Autor Wątek: TYLNY MOST UTRAPIENIE CO ROBIC?  (Przeczytany 33991 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

TYLNY MOST UTRAPIENIE CO ROBIC?
« Odpowiedź #40 dnia: Kwiecień 26, 2006, 09:36:21 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
WeŹ metrowy kątownik (jakiś w miarę uczciwy) na jego końcu nawierć dziurę fi8mm jakieś 1,5cm od bocznej krawędzi i ze 2 od końca. Potem przez tą dziurę złap śrubą (twardości conajmniej 8.8) do otworu w kołnieżu (czy jak to tam się zwie) a w drugi sąsiedni otwór wsadŹ  drugą śrubę z dużą podkładą tak aby zaparła się o zewnętrzną krawędŹ kątownika. Drugi koniec kątownika zaprzej o ziemię i powinno wystarczyć. Bynajmniej mi się tak udało odkręcić.

Kiedyś robiłem zdjęcia tego (prymitywnego) narzedzia i jak znajdę to wkleję wtedy wszystko będzie jasne  :mrgreen: .

[ Dodano: 2006-04-26, 09:43 ]


Coś takiego. Tutaj otwory są większe bo juz były w kątowniku co zresztą widać.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

TYLNY MOST UTRAPIENIE CO ROBIC?
« Odpowiedź #41 dnia: Kwiecień 26, 2006, 10:21:40 am »

Zak

  • Gość
Bocian_s#313,
a tam k?townik!
a nie lepiej zaci?gn?ć ręczny?
chyba że nie działa? to żeby kto? na hampel depn?ł!
chyba że jeste? sam  :sad: no to k?townik ratuje! :mrgreen:

TYLNY MOST UTRAPIENIE CO ROBIC?
« Odpowiedź #42 dnia: Kwiecień 26, 2006, 13:26:41 pm »

TXC

  • Gość
Dzieki za odpowiedzi!
Zrobie poprostu w ten sposob:

"Zasada jest taka. jak odkręcasz to licz obroty potem przy dokręcaniu wkręć na tyle samo aby nakrętka wróciła na swoje miejsce. Jak będziesz miał fart to wszystko pozostanie po staremu. Nie licz?c nieprzeciekaj?cego uszczelniacza."

i mam nadziej ze bedzie ok.

Tak na marginesie to po przejechniu 115kkm strasznie zaczal mi sie sypac uklad przeniesiena (aczkolwiek uwazam ze jest on i tak bardzo wytrzymaly bo u mnie to autko troche posmigalo z przyczepka nie zawsze prawidlowo obciazona), wymienilem krzyzaki i  lozyska na polosiach. Zostal mi jeszcze docisk i przegub elastyczny bo ta guma to nie wyglada juz za ciekawie.

I jeszcze jedna kwestia czy to chrakterystyczne "dzyn" przy ruszaniu da sie wyeliminowac bo u mnie to nie sa krzyzaki. Po osluchaniu wychodzi mi ze to okolice skrzyni biegow, wiec jak bede mial ja wywalona to mozna sprobowac sie tym zajac (oczywiscie w ramach rozsadku bo mechnikiem nie jestem). Tylko co to moze byc konkretnie?
Pozdro.

TYLNY MOST UTRAPIENIE CO ROBIC?
« Odpowiedź #43 dnia: Kwiecień 26, 2006, 19:06:10 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
chlopaki
nie macie pojecia o czym piszecie ,albo poprostu  nie wiecie jak jest zorganizowany naciag lozysk stozkowych w moscie

tulejko o ktorej piszecie to blaszana tuleja ktora pracuje na sciskanie w zakresie modulu Younga i pelni role rozpieracza
luz jest ustawiany na plytkach dystansowych ,a nie srubie
wiec nie piszcie glupot o liczeniu obrotow sruby ,bo jak chlopak nie docisnie nakretki to zgubi most po drodze
srube nalezy docisnac do konca ,a wtedy kolnierz dosunie plytki na poprzednie polozenie ,wiec tuleja przyjmie poprzednie naprezenia i napiecie wstepne bedzie takie jak poprzednio - dopiero zmiana grubosci plytek ,spilowanie kolnierza lub wymiana tuleji rozpreznej spowoduje zmiane luzu/napiecia wstepnego

P.S.
Cytat: "Zak"
a nie lepiej zaci?gn?ć ręczny?

na recznym to sobie zjedziesz opuszki palcow od krecenia  :roll:  ,a nakretki nie odkrecisz :asdf:
kola musza byc zablokowane sztywno - albo klucz musi byc zablokowany ,a kola obracac  :P
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

TYLNY MOST UTRAPIENIE CO ROBIC?
« Odpowiedź #44 dnia: Kwiecień 27, 2006, 13:52:29 pm »

Offline AndrewS#100

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 973
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 125p 1.4 16V MPI
    • http://www.roverki.pl
no to spoko podwazasz autorytet dwoch panow, a konkretnie morawskiego i trzeciaka  :roll:
w mojej wypowiedzi praktycznie zacytowalem fragment dzialu "wymiana uszczelniacza tylnego mostu"
jesli uwazasz ze autor ksiazki trzeciak pisze bzdury i nie ma pojecia to wybacz, ale ja na tym etapie koncze ta dyskusje
bo juz mnie brzuch ze smiechu boli i se zajadow narobie

nawet wczoraj rozmawialem z mechanikiem i potwierdzil ze dokrecenie tej nakretki na maksa powoduje
zablokowanie walka
tam sa podobne lozyska jak w kolach i tam tez za mocne dokrecenie powoduje zablokowanie kola,
polecam sobie obejzec przekroj mostu w tym dziale jaki podalem i przeanalizowac co sie o co zapiera

plytki owszem sa ale one w dalszym ciagu zapieraja sie o obudowe lozyska !!
a nie o jakis staly oddzielny element mostu
i ustalaja luz miedzy walkiem atakujacym a kolem talerzowym !!!

co znaczy dociagnac do konca??,  to moze trzeba zalozyc pneumatyka i krecic   :mrgreen:

mostu nie zgubi bo nakretka ma zabezpieczenie  :!:

specjalnie zacytuje dla ciebie jeden fragment

"Aby wiec nie spowodowac zablokowania i przegrzania łożysk, nie nalezy dokrecac nakretki mocujacej do oporu ..."
 :!:
Pozdrawiam Andrzej
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800 2.0 16V MPI
Jawa TS 350

TYLNY MOST UTRAPIENIE CO ROBIC?
« Odpowiedź #45 dnia: Kwiecień 27, 2006, 14:31:39 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
jakie nakretka ma zabezpieczenie ? mowisz o tej plastikowej wkladce ? :lol:
takie zabezpieczenie dziala po dokreceniu do oporu

nie wiem czy podwaznam czyjs autorytet ,bo czytalem ksiazke przed zmiana symeringu i jakos nie zauwazylem nieprawidlowosci w moim postepowaniu

albo pytales slabego mechanika ,albo moje FSO maja bardzo nietypowe mosty ,bo ani w 125p ani Polonezie nie zablokowalem lozysk
a dokrecalem dosc solidnie

dzisiaj akurat bede mial mozliwosc sprawdzenia w morawskim
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

TYLNY MOST UTRAPIENIE CO ROBIC?
« Odpowiedź #46 dnia: Kwiecień 27, 2006, 14:43:09 pm »

Offline AndrewS#100

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 973
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 125p 1.4 16V MPI
    • http://www.roverki.pl
zabezpiecznie w postaci zagiecia metalowej podkladki !!

morawski ?? porsze bardzo :

" walek napedzajacy ulozyskowany jest w dwoch lozyskach stozkowych, regulacje osiowa uzyskujemy przez zastosowanie 22 pierscieni o grubosciach 2,4....3,45 (co 0,05),
Wymagany naciag lozysk walka napedzajacego jest realizowany przez sprezysta tuleje odleglosciowa, dokrecana nakretka z okreslonym momentem. kontrole naciagu lozysk sprawdza sie mierzac moment oporowy lozyska walka "

dalej twierdzisz ze trzeba dokrecic do oporu ???
ze ty dokrecales i sie nie zablokowal to poprostu masz szczescie i byc moze mniej wiecej trafiles
co wcale nie oznacza ze twoje lozyska maja dobry naciag jesli beda mialy za ciezko to to napewno z czasem wyjdzie

u mnie most dosyc bardzo mi dokucza kiedys pamietam wymieniali nam uszczelaniacz jak jeszcze byl w poldku
wcale bym sie nie zdziwil gdyby to halasowaly wlasnie te lozyska bo za mocno dokrecili ta nakreteke  i sa juz niestety na wykonczeniu

a wspomniany mechanik pokazal mi wlasnie takie lozyska z powylupywanymi bierzniami
Pozdrawiam Andrzej
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800 2.0 16V MPI
Jawa TS 350

TYLNY MOST UTRAPIENIE CO ROBIC?
« Odpowiedź #47 dnia: Kwiecień 27, 2006, 15:44:41 pm »

Zak

  • Gość
mała poprawka!
nie podkładka zabezpieczaj?ca, a nakrętka z kołnierzem do zaginania w wycięcie na wałku!
Ale to szczególik!
KGB,
tej nakrętki nie dokręca się na pałe do oporu!
dokręca się j? powoli momentem od 78Nm do 157Nm stale sprawdzaj?c naci?g łożysk wałka!

TYLNY MOST UTRAPIENIE CO ROBIC?
« Odpowiedź #48 dnia: Kwiecień 27, 2006, 20:18:17 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
patrzylem dzisiaj u Morwaskiego i napisane jest tak jak cytuje AndrewS#100
zdanie jest dwuznaczne ,bo jakims momentem nakretke sie dokreca (jak by na to nie patrzec) ,ale nie podaje tego momentu
a wiec pisze tak ,ze mozna sobie interpretowac jak sie chce
a jawnie myli sie ,ze naciag jest realizowany przez tuleje rozprezna
ta tuleja wspomaga jedynie rozlozenie naciskow na oba lozyska ,ale nie wyznacza napiecia
na dowod tego co JA pisze moge przytoczyc rysunek mostu z tego samego Morawskiego ,z tego samego podzialu dotyczacego mostu (jak to ujal morawski : walek jest ulozyskowany jak na rys.)
jest to lozyskowanie typu O ,wiec srodkowa tuleja nie wnosi nic do naciagu
a datatkowo widac ,ze naciag jest realizowany na plytkach ,a kolnierz opiera sie o powierzchnie czolowa walka atakujacego

jezeli ktos tego nie widzi ,to niestety nie jestem w stanie na odleglosc wytlumaczyc o co chodzi w tym rysunku
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

TYLNY MOST UTRAPIENIE CO ROBIC?
« Odpowiedź #49 dnia: Kwiecień 28, 2006, 00:22:43 am »

Zak

  • Gość
KGB,
zdanie nie jest dwuznaczne!
Moment dokręcania jest podany w tablicach!
I nie można "interpretować jak sie chce"! :shock:
Tuleja rozprężna (wnosi dużo do naci?gu łożysk) decyduje o naci?gu łożysk po?rednio bo moment dokręcania decyduje o jej wymiarze! a co za tym idzie o naci?go łożysk stożkowych!
Człowieku!
pokaż mi te "płytki" i pokaż mi miejsce gdzie kołnierz dolega do powierzchni czołowej wałka? :eek:

Nie wystarczy mieć ksi?żke!
Trzeba j? dobrze rozumieć, a nie interpretować na swoich "x" sposobów! :lol:

TYLNY MOST UTRAPIENIE CO ROBIC?
« Odpowiedź #50 dnia: Kwiecień 28, 2006, 00:53:24 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
zapodaj rysunek z podzialem na sektory (siatka kwadratow) to ci pokaze gdzie sa plytki i gdzie kolnierz przylega do powierzchni czolowej walka

zgadzam sie w 100% ,ze nie wystarczy miec ksiazke ,ale trzeba ja jeszcze dobrze interpretowac  :lol:
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

TYLNY MOST UTRAPIENIE CO ROBIC?
« Odpowiedź #51 dnia: Kwiecień 28, 2006, 01:14:48 am »

Zak

  • Gość

więc czekam z niecierpliwo?ci?! 8)

TYLNY MOST UTRAPIENIE CO ROBIC?
« Odpowiedź #52 dnia: Kwiecień 28, 2006, 01:22:32 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
niezbyt trafne podzielenie ,bo rys jest symetryczny i granica miedzy A i B po osi to chybiony pomysl
plytki (plytke) masz na 4A i 4B
widok ,ze kolnierz opiera sie o walek widac na 2A i 2B
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

TYLNY MOST UTRAPIENIE CO ROBIC?
« Odpowiedź #53 dnia: Kwiecień 28, 2006, 01:29:08 am »

Zak

  • Gość
Więc kolego nic tego!

4a,4B to nie jest żadna płytka! Tylko "odrzutnik oleju" ;)
a co do przylegania to tam jest przerwa pomiędzy podkładk? a "czołem" wałka!(w ksi?żce to widać dokładniej! ;)

Więc poległe? na całej lini! :lol:

[ Dodano: 28-04-2006, 01:33 ]
a poza tym jak może co? przylegać do czoła jak to jest nałożone na wałek? :?  :lol:

TYLNY MOST UTRAPIENIE CO ROBIC?
« Odpowiedź #54 dnia: Kwiecień 28, 2006, 08:59:32 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Panowie ale o co wy sie spieracie. przecież 150Nm to baaardzo dużo więc koledze może się wydaje że to na maxa trzeba. Statystycznie pewnie z 7 na 10 mechaników nie yżywa klucza dynamometrycznego. Wierzę że to wprawa a nie lenistwo lub co gorsza niewiedza.

A i jeszcze jedno kolego KGB. Pokaż mnie toto o czym ty mówisz palcem bo ja nie qmam co ty do mnie rozmawiasz (jak i większo?ć tutaj). Narazie mam tylko tak? fotkę ale jak co? to moge zrobić lepsze (praktycznie dwa mosty w kawałkach ;)):
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

TYLNY MOST UTRAPIENIE CO ROBIC?
« Odpowiedź #55 dnia: Kwiecień 28, 2006, 10:04:12 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
ha
jest podkladka ,ktora moze sluzyc jako odrzutnik oleju - widac na zdjeciu Bociana
a ta przerwa ,ktora widac miedzy podkladka od sruby a walkiem w rzeczywistosci nie istnieje ,a przynajmniej w 3 mostach (2 moje i jeden kolegi) podkladka przylegala do walka to widzialem po powierzchni podkladki

mysle ,ze znowu skonczy sie na licytacji swoich racji ,wiec proponuje dojsc do jakiegos kompromisu

np.
nakretka na kolnierz zaginany
z racji ,ze 80-150Nm to wartosci absurdalne by sie nimi poslugiwac w kanale (kola sie obracaja) ,wiec
proponuje nakretke dokrecic tak by zagecie trafilo na rowek ,wtedy wymiary geometryczne beda zachowane jak przed odkreceniem
bez liczenia obrotow nakretki  :lol:  
bez zmieniania tuleji ,ktora nic nie wnosi do napiecia (jedynie do rozpiecia chyba)
bez klucza dynamometrycznego

w ten sposob wilk syty i owca cala  ,poniewaz w ten sposob juz chyba nikt nie powie ,ze jest zle - w koncu wymiary geometryczne sie nie zmienia
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

TYLNY MOST UTRAPIENIE CO ROBIC?
« Odpowiedź #56 dnia: Kwiecień 28, 2006, 10:59:54 am »

Zak

  • Gość
KGB,
Stary! Nie doprowadzaj mnie do FURII przy tych swoich głupich wywodach i gdybaniach (bo nawet słoń może stan?ć na tr?bie)! :mad:  :mad:

Po 1 to nie "może" służyć tylko to JEST!! "odrzutnik oleju" a nie co innego!!
Bo podkładki dystansowes? różnej grubo?ci a odrzutnik ma tylko jeden wymiar!

Po 2 jak możesz stwierdzić po nakrętce że podkładka dolegała do wałk skoro powierzchnia styku podkładki z kołnierzem jest po drugiej jej stronie? :shock:

Po 3 kompromis w tym przypadku nie jest do osi?gnięcia bo sprawa jest jednoznaczna! 8)
Bo:
warto?ci te nie s? apsurdalne tylko to momenty kontrolne! Ponieważ gdyby tuleja rozprężna była za mocno ?ci?nięta(do wymiany) to je?li moment dokręcania będzie np: 60Nm który jest za mały, a ta sama tuleja przy momencie mniejszym niż 157Nm musi się ?cisn?ć, więc gdy wyst?pi taki duży moment to znaczy, że nakrętka doszła do oporu(czyli podkładka dolega do powierzchi wałka) a łożyska nie zostały odp. naprężone więc mog? być już zużyte!

A więc widzisz że tuleja to ważny element tej "dyferencjałowej układanki" ;)

No i nie mówi się "wilk caly i owca cala" tylko "wilk SYTY i owca cała" :lol: (ale to pewnie przejęzyczenie)

TYLNY MOST UTRAPIENIE CO ROBIC?
« Odpowiedź #57 dnia: Kwiecień 28, 2006, 17:34:32 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
od konca
tak ,pisalem przed samym wyjsciem i nawet nie przeczytalem z tym wilkiem

sprawa tuleji jest prosta :
po zlozeniu bez tuleji trzeba dociagnac mniejszym momentem ,pod warunkiem ,ze kolnierz nie dojdzie do konca
na 3 mosty z ktorymi mialem do czynienia ,we wszystkich kolniez doszedl do konca ,widac to na podkladce (przejezyczenie - widzialem po podkladce ,a nie nakretce - sorka)
co do tych odrzutnikow to wlasnie byly w roznych grubosciach ,wiec wybacz ze sie zasugerowalem

tak wiec sposob ktory podalem ,jest optymalny dla wszystkich
kto chce dociaga na poprzednie polozenie ,a JA do konca ,bo jakos nie trafilem jeszcze na luz miedzy podkladka i walkiem

a co do mojego dociagania na "pale" to po takim dociagnieciu przekroczylem o ~10* poprzednie polozenie nakretki ,a i tak po 3 latach wyrobil mi sie delikatny luz na lozyskach
a 100Nm to ja bynajmniej nie przylozylem przy tej "pale"

wiec co mam zrobic ,zeby skasowac luz ?? oczywiscie ,ze musze dac podkladke dystansowa  :mrgreen:

koncze juz ten temat jak wczesniej zapowiadalem ,jak trafie na most z przestrzenia miedzy podkladka nakretki i walkiem to zastosuje sie do twoich rad z naciagiem lozysk
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

TYLNY MOST UTRAPIENIE CO ROBIC?
« Odpowiedź #58 dnia: Kwiecień 30, 2006, 22:08:49 pm »

karol-1987

  • Gość
chlopaki sie ciutke rozwineli a ja cichaczem zapytam o domowe sposoby wyciszenia mostu... slyszalem o trocinach... ale takie wieksze, z heblarki najlepiej, zeby nie byly za male bo pozaklejaj?. ile tego wsypac? sa jeszcze jakies sprawdzone sposoby? musze cos wymyslic, z mostem nie jest najgorzej, aczkolwiek ubylo mi oleju (wyciek z prawej strony), musze dolac wiec se pomyslalem o tych trocinach. powtarzam: sa jeszcze jakies sprawdzone sposoby?

TYLNY MOST UTRAPIENIE CO ROBIC?
« Odpowiedź #59 dnia: Kwiecień 30, 2006, 22:11:33 pm »

Offline OZi1845

  • MG
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1171
  • Płeć: Mężczyzna
    • Volvo S80 2.4 20V :P
jedyny sprawdzony sposob to wymiana mostu.. trociny, skorki z banana etc.. pomysl to nie boli :?
Był: Polonez Caro Plus 1.4GTi [109KM]
Było: BMW 318TDS Touring
Jest: Volvo i DL650