Post z wątku:
http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=52588.400Zacząłem sobie składać reflektory na nowych odbłyśnikach, no i mam niespodziankę. Jestem w szoku, jakie między fabrycznymi szkłami reflektorów występują różnice Chyba zrobię zdjęcia i osobnego posta na ten temat, bo różnice są na tyle duże, że będę musiał szukać dwóch identycznych szkieł. Chodzi o plamę na ścianie. Przy tym samym źródle i odbłyśniku są kompletnie różne plamy światła i linie odcięcia. Na jednym ze szkieł plama jest tak rozmazana, że w sumie mogę je wrzucić do kontenera ze słoikami.
Zaczynamy więc test - jedno szkło będę nazywał "żółtym" przez lekki, słoikowy zafarb, a drugi "białym". Różnice są widoczne między nimi gołym okiem - posiadają inne żebrowanie, logo jest nieco inaczej wytłoczone. Oba mają stare numery po znakowaniu, i są zdemontowane z fabrycznych reflektorów ZEM. Mam ich kilka sztuk, wykluczam więc rzemiosło.
Reflektor ZEM EŁK ze szkłem "żółtym", odbłyśnik po regeneracji.
Ten sam reflektor ZEM EŁK ze szkłem "białym".
Detal "FSO" szkła "żółtego".
Detal "FSO" szkła "białego".
Homologacje szkła "żółtego".
Homologacje szkła "białego".
Żarówka H4 55W, pobór prądu ok. 5A, napięcie 13V.
Bez szkła - sam odbłyśnik.
Szkło "żółte".
Szkło "białe" - jak widać... Kaszana. Plama światła jest bardziej chaotyczna.
Zrobiłem też próbę z "żarówką" LED, zamiennik H4, temperatura barwowa 4300K. Pobór prądu 1,9A przy 13V.
Szkło "żółte". O ile tutaj jeszcze jest to do zaakceptowania...
To przy szkle "białym" plama światła jest tak chaotyczna, że nie zamontowałbym tej lampy (przy tym szkle) do auta
. Pogłębia to tylko efekt widoczny już przy żarówce H4.
Pomiary luksomierzem sonopan wykazały takie różnice w ilości światła w najjaśniejszym punkcie (mierzone w k-luxach):
Żarówka H4 szkło "żółte" - 3,4 kLux
Żarówka H4 szkło "białe" - 4 kLux
Led retrofit H4 szkło "żółte" - 4,6 kLux.
Ciekawi mnie, czy w pewnym momencie fabryka zmieniła zarówno odbłyśniki, jak i klosze, czy "nowsze" klosze są efektem nowej formy/ich zużycia, i świecą tak tandetnie? Żeby się upewnić, poszukam jeszcze innych szkieł "białych" dla porównania. Przy szkle o "żółtym" zafarbie, jak widać, plama światła jest znacznie lepsza i mniej chaotyczna, niż przy "białym", co przekłada się dość mocno na równomierność oświetlenia drogi w nocy. W moim polonezie aktualne reflektory również świecą kompletnie inaczej - reflektory kupiłem jako nowe, fabryczne, ale z dwóch różnych źródeł, i widocznych różnych okresów produkcji.