A co do zgłębiania wiedzy, to zawsze w przypadku takich dosypywanych dodatków zastanawiało mnie, że ten cudowny środek wypełni konkretnie te ubytki, które są opisane w "reklamach" a nie np osadzi się na smoku, jakiś nierównościach których na odlewie silnika jest pełno, łączeniu miski z blokiem itp itd.
I dobrze że pytasz niema to jak konstruktywna rozmowa:) Postaram się wyjaśnić.
Działa to tak dlatego ze puki pływa z olejem jest on jego nośnikiem który rozprowadza go po wszystkich elementach, smoku nie zatka bo niby jak skoro tam sa otwory kilku milimetrowe a czasteczka ma 1-3mikronów. a osadza sie na gładziach cylindra, płaszczu tłoka, panewkach i czopach, krzywkach, dlatego ze tam występuje ciśnienie oleju i tarcie podzespołów o siebie, które wciska go w rysy i mikro pory tworząc mikro powłokę.
Skoro cząsteczka ma 1-3mikronów to dziesiec takich tworzy 0,01 mm, czyli przyjmujac że mowa o śr 1mikrona cząsteczki to aby utrzymała się ona w rysie lub innym zagłębieniu musi tam wniknąć na głębokość powyżej połowy swojej średnicy, (inaczej zostanie wypłukana lub zgarnięta przez pierścienie) więc idąc dalej wystaje ona max 0,4mikrona poza zagłębienie w które się dostała, i tworzy powłokę ok takiej grubości, czli (przy cząsteczkach śr. 1-3mikronów) grubość powłoki to od 0,4 do 1,4mikrona, czyli na gładzi cylindra zmniejsza średnice o 0,8-2,8 mikrona więc daleko tu do setki milimetra
Owszem przyjmując ze taka sama grubość pojawi sie na tłoku daje to łączne zmniejszenie luzu od 1,6-5,6 mikrona na pasowaniu tłoka z cylindrem czyli do ok pół setki mniejszy luz, i właśnie ta warstwa dzięki znikomemu współczynnikowi tarcia robi robote
Na Panewkach warstwa ta to 0,8-2,8mikrona wiec przy pasowaniu 5setnych mm nie zmiajszy przepływu filmu oleju, bo to max zaledwie świerć setnych milimetra, a cząsteczki płynące z filmem pod cisnieniem dodatkowo ślizgają sie i izolują współpracujące ze sobą części.