Autor Wątek: Praca inżynierska na temat swap'u poloneza  (Przeczytany 21519 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Praca inżynierska na temat swap'u poloneza
« dnia: Październik 16, 2013, 14:28:56 pm »

kawka90

  • Gość
Witam
Jestem nowy na forum, ale mam nadzieje że zawitam tu na dłużej.
Rozpoczynam właśnie pisanie pracy inżynierskiej, której tematem jest poprawa osiągów samochodu FSO Polonez (tzw. "borewicz")
Ma to polegać między innymi na wymianie silnika i elementów układu napędowego. Podjąłem ten temat ze względu na zamiłowanie do rodzimej motoryzacji a także ze względu na to, że po obronie mam zamiar przejśc do realizacji tego projektu. Po przejrzeniu forum mam jeszcze więcej wątpliwości.
W związku z tym mam pytanie czy ktoś mógłby mi zaproponować 3 sliniki po jednym z rodziny forda, fiata, i rovera które można wstawić do borewicza bez większych kombinacji? Chodzi o to, że każdą nową część muszę zaprojektowac i narysowac w cadzie albo inventorze więc zależy mi na tym aby korzystać z jak największej ilości gotowych części. Proszę o pomoc. W miarę postępów w pisaniu pracy będe się dzielił z wami moimi postępami a na koniec mogę także wrzucić na forum pracę w wersji elektronicznej.

Odp: Praca inżynierska na temat swap'u poloneza
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 16, 2013, 14:51:01 pm »

Offline Tomasz#1969

  • Moderator
  • Wiadomości: 3108
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 & N126e '83 & 960'95 & E430'98 & Rexton'02 & Lancia Y'99 1.2 16V
musisz konkretnie poszperać na forum, bo akurat te 3 motory wychodziły z fabryki w budzie Poloneza seryjnie, także ciężko tu mówić o jakimś swapie.

Tu o Fiacie 2.0 DOHC http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=14076.0
Tu o Fordzie 2.0 OHC http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=23276.0
Tu o Roverze 1.4 K16 , kurczę nie mogę znaleźć ale to akurat łatwy swap : )

Każdy z tych 3 swapów polega na zakupie dawcy i przełożenia z niego do swojego auta wszystkich części którymi się różnią.

Oczywiście, były próby udane lub mniej wsadzenia innych motorów, niektóre z powiązaniami rodzinnymi z tym co wymieniłeś, ale też zupełnie inne pomysły.
OHV roxx


Cytat: turbonez
Forum nie jest od bicia konia tylko od konstruktywnych komentarzy .

Odp: Praca inżynierska na temat swap'u poloneza
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 16, 2013, 17:12:46 pm »

kawka90

  • Gość
A czy istnieją silniki równie łatwe w przełożeniu, które nie były montowane do polonezów, że tak to nazwę "seryjnie"? Np bazujące na większości podzespołów z wyżej wymienionych, ale jednak takie w których trzeba przeprojektować kilka elementów? Wiem, że tego typu tematy był już wielokrotnie poruszane na forum  ale niestety nie jestem na tyle w temacie, żeby ocenić złożoność danego przedsięwzięcia.

Odp: Praca inżynierska na temat swap'u poloneza
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 16, 2013, 17:35:59 pm »

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3795
  • Płeć: Mężczyzna
    • E46 325Ci | ROVER 45 1.8 | C+ 98 | Caro 1996 1.6 16V
1.6 Rover (111KM) 1.8 Rover (117KM lub 135KM w wersji z ostrzejszymi wałkami) albo 1.8 VVC (zmienne fazy rozrządu, 145KM - niewiele rzeźby o ile jest kompletny lub 160KM gdzie rzeźby elektrycznej jest sporo). :]
"JAZDA PRÓBNA" c.d nastąpi...

Odp: Praca inżynierska na temat swap'u poloneza
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 16, 2013, 17:42:16 pm »

Offline w0mbat

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 541
    • polonez 1500 88r.
był jeszcze silnik diesel-a z citroena montowany seryjnie. W polonezach caro o mniejszym nakładzie i w truck-ach już wielkoseryjnie.
tu masz linki z innego forum
1.4 rover http://www.fsopomorze.pl/viewtopic.php?t=17
2,0 fiat http://www.fsopomorze.pl/viewtopic.php?t=18

innych silników w polonezach nie było. No chyba że ktoś robił we własnym zakresie swap na inny silnik. Jak dobrze poszukasz w internecie to znajdziesz tematy o swapie na 2.0 z bmw, V8 z mercedesa, 1.6 z volkswagena i pewnie jeszcze kilka innych :P

Odp: Praca inżynierska na temat swap'u poloneza
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 16, 2013, 17:45:14 pm »

Offline Tomasz#1969

  • Moderator
  • Wiadomości: 3108
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 & N126e '83 & 960'95 & E430'98 & Rexton'02 & Lancia Y'99 1.2 16V
A czy istnieją silniki równie łatwe w przełożeniu, które nie były montowane do polonezów, że tak to nazwę "seryjnie"?

No nie, bo łatwość wpasowania swapa polega właśnie na użyciu części produkcji wielkoseryjnej.

Chyba, że chodzi o swap z rovera 1.4 na rovera 1.8 zostawiając wszystko oprócz wtrysków ;]

Są różne pomysły, np jest tu opisany Polonez z silnikiem V6 Forda.
Są jednostki Opla np C20xe.

W miejsce seryjnego OHV pasuje po drobnych przeróbkach silnik Łady.

Jest Polonez VR6 - grubsza rzeźba. Powstaje Polonez z silnikiem od Hondy S2000. Są auta z motorami z BMW, tak 4cyl jak i 6cyl.
Silnik fiata z DOHC 4 i 5 cyl.

Ale jeśli to jest temat o przeróbkach Poloneza z początku produkcji to powinieneś się skupić na rozwiązaniach stosowanych w tamtych czasach..
To dwa odrębne tematy, chcesz opisywać to co robili nasi ojcowie i inżynierowie z czasów PRL, czy jakieś wielkobudżetowe projekty jakie realizuje się w dzisiejszych czasach.

Trzeba przewertować miliard stron forów w poszukiwaniu tych info : )
OHV roxx


Cytat: turbonez
Forum nie jest od bicia konia tylko od konstruktywnych komentarzy .

Odp: Praca inżynierska na temat swap'u poloneza
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 16, 2013, 18:20:25 pm »

kawka90

  • Gość
Plan jest taki żeby nie był to silnik skomplikowany jeżeli chodzi o elektronike. Jak najwięcej prostej mechaniki. Studiuje mechanike i budowe maszyn więc nie chciałbym pod czas pisania pracy bawić sie w elektronika. Poza tym w moim odczuciu to nie pasuje do starszych polonezów, że tak to nazwe ma być w duchu epoki. Dzięki za dotychczasowe podpowiedzi narazie muszę skonsultować kilka pomysłów z promotorem bo praca musi być także innowacyjna więc musze się zapytać czy to nie będzie poprostu odgrzewanie kotletów.

Odp: Praca inżynierska na temat swap'u poloneza
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 16, 2013, 18:24:30 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6636
  • Płeć: Mężczyzna
Chyba, że chodzi o swap z rovera 1.4 na rovera 1.8 zostawiając wszystko oprócz wtrysków

I pompy paliwa...

Dzięki za dotychczasowe podpowiedzi narazie muszę skonsultować kilka pomysłów z promotorem bo praca musi być także innowacyjna więc musze się zapytać czy to nie będzie poprostu odgrzewanie kotletów.

Z naszej perspektywy nie ma w tym nic innowacyjnego, a silnik 2.0 z Fiata 132 jest pomysłem innowacyjnym jak rok 1978...

Skądinąd chciałbym mieć jakiś dokument stwierdzający że z FSO wychodziły Polonezy 1.6/1.8 16v, bo wiem że były ale przydałby mi się jakiś dokument.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Praca inżynierska na temat swap'u poloneza
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 16, 2013, 18:34:49 pm »

Offline sikorak

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 355
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 2000C i.e.
Nie wiem czy jeszcze możesz zmienić temat ale ja będąc na Twoim miejscu wybrałbym temat: Budowa i specyfikacja, któregoś z rajdowych polonezów. Na bazie silnika fiata 2.0 DOHC.
Myślę, że jak taka praca by powstała to ja z chęcią bym poczytał co dokładnie o jakiej charakterystyce było zmienione w silniku i nie tylko. Nigdzie do precyzyjnych materiałów nie dotarłem ale myślę, że można dotrzeć do ludzi i to opisać. Z drugiej strony spotkałem się z pewną niechęcią dzielenia się wiedzą ale pewnie wynika to z tego, że wiedza ma swoją cenę :)

Odp: Praca inżynierska na temat swap'u poloneza
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 16, 2013, 18:39:32 pm »

Offline sikorak

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 355
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 2000C i.e.
Dzięki za dotychczasowe podpowiedzi narazie muszę skonsultować kilka pomysłów z promotorem bo praca musi być także innowacyjna więc musze się zapytać czy to nie będzie poprostu odgrzewanie kotletów.

No to nic tylko wkładać małolitrażowy silnik i dołożyć turbo np. 1.1 - 1.4, byłoby w trendzie jaki obecnie panuje w motoryzacji. To byłoby innowacyjne?
Kolega KGB chyba coś kiedyś wspominał ale pewnie zaraz wyjaśni dokładnie.

Odp: Praca inżynierska na temat swap'u poloneza
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 16, 2013, 20:01:54 pm »

Offline luka92

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 988
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1.6GLI 97'
Nie zapominajcie koledzy o dieslach, kolega Speed montował 2.1TD Xud11 :) swap ciekawy, przeróbek kilka jest lecz pamiętaj ze im więcej pracy włożysz w inżynierkę tym bardziej się to może zwrócić jeśli zamierzasz robić jakiś projekt był też przez jakiś czas montowany 2.0TD z rodziny VM do poloneza fabrycznie, z tymże teraz ze świecą go szukać :)
« Ostatnia zmiana: Październik 16, 2013, 20:06:25 pm wysłana przez luka92 »
W uszach szum, w oczach łzy, na liczniku czterdzieści trzy ;)
Sam go mam sam go pcham ;)

Odp: Praca inżynierska na temat swap'u poloneza
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 16, 2013, 22:17:36 pm »

Offline matucha

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2701
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96
    • http://www.osp.piaski-wlkp.pl
Jest jeszcze 1,9 TD Snikers'a bodajże.
Ktoś, kto zaprojektował Poloneza, wiedział, że się kiedyś urodzimy...

Polonez Caro 1,6 GLI LPG, Polonez KOMBI 1,6 MPI LPG & Dacia Sandero Stepway 1,6MPI LPG
Lublin 3 KOMBI 2,4TD & Renault KANGOO Fairway 1,5 DCI Privilege ;)

Odp: Praca inżynierska na temat swap'u poloneza
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 16, 2013, 22:34:39 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Zobacz ten temat to moze cos wydumasz :
http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=17238.0

Jak KONIECZNIE chcesz robic gruby swap i ma to byc na prace magisterska to proponuje V6 2.4/2.9 ford scorpio - silnik ze skrzynia kupisz za niewielkie pieniadze( a najlepiej całe scorpio), usiadze bez ruszania miski olejowej tyle ze trzeba zrobic wlot na masce bo brakuje kilka centymetrów lub przerabianie misy i wtedy z zewnatrz nic nie widac a maska sie zamyka, skrzynia MT75 bez problemu wchodzi w  tunel po przerobieniu wybieraka(skróceniu), elektryka łatwa do ogarniecia pod warunkiem ze komputer EEC-IV. Mozna tez załozyc gaznik i aparat zapłonowy od starszej wersji tego silnika tj 2.8 V6 ale w polonezie to nie wiem czy sie maska zamknie bo gaznik jest wysoki  Sa takze gotowe egzemplarze tj polonez  2.9 pana z Mławy na którym mozesz sie oprzec oraz równiez zółty 125p z motorem 2.4 V6(to samo co 2.9 tylko 20 Km słabszy) oraz polonez kolegi z forum 2.8 na wtrysku K-jet. Silnik tak samo dobrze jezdzi jak i wyglada, jest tani i ogolnie dostepny, podobnie jak 4.0 V6 ale tutaj juz zabawy bedzie troche a nawet sporo wiecej... a auto bardzo niebezpieczne w prowadzeniu
« Ostatnia zmiana: Październik 16, 2013, 23:11:16 pm wysłana przez Elwood#1887 »
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Odp: Praca inżynierska na temat swap'u poloneza
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 19, 2013, 21:48:01 pm »

Offline ujban88

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 262
  • Płeć: Mężczyzna
    • Fiat 125p
Jak chcesz info o swapie 2.4 V6 ze scorpio to wal śmiało, nawet jakieś świeze fotki się zrobi bo silnik będe wyciagał na zime
Moc V-ki

Odp: Praca inżynierska na temat swap'u poloneza
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 19, 2013, 22:55:45 pm »

Offline Thomson#1976

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 581
Jak o fordzie, to może jakiś Zetec? Nie widziałem go jeszcze w Polonezie, ale gabarytami chyba byłby odpowiedni.  <mysli>

Odp: Praca inżynierska na temat swap'u poloneza
« Odpowiedź #15 dnia: Październik 19, 2013, 23:02:28 pm »

Offline Leonek1321

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1116
Jak o fordzie, to może jakiś Zetec?
gdzieś sie przewijał fiat z takim silnikiem, pomysł bdb...
Polonez 93/97 r 2.0 DOHC - był...
powoli do przodu AQVR ;)

Odp: Praca inżynierska na temat swap'u poloneza
« Odpowiedź #16 dnia: Październik 20, 2013, 11:14:13 am »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
tutaj były fotki, choć nic więcej - http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=27215.0





tutaj masz opis mojego swapu polegającego na zastosowaniu nowszego bloku przednionapędowego silnika fiata oraz głowicy 16v:



http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=20548.0

generalnie dzięki takiej modyfikacji masz otwartą drogę do silników 1.6,1.8,2.0 występujących w wersji 8v , bądź 1.8 , 2.0 16v oraz turbo :) Niestety kilka części trzeba dorobić (np smok pompy oleju, czy przerobić miskę, kolektor ssący, wydechowy) ale podaję to jako możliwość wykorzystania nowszej rodziny silników fiata/lancii - bazujących w dalszym ciągu na zmodyfikowanym bloku z fiata 132.
« Ostatnia zmiana: Październik 20, 2013, 11:16:17 am wysłana przez święty »
"jest ryzyko , jest zabawa"

Odp: Praca inżynierska na temat swap'u poloneza
« Odpowiedź #17 dnia: Październik 20, 2013, 13:33:02 pm »

Offline El-Portero2

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 698
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN 5d 1.5 1980r -> PN 3D V6 2.8i. Polonez 5D 1.5 SLE 1989r -> PN Coupe 1.5X, Polonez 1986 1.5 LE Milicja
są tanie naboje forda granada kompletne 2.3 V6 + skrzynia za ok. 600-800zł na gaźniku to ma 114KM - elektryka jest w tym prosta no i klimat bo silniki są z lat 77-85. Silnik się mieści spokojnie. wysokość gaźnikowca nie różni się wiele od wysokości silnika w wersji z k-jetem. Nie trzeba nic wycinać w masce, wystarczy przy projektowaniu mocowań poduszek silnika obniżyć wysokość łap. W swoim mam rozrusznik od nowszego scorpio 1cm od belki i jest jeszcze sporo miejsca do od airbox'a do klapy. Skrzynie lepiej dać mt75 do v6 ze scorpio 2.9 -raz to mocniejsza i wytrzymała, -dwa to możliwość skrócenia można też odwrócić wybierak o 180' i wajcha zmiany biegów wychodzi w fabrycznym otworze nadwozia fso -trzy to 5 biegów z dobrym przełożeniem. W silniku lepiej przerobić kolektory wydechowe ale na upartego można by było tym seryjnym żeliwnym miejsce zrobić.

jak byś się zdecydował na swap "Cologne" V6 forda i potrzebował jakieś info to pisz.
Cytuj (zaznaczone)
"Moze potnij jakiegoś malucha , świat pełen jest tych co tną ale tych co spawają policzysz na palcach jednej dłoni." CRUISER

Odp: Praca inżynierska na temat swap'u poloneza
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 06, 2013, 21:48:12 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
No to nic tylko wkładać małolitrażowy silnik i dołożyć turbo np. 1.1 - 1.4, byłoby w trendzie jaki obecnie panuje w motoryzacji. To byłoby innowacyjne?
Kolega KGB chyba coś kiedyś wspominał ale pewnie zaraz wyjaśni dokładnie.
1.0 turbo bez turbo - to bylby wypas :d
praca inż. tak mocno teoretyczna i na temat tak malo inżynierski i mocno warsztatowy nie wnosi nic ciekawego,
wkladanie silnika bardziej egzotycznego to wiecej roboty i wiecej ciekawych rozwiazan,
ciekaw jestem jedynie tego ,jak masz zamiar narysowac element nie wiedzac jak on w rzeczywistosci bedzie wygladal,
pomys o ty ,bo okazac sie moze ,ze rysowania bedzie wiecej niz sie wydaje np. stworzenie calej komory silnika w inventorze  to juz masakra ,a tylko tak bedziesz mogl zaprojektowac dodatkowe elementy,

nie myslales o wzmocnieniu seryjnego silnika 1.6 ? roboty sporo ,ale jezeli twoja praca inż. i tak jest teoretyczna to mozna duzo gdybac nad silnikiem i jezeli nie doczeka to sie realizacji w praktyce to wyniki nie sa wazne,
bedzie to maks meritum i miniumum sensu,
jezeli twoja specjalnoscia nie sa silniki ,to mozna sie skupic na zawieszeniu
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Praca inżynierska na temat swap'u poloneza
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 28, 2013, 14:33:56 pm »

kawka90

  • Gość
Dobra są już pewne ustalenia co do wyboru silnika. W pracy zostaną porównane ze soba silniki 1.8 z bmw serii 3, 1.8 z rovera (136 km) i właśnie brakuje mi 3 silnika. Fajnie by było gdyby to był jakiś diesel dla odmiany. Dlatego zwracam się (znowu  ;p) z prośbą o wskazówki dotyczące silnika bmw (może już ktoś robił taki swap) oraz w kwestii propozycji co do 3 silnika(najlepiej jakiegoś diesla, może jakiś z vw?). Wszystkie 3 silniki zostaną ze sobą porównane, a także zostaną porównane do silników 2.0 fiata i 2.0 forda które były montowane w poldkach. Dokładne obliczenia charakterystyki i rysunki złożeniowe i wykonawcze zostaną sporządzone do silnika 1.8 k16 z rovera gdyż taki silnik ma być docelowo montowany w poldku. Wiem, że 1.8 k16 to żadna nowość ale to jest praca inż i najwazniejsze jest tak naprawde to żeby ją napisać i obronić więc nie może to być zbyt skomplikowane.