 i jest to MHB000080. Trochę smuteczek :( Znaczy trzeba będzie szukać przepustnicy od WC. Pozostaje kwestia sensowności takiego zakupu, bo dla kilku KM i kilku Nm to raczej skórka za wyprawkę. A póki co trzeba będzie się zadowolić tym co jest.
Już abstra"ch*"ąc, że oleje 5W40 na półkach w sporej większości nie mają nic wspólnego z prawdziwym syntetykiem.
Panie inżynierze, właściwiej byłoby napisać wiele wspólnego bo te kilkanaście-kilkadziesiąt procent baz syntetycznych robi różnicę.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 07, 2018, 12:44:00 pm wysłana przez Gomulsky »

Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 07, 2018, 15:02:02 pm »

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1948
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Popychacze możesz wstępnie "zatankować" olejem (jeśli je rozbierałeś) ale nie dużo - minimalnie żeby nie chodziły na sucho przy pierwszym odpaleniu, resztę nabije pompa. Ja u siebie popychaczy nie rozbierałem, jedynie za pomocą nasadki i imadła wypompowałem z każdego stary olej no i oczyściłem z zewnątrz szmatką nasączoną benzyną ekstrakcyjną.

Do sztywnowałkowej k-serii można lać 5W, do VVC niewskazane bo będzie głośno pracował. Mój aktualnie się dociera na Elfie 10W40, niedługo zmiana prawdopodobnie na Motula 6100.

W sprawie przepustnicy Multec wyjaśnił, ta o średnicy 52mm pochodzi z ZR'a 160 i jest bardzo trudno dostępna. Ale nic nie stoi na przeszkodzie żeby zastosować oryginalną przepustnicę z poldorovera (56mm), oczywiście usuwając z niej najpierw silnik krokowy i nastawnik wolnych obrotów - tak mam aktualnie u siebie w VVC.

Koło pasowe możesz zastosować z jedną bieżnią od 1.4 i paskiem 4pk (chyba 750) - zanim zamontowałem u siebie wspomaganie jeździłem na takim setupie (z tym alternatorem który Ci sprzedałem) i nie było problemów. Nic nie będzie obcierało o obudowę, taka sytuacja zachodzi w drugą stronę - gdy do silnika 1.4 założymy koło od wersji ze wspomaganiem i zostawimy dolne koło rozrządu od wersji z manualnym napinaczem (różnica chyba 2mm w grubości). Ale też nie za długo - po 5 minutach pracy się dotrze i będzie git.

Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 160+KM 23E | Renault Laguna 3 GT 2.0 dCi 178KM

Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #15 dnia: Lipiec 07, 2018, 16:18:13 pm »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3142
  • Płeć: Mężczyzna
    • Kombi 1,8 16V
Mnie bardziej interesuje, gdzie w takim układzie podpiąć odpowietrznik skrzyni korbowej, w przypadku zastosowania przepustnicy z poldorovera.

Do sztywnowałkowej k-serii można lać 5W, do VVC niewskazane bo będzie głośno pracował. Mój aktualnie się dociera na Elfie 10W40, niedługo zmiana prawdopodobnie na Motula 6100.
Czy głośno pracuje to jedyny argument przeciw 5W czy też występuje przyspieszone zużycie podzespołów wykonawczych zmianę faz rządu?
« Ostatnia zmiana: Lipiec 07, 2018, 16:22:03 pm wysłana przez Gomulsky »

Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #16 dnia: Lipiec 07, 2018, 16:47:50 pm »

Offline Ciastek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1293
  • Płeć: Mężczyzna
  • PN 1.8 16v, AR 147 1.9jtd, Ducati Monster 900
co myślicie o rozbieraniu szklanek i rozciąganiu sprężynek w środku?

Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #17 dnia: Lipiec 07, 2018, 17:47:06 pm »

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1948
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Nie będe pisał PW, po to założyłem ten temat. Mógłbyś wyjaśnić? Wystarczy odpiąć wtyczkę czy trzeba coś zaślepić? To samo nastawnik wolnych...
Wtyczkę odpiąć to na pewno, bo po tym zabiegu nie będzie jej już gdzie w tej przepustnicy podpiąć :d Trzeba odkręcić obudowę silnika krokowego i wyjąć sam silnik, "koło" zębate i trzpień ustalający wolne obroty.



Silnik krokowy nowego typu, a w zasadzie zawór wolnych obrotów montujesz na kolektorze, przewód doprowadzający prowadzisz do króćca w przepustnicy. Zdjęcie jak to wygląda u mnie w temacie o moim aucie.

Mnie bardziej interesuje, gdzie w takim układzie podpiąć odpowietrznik skrzyni korbowej, w przypadku zastosowania przepustnicy z poldorovera.
Jeden króciec jest w kolektorze, drugi w przepustnicy. Ten w przepustnicy wykorzystujesz jako doprowadzenie powietrza do krokowca. Ten w kolektorze prowadzisz do jednego z wyjść w pokrywie zaworów, drugi zaślepiasz albo prowadzisz wężykiem pod auto. Jak silnik w dobrym stanie to oba mogą dmuchać w atmosferę :]

Czy głośno pracuje to jedyny argument przeciw 5W czy też występuje przyspieszone zużycie podzespołów wykonawczych zmianę faz rządu?
Nie występuje. Oprócz ryzyka głośniejszej pracy mechanizmów dochodzi kwestia sterowania. Zmienne fazy sterowane są hydraulicznie, w układzie jest czujnik temperatury oleju. ECU na podstawie tego odczytu oblicza sobie jaka powinna być lepkość przy temperaturze X i decyduje jak długo zawory sterujące VVC mają być otwarte żeby uzyskać odpowiednie przesunięcie fazy, sterownik był kalibrowany do pracy na oleju 10W40.
co myślicie o rozbieraniu szklanek i rozciąganiu sprężynek w środku?
Robiłem to w 1.4, nie zauważyłem poprawy/pogorszenia. Ważne aby kanały olejowe w głowicy nie były zapchane, przy składaniu nie używać sylikonu tylko uszczelniacz anaerobowy (polecam earlinga AFD 2018) i nie przesadzać z ilością.
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 160+KM 23E | Renault Laguna 3 GT 2.0 dCi 178KM

Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #18 dnia: Lipiec 07, 2018, 22:03:28 pm »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2902
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
Zwykłą k-seria olej 5w-40 a vvc 10w-40. Tyle odnośnie olejów do Rover. Jeśli chodzi o swap. Przepychu od ZR'a 160, koło zamachowe od 1.6 16v 32-4 czy tam 34-4 ale raczej 32-4, krokowy wraz z cewkami, czujnikiem położenia walka i komputerem od MEMS3 i *uj. Tyle w całym temacie. Krótko zwięźle i na temat
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: SWAP 1.4 -> 1.8 16V pytania
« Odpowiedź #19 dnia: Lipiec 07, 2018, 22:14:13 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
co myślicie o rozbieraniu szklanek i rozciąganiu sprężynek w środku?
sprezyna w popychaczu hydraulicznym nie przenosi sily nacisku,
nie ma sensu jej rozciagac

ECU na podstawie tego odczytu oblicza sobie jaka powinna być lepkość przy temperaturze X i decyduje jak długo zawory sterujące VVC mają być otwarte żeby uzyskać odpowiednie przesunięcie fazy, sterownik był kalibrowany do pracy na oleju 10W40.
wierzysz w to co piszesz ?
to jest zwyly tlok i jego pozycja zalezy tylko od ilosci oleju w cylindrze, nie wazne czy bedzie to 10W40 czy rzepakowy, czy moze woda swiecona,
zadna kalibracja nie ma tu sensu, bo oleje roznych producentow maja rozne parametry i olej zmienia parametry, w tym lepkosc wraz z czasem pracy,
dlatego wariatory w alfach moga zaczac klepac na starym oleju i ucichnac po wymianie, ale WC klepie tak samo,bo w nim nie ma wariatora
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.